لغت نامه دهخدا
- اعم از ؛ خواه. چه.خواهی. یا. ( یادداشت بخط مؤلف ): ذَفَر؛ تیزی و تندی بوی خواه خوش و خواه ناخوش. اعم از اینکه بیاید یانیاید؛ خواه بیاید خواه نیاید. ( یادداشت بخط مؤلف ).
اعم. [ اَ ع َم م ] ( اِخ ) رجوع به معین الدین اعم شود.
اعم. [ اَ ع ُم م ] ( ع اِ ) ج ِ عَم ، بمعنی برادر پدر، یا هر کس که پدرش با پدر تو از یک صلب یا یک بطن باشد. اَعمام. عُمومَة. ( از اقرب الموارد ).
فرهنگ فارسی
۱ - ( صفت ) عام تر عمومی تر شاملتر ۲ - ( صفت ) گروه بسیار درشت و ستبر ( غم )
بمعنی برادر پدر
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] اعمّ در منطق به مفهومی اطلاق می گردد که کلّیّتش از مفهوم دیگر بیشتر باشد.
آن مفهومی که کلّیّتش از مفهوم دیگر بیشتر باشد، را در اصطلاح علم منطق اعم گویند. مفهوم اعم در برابر اخص، مفهومی است که هم مفهوم دیگری را شامل شود و هم غیر آن را مثلا حیوان اعم از انسان است، چه هم افراد انسان را شامل شود و هم افراد اسب و گاو و شیر و گرگ و غیر آن را.«و ترتیب طبیعی در تعلیم اقتضاء تقدیم اعم کند بر اخص، چه اعم به عقل نزدیک تر بود، چنانکه اخص به حس نزدیکتر بود».
خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳۴۳.
۱. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳۴۳.
خوانساری، محمد، فرهنگ اصطلاحات منطقی به انضمام واژه نامه فرانسه و انگلیسی، ص۲۶.
...
آن مفهومی که کلّیّتش از مفهوم دیگر بیشتر باشد، را در اصطلاح علم منطق اعم گویند. مفهوم اعم در برابر اخص، مفهومی است که هم مفهوم دیگری را شامل شود و هم غیر آن را مثلا حیوان اعم از انسان است، چه هم افراد انسان را شامل شود و هم افراد اسب و گاو و شیر و گرگ و غیر آن را.«و ترتیب طبیعی در تعلیم اقتضاء تقدیم اعم کند بر اخص، چه اعم به عقل نزدیک تر بود، چنانکه اخص به حس نزدیکتر بود».
خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳۴۳.
۱. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳۴۳.
خوانساری، محمد، فرهنگ اصطلاحات منطقی به انضمام واژه نامه فرانسه و انگلیسی، ص۲۶.
...
wikifeqh: اعم
دانشنامه آزاد فارسی
اَعَمّ
(در لغت به معنی عام تر و فراگیرتر؛ و اخص به معنای خاص تر، ویژه تر و محدودتر) در اصطلاح منطق، هردو در برابر هم قرار دارند؛ اعم مفهومی است کلی که نسبت به مفهوم کلی دیگر عام تر و شامل تر است و گذشته از آن که افراد آن کلی را دربرمی گیرد، افراد دیگری را هم شامل می شود. مثل «حیوان»، نسبت به «انسان»؛ اخص مفهومی است کلی که دامنۀ آن نسبت به کلی دیگر محدودتر و خاص تر است، چنان که مفهوم انسان نسبت به حیوان، اخص به شمار می آید.
(در لغت به معنی عام تر و فراگیرتر؛ و اخص به معنای خاص تر، ویژه تر و محدودتر) در اصطلاح منطق، هردو در برابر هم قرار دارند؛ اعم مفهومی است کلی که نسبت به مفهوم کلی دیگر عام تر و شامل تر است و گذشته از آن که افراد آن کلی را دربرمی گیرد، افراد دیگری را هم شامل می شود. مثل «حیوان»، نسبت به «انسان»؛ اخص مفهومی است کلی که دامنۀ آن نسبت به کلی دیگر محدودتر و خاص تر است، چنان که مفهوم انسان نسبت به حیوان، اخص به شمار می آید.
wikijoo: اعم
پیشنهاد کاربران
برای درک بهتر :
در مهمانی همه چه زن و چه مرد دعوت بودند
در مهمانی همه اعم از زن و مرد دعوت بودند
در مهمانی همه چه زن و چه مرد دعوت بودند
در مهمانی همه اعم از زن و مرد دعوت بودند
اصطلاح درس منطق است و اعم نبودن یعنی جامع بودن و جامع نبودن یعنی اعم بودن
از جمله. .
شامل تر
شاملِ
فقه:موجر ( أعَمّ )
یعنی گروه بسیار
اعم از= شاملِ. . .
بطور کلی
عمومی، عمومی تر، همگانی
در فارسی به معنی عبارتند از یا همگانی ویاعمومی تر وجماعت بسیار
دربرگیرنده
نمونه:
ما خواستار هوده ی همه ی شهروندان، دربرگیرنده ی ( اعم از ) زن و مرد هستیم.
نمونه:
ما خواستار هوده ی همه ی شهروندان، دربرگیرنده ی ( اعم از ) زن و مرد هستیم.
عمومی تر. همگانی
اعم از اینکه = به غیر از اینکه
اعم:کلی تر
اخص :محدود تر
اخص :محدود تر
اعم:عام تر
اخص:خاص تر
برای یادسپاری بهتر، حروف "اعم" را اگر جابه جا کنیم "عام" می شود حال "تر" به آن اضافه می کنیم و به همین نحو برای اخص می توان عمل کرد.
اخص:خاص تر
برای یادسپاری بهتر، حروف "اعم" را اگر جابه جا کنیم "عام" می شود حال "تر" به آن اضافه می کنیم و به همین نحو برای اخص می توان عمل کرد.
شامل بودن
همگانی
عمومی . . . .
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٩)