اقرب

/~aqrab/

مترادف اقرب: نزدیک تر

متضاد اقرب: اقصا

معنی انگلیسی:
nearer or nearest

لغت نامه دهخدا

اقرب. [ اَ رَ ] ( ع ن تف ) نزدیکتر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). قریب تر. ( غیاث اللغات ). خویش نزدیکتر. ( مهذب الاسماء ). ج ، اقربون. اقارب. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) : و نحن اقرب الیه من حبل الورید. ( قرآن 16/50 ).

فرهنگ فارسی

نزدیکتر، اقارب جمع
( صفت ) نزدیکتر . یا به اقرب احتمال .

فرهنگ معین

(اَ رَ ) [ ع . ] (ص تف . ) نزدیکتر.

فرهنگ عمید

نزدیک تر.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اَقرَب از الفاظ فتوا است.
واژه اقرب بیانگر فتوای فقیه و نشان دهنده این است که به نظر او، حکم مورد فتوا به جهت قوّت دلیل از جهت سند یا متن و قراین و شواهد از حکم مخالف آن به واقع نزدیک ‏تر است.


منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۲-۶۵۳.
...

[ویکی الکتاب] معنی أَقْرَبُ: نزدیکتر-نزدیکترین
معنی قُرْبَیٰ: نزدیکان - خویشاوندان (جمع أقرب)
معنی رُحْماً: از نظر رَحِم ( در عبارت "أَقْرَبَ رُحْماً " منظور ازجمله نزدیکتر از او از نظر رحم باشد این است که از او بیشتر صله رحم کند ، و بیشتر فامیل دوست باشد ، و به همین جهت پدر و مادرش را وادار به طغیان و کفر نکند )
معنی وَرِیدِ: رگ گردن (کلمه ورید به معنای رگی است که از قلب جدا شده و در تمامی بدن منتشر میشود ، و خون در آن جریان دارد . بعضی هم گفتهاند : به معنای رگ گردن و حلق است . در عبارت "وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ ﭐلْوَرِیدِ"آن را به طناب تشبیه کرده است)
معنی یَدْعُونَ: می خوانند - صدا می زنند - دعوت می کنند - می طلبند (دعاء و نیز کلمه دعوت به معنای معطوف کردن توجه و نظر شخص دعوت شده است به سوی چیزی که آن شخص دعوت شده و این کلمه معنائی عمومیتر از کلمه نداء دارد ، برای اینکه نداء مختص به باب لفظ و صوت است ، ولی دعاء ...
ریشه کلمه:
قرب (۹۶ بار)

[ویکی اهل البیت] اقرب (اسم الله). این صفحه نیاز به ویرایش دارد
لفظ (الأقرب) در قرآن یازده بار آمده و در دو مورد خدا با آن توصیف شده است. چنان که می فرماید:
(...وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الوَریدِ).(ق/16)
«ما به انسان از رگ گردن نزدیک تریم».
(وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَلکِنْ لا تُبْصِرُونَ). (واقعه/85)
«ما به محتضر از شما نزدیک تریم و لیکن نمی بینید».
مفسران اقرب بودن خدا را نسبت به انسان، اقربیت از نظر علم و قدرت صفحه 149
گرفته اند، یعنی علم او محیط بر همه موجودات است. قطعاً به انسان از رگ گردن و به محتضر از اطرافیان او نزدیکتر است، در حالی که با توجه به آیات دیگر باید گفت اقربیت او به انسان، اقربیت از نظر ذات ووجود او است; لکن نه به نحو مکانی، بلکه به نحو قیّومی که اجمال آن را در تفسیر هو الأوّل والآخر آوردیم، اکنون نیز به گونه ای توضیح می دهیم.

پیشنهاد کاربران

خویشاوندانی که از سایر خویشاوندان به متوفی نزدیک تر است.
نزدیک

بپرس