اصغر قندچی ( زاده ۱۰ فروردین ۱۳۰۷، تهران – درگذشته ۷ مرداد ۱۳۹۸ ) کارآفرین ایرانی و پدر صنعت کامیون سازی و مؤسس اولین و بزرگترین کارخانه تریلر و کامیون ساخت ایران بدون مونتاژ خارجی به نام ایران کاوه ( سایپا دیزل ) است. او از بنیانگذاران صنعت تولید خودروهای تجاری در ایران محسوب می شود.
... [مشاهده متن کامل]
به استناد خاطرات خودش در ۱۶ سالگی یک کارگاه فنی سه متر در سه متر داشت، وی کارگران زیادی را به همت اخلاق و منش خود تبدیل به استادکارهایی ماهر نمود، فعالیت های مهم اقتصادی قندچی تا سال ۱۳۵۷ در ایران ادامه یافت تا اینکه در جریان مصادره های ابتدای انقلاب، کارخانهٔ متعلق به او، یعنی ایران کاوه، مصادره شد. در دوران پس از جنگ، در شرایطی که تمام اختیاراتش را در شرکت خود ( ایران کاوه سابق و سایپا دیزل پس از انقلاب ) از دست داده بود، سعی کرد با تأسیس شرکت جدید به نام کاوه کار، به خدمات خود برای پشتیبانی فنی و تعمیر و نگهداری از ناوگان کامیون های ماک موجود در کشور ادامه دهد.
اصغر قندچی پس از ۹۱ سال زندگی و تلاش برای اعتلای صنعت کشور، در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۸ چشم از جهان فروبست.
اصغر قندچی در دروازه قزوین تهران صاحب گاراژ بزرگی بود. قطعات کامیون ماک را که حسین میردامادی از آمریکا می آورد، قندچی در گاراژ مونتاژ می کرد، ضمن اینکه برخی قطعه های این کامیون را متناسب با جغرافیای ایران تقویت می کرد. مثلاً ماک هایی که از آمریکا می آمد شاسی های کوتاهی داشت که قندچی به دلیل تردد ماک در جاده های ناهموار ایران ارتفاع شاسی ها را یک متر بلندتر می کرد. وزیر اقتصاد وقت علی نقی عالیخانی همراه با معاونش رضا نیازمند وقتی در گوشه ای از گاراژهای تهران مبتکری در زمینهٔ صنعت دیدند و چون کار او مورد نیاز ایران بود، در همان گوشهٔ گاراژ، وزیر اقتصاد پروانه ساخت کامیون را به نام اصغر قندچی نوشت و به او تقدیم کرد.
قندچی تریلر غول پیکر و کامیون های ساخت خود و همکارانش در کارگاه را برای معرفی صنایع ملی ایران به نمایشگاه رساند. در روز افتتاح نمایشگاه محمدرضاشاه پهلوی و فرح پهلوی او را به سبب ابتکار درخشان صنعتی مورد تشویق قرار دادند و در نهایت اجازه نامه تأسیس کارخانه کامیون سازی را به او دادند. قندچی با این امتیاز وبا همکاری مؤثر سرمایه دار ی به نام حسین میردامادی، اولین و بزرگترین کارخانه کامیون سازی کشور به نام ایران کاوه را پایه ریزی کرد. در نمایشگاه خودرو سازی برلین در سال ۱۳۵۶ قند چی جایزه بزرگ خودروسازی را از آن خود کرد. پس از انقلاب کارخانهٔ وی بنفع بنیاد مستضعفان مصادره و ملی شد و امروزه با نام سایپا دیزل جزوی از کارخانهٔ سایپا است. با اینحال اصغر قندچی از تلاش نایستاد و کارخانهٔ کاوه کار را تأسیس کرد و تلاش های وی در جهت بازسازی حمل و نقل جاده ای کشور و نیز انتقال تانک و ادوات سنگین به مناطق جنگی در سرنوشت جنگ عراق با ایران بسیار راهبردی و حیاتی واقع شد.
... [مشاهده متن کامل]
به استناد خاطرات خودش در ۱۶ سالگی یک کارگاه فنی سه متر در سه متر داشت، وی کارگران زیادی را به همت اخلاق و منش خود تبدیل به استادکارهایی ماهر نمود، فعالیت های مهم اقتصادی قندچی تا سال ۱۳۵۷ در ایران ادامه یافت تا اینکه در جریان مصادره های ابتدای انقلاب، کارخانهٔ متعلق به او، یعنی ایران کاوه، مصادره شد. در دوران پس از جنگ، در شرایطی که تمام اختیاراتش را در شرکت خود ( ایران کاوه سابق و سایپا دیزل پس از انقلاب ) از دست داده بود، سعی کرد با تأسیس شرکت جدید به نام کاوه کار، به خدمات خود برای پشتیبانی فنی و تعمیر و نگهداری از ناوگان کامیون های ماک موجود در کشور ادامه دهد.
اصغر قندچی پس از ۹۱ سال زندگی و تلاش برای اعتلای صنعت کشور، در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۸ چشم از جهان فروبست.
اصغر قندچی در دروازه قزوین تهران صاحب گاراژ بزرگی بود. قطعات کامیون ماک را که حسین میردامادی از آمریکا می آورد، قندچی در گاراژ مونتاژ می کرد، ضمن اینکه برخی قطعه های این کامیون را متناسب با جغرافیای ایران تقویت می کرد. مثلاً ماک هایی که از آمریکا می آمد شاسی های کوتاهی داشت که قندچی به دلیل تردد ماک در جاده های ناهموار ایران ارتفاع شاسی ها را یک متر بلندتر می کرد. وزیر اقتصاد وقت علی نقی عالیخانی همراه با معاونش رضا نیازمند وقتی در گوشه ای از گاراژهای تهران مبتکری در زمینهٔ صنعت دیدند و چون کار او مورد نیاز ایران بود، در همان گوشهٔ گاراژ، وزیر اقتصاد پروانه ساخت کامیون را به نام اصغر قندچی نوشت و به او تقدیم کرد.
قندچی تریلر غول پیکر و کامیون های ساخت خود و همکارانش در کارگاه را برای معرفی صنایع ملی ایران به نمایشگاه رساند. در روز افتتاح نمایشگاه محمدرضاشاه پهلوی و فرح پهلوی او را به سبب ابتکار درخشان صنعتی مورد تشویق قرار دادند و در نهایت اجازه نامه تأسیس کارخانه کامیون سازی را به او دادند. قندچی با این امتیاز وبا همکاری مؤثر سرمایه دار ی به نام حسین میردامادی، اولین و بزرگترین کارخانه کامیون سازی کشور به نام ایران کاوه را پایه ریزی کرد. در نمایشگاه خودرو سازی برلین در سال ۱۳۵۶ قند چی جایزه بزرگ خودروسازی را از آن خود کرد. پس از انقلاب کارخانهٔ وی بنفع بنیاد مستضعفان مصادره و ملی شد و امروزه با نام سایپا دیزل جزوی از کارخانهٔ سایپا است. با اینحال اصغر قندچی از تلاش نایستاد و کارخانهٔ کاوه کار را تأسیس کرد و تلاش های وی در جهت بازسازی حمل و نقل جاده ای کشور و نیز انتقال تانک و ادوات سنگین به مناطق جنگی در سرنوشت جنگ عراق با ایران بسیار راهبردی و حیاتی واقع شد.