[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
غضض (۴ بار)
کم کردن صدا و کم کردن نگاه چشم. عبارت راغب چنین است: «الغضّ: النقصان من الطرف و الصوت...» در مجمع البیان فرموده: اصل غضّ به معنی نقصان است گویند: «غَضَّ مِنْ صَوْتِهِ وَ بَصَرِهِ» یعنی از صدا و نگاهش کاست. در اقرب الموارد تخفیف و نگهداری و شکستن صدا و نگاه گفته است در قاموس تخفیف نگاه آمده است در نهایه نقل شده: «کانَ اِذا عَطَسَ غَضَّ صَوْتَهُ» یعنی چون عطسه میکرد صدایش را آرام مینمود. مقصود از نقل اقوال این است که غضّ بصر به معنی بستن چشم نیست که هیچ چیز را نبیند بلکه کوتاه کردن چشم است و به عبارت دیگر ورانداز نکردن است در نهجالبلاغه خطبه11 در ضمن دستور حمله به محمد حنفیه چنین فرموده: «...اَرْمِ بِبَصَرِکَ اَقْصَی الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَکَ...» نگاهت را به انتهای قوم بیفکن و همه حرکاتشان را زیر نظر بگیر و نگاهت را بخوابان. پیداست منظور آن نیست که چشمت ببند و با چشم بسته حمله کن بلکه از نگاه به کثرت و سلاح آنها که باعث سستیت شود چشم برگیر و ابتدا فرموده: «اَرْمِ بِبِصَرِکَ...». . در رفتنت معتدل باش و از صدایت بکاه یعنی صوت خویش را ملایم کن. . آنانکه صدایشان را در نزد رسول خدا ملایم میکنند آنها کسانیاند که خدا قلوبشان را برای تقوی آزموده است. . این دو آیه درباره نگاه مردان به زنان و زنان به مردان است ولی چنانکه گفته شد مراد از آن چشم بستن و مثل کور بودن نیست بلکه مراد کوتاه کردن نگاه و عدم توجه است به عبارت دیگر یک دفعه به نگاه عادی نگاه میکنیم مثل نگاه کردن به ماشین، خیابان، ساختمان و اجناس بازار، و یک دفعه بطور ورانداز و دقت و ارزیابی نگاه میکنیم. منظور این است که زنان به مردان نامحرم و بالعکس به طور ورانداز نگاه نکنند و به اصطلاح با «ریبه» نگاه نکنند نه اینکه چشم را برهم نهند. «غضّ» هم به نفسه و هم به «من» متعدی میشود لازم است «من» در هر دو آیه برای تعدیه باشد یعنی: به مؤمنان بگو نگاه خویش را از نامحرم کوتاه کنند و عورت خویش را از نامحرم بپوشانند...به مؤمنات بگو نگاه خویش از نامحرم کوتاه کنند و عورت خویش را بپوشانند.
غضض (۴ بار)
کم کردن صدا و کم کردن نگاه چشم. عبارت راغب چنین است: «الغضّ: النقصان من الطرف و الصوت...» در مجمع البیان فرموده: اصل غضّ به معنی نقصان است گویند: «غَضَّ مِنْ صَوْتِهِ وَ بَصَرِهِ» یعنی از صدا و نگاهش کاست. در اقرب الموارد تخفیف و نگهداری و شکستن صدا و نگاه گفته است در قاموس تخفیف نگاه آمده است در نهایه نقل شده: «کانَ اِذا عَطَسَ غَضَّ صَوْتَهُ» یعنی چون عطسه میکرد صدایش را آرام مینمود. مقصود از نقل اقوال این است که غضّ بصر به معنی بستن چشم نیست که هیچ چیز را نبیند بلکه کوتاه کردن چشم است و به عبارت دیگر ورانداز نکردن است در نهجالبلاغه خطبه11 در ضمن دستور حمله به محمد حنفیه چنین فرموده: «...اَرْمِ بِبَصَرِکَ اَقْصَی الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَکَ...» نگاهت را به انتهای قوم بیفکن و همه حرکاتشان را زیر نظر بگیر و نگاهت را بخوابان. پیداست منظور آن نیست که چشمت ببند و با چشم بسته حمله کن بلکه از نگاه به کثرت و سلاح آنها که باعث سستیت شود چشم برگیر و ابتدا فرموده: «اَرْمِ بِبِصَرِکَ...». . در رفتنت معتدل باش و از صدایت بکاه یعنی صوت خویش را ملایم کن. . آنانکه صدایشان را در نزد رسول خدا ملایم میکنند آنها کسانیاند که خدا قلوبشان را برای تقوی آزموده است. . این دو آیه درباره نگاه مردان به زنان و زنان به مردان است ولی چنانکه گفته شد مراد از آن چشم بستن و مثل کور بودن نیست بلکه مراد کوتاه کردن نگاه و عدم توجه است به عبارت دیگر یک دفعه به نگاه عادی نگاه میکنیم مثل نگاه کردن به ماشین، خیابان، ساختمان و اجناس بازار، و یک دفعه بطور ورانداز و دقت و ارزیابی نگاه میکنیم. منظور این است که زنان به مردان نامحرم و بالعکس به طور ورانداز نگاه نکنند و به اصطلاح با «ریبه» نگاه نکنند نه اینکه چشم را برهم نهند. «غضّ» هم به نفسه و هم به «من» متعدی میشود لازم است «من» در هر دو آیه برای تعدیه باشد یعنی: به مؤمنان بگو نگاه خویش را از نامحرم کوتاه کنند و عورت خویش را از نامحرم بپوشانند...به مؤمنات بگو نگاه خویش از نامحرم کوتاه کنند و عورت خویش را بپوشانند.
wikialkb: اغْضُض