اصحاب فیل
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] أصحاب فیل. اَصْحاب ِ فیل ، عنوان قومی که یاد آن تنها یک بار در سوره مکی فیل آمده ، و داستان آن در روایات و تفاسیر با حمله ابرهه به مکه مربوط شده است .
در قرآن کریم بدون هیچ گونه توضیح و تفسیری درباره این قوم ، چنین می یابیم که خداوند، به سبب نیرنگ این قوم ، پرندگانی را که از آنان به ابابیل یاد شده ، فرو فرستاد که با پرتاب کردن سنگهایی از « سجیل » آنان را از میان ببرند. آنچه در مقام تفصیل در روایات بازتاب یافته ، پرداخته ایی داستانی از واقعه ای تاریخی است که در فاصله زمانی نه چندان دور از ظهور اسلام رخ داده بوده است . این روایات اگرچه در چهارچوب داستان با یکدیگر سازگارند، اما در جزئیات تفاوتهایی دارند. معرفی اصحاب فیل در روایات از اصحاب فیل به عنوان قومی مهاجم از جنوب به حجاز یاد شده است که هدف ویران کردن خانه کعبه را داشتند و شخصی به نام ابرهه ، حاکم مسیحی یمن فرمانروای آنان بوده است . در منابع روایی آلودن یا خراب کردن کلیسای قُلَیس که ابرهه آن را بنیاد نهاده بود، و گاه کشته شدن فرماندار او بر مکه به نام محمد بن خزاعی ، انگیزه این هجوم معرفی شده است . سپاه اصلی اصحاب فیل سربازان مهاجر از حبشه و گروهی از یمنیان بوده است ، اما چنانکه در روایات آمده است ، بسیاری از مردم قبایل منطقه ، چون اشعریان ، عک و خثعم ، به آنان پیوسته بودند. ← ماجرای حمله ابرهه در آغاز ماجرا، چنین آمده است که مردی یمنی به نام ذونفر که با مقاصد ابرهه مخالف بود، گروهی را گرد آورد و به مبارزه پرداخت ، اما دیری نپایید که شکست خورد و به اسارت درآمد و یارانش پراکنده شدند. ابرهه در پی امان خواهی ذونفر، از خون او درگذشت و در خیل لشکریانش جای داد. پس از آنکه اصحاب فیل به سوی مکه روی آوردند، در مسیر خود به سرزمین خثعم (مابین نجران و طایف ) پای نهادند و در آن جا با گروهی به فرماندهی نهفیل بن حبیب مواجه شدند و خثعمیان شکست یافتند، اما ابرهه آنان را بخشود و نفیل که سرکردگی دو قبیله مهم شهران و ناهس از خثعم را بر عهده داشت ، در کنار سرداران ابرهه جای گرفت . ← برخورد طایفیان با حمله ابرهه با رسیدن لشکر اصحاب فیل به طایف ، رئیس شهر، مسعود بن مُعَتَّب ثقفی ، نزد آنان آمد و مردم شهر خویش را پرستنده بت لات معرفی کرد و صلح طلبی مردمش را یادآور شد. او حتی برای نشان دادن حسن نیت خویش ، مردی از مردم طایف به نام ابو رغال (ه م ) را به عنوان راهنما در اختیار مهاجمان قرار داد. ← ربوده شدن شتران عبدالمطلب لشکر فیل داران با گذر از طایف ، به مُغَمَّس ، مکانی در نزدیکی مکه رسید و در آن جا اردو زد. ابرهه گروهی را به سرکردگی اسود بن مقصود حبشی ، به عنوان پیش قراول به مکه روان ساخت و اسود در بازگشت ، آزوقه و حشمی فراوان غارت کرده ، به اردو رسانید و در میان احشام ربوده شده ، رمه ای از شتران عبدالمطلب جد نبی اکرم - صلی الله علیه وآله وسلم- نیز وجود داشت . باری دیگر، فرمانده اصحاب فیل سفیری به نام حُناطه حمیری را نزد عبدالمطلب ، سید و بزرگ مکیان فرستاد تا به او و مردمانش اطمینان دهد که جانشان در امان خواهد بود و هدف مهاجمان تنها از بین بردن کعبه است . اما عبدالمطلب در پاسخ سفیر ، یادآور شد که پروردگار ، خود کعبه را نگاه خواهد داشت . ← اقدام عبد المطلب عبدالمطلب به عنوان پس گرفتن شتران به غارت رفته خویش ، ذونفر، یکی از دوستان قدیم خود را که اکنون از سپاهیان ابرهه بود، به میانجی گری واداشت . ذونفر نیز دوست خود انیس ، فیل بان لشکر را به عنوان واسطه ای برای حل مشکل نامزد کرد و انیس ملاقاتی را میان عبدالمطلب و ابرهه ترتیب داد. ابرهه عبدالمطلب را بسیار گرامی داشت و با او به گفت و گو پرداخت . عبدالمطلب با اطمینان خاطر و با تمسک به تعبیری ظریف ، ابرهه را چنین مخاطب ساخت که وی صاحب شتران است و کعبه هم خداوندی دارد و هر خداوندگاری داشته های خویش را نگاه می دارد. ← پیشنهاد ثلث اموال تهامه در برخی از روایات چنین آمده است که در این دیدار، دو تن از سران بنی کنانه و هذیل ، به نامهای یعمَر ابن نُفاثه و خویلد بن واثله ، با عبدالمطلب همراه بودند. آنانکه هدف ابرهه را از لشکرکشی به درستی نمی شناختند، ثلثی از اموال تهامه را به او پیشنهاد کردند تا از تصمیم خود صرف نظر کند و مکه را واگذارد. ← نیایش عبدالمطلب مردم مکه در مقابله با سپاه اصحاب فیل ، چون توان مقاومت و رویارویی با ایشان را در خود نمی دیدند، به کوههای پیرامون پناه بردند. در این میان ، عبدالمطلب در مکه ماند و در کعبه به نیایش پرداخت تا پروردگار، مکیان را از گزندمهاجمان برهاند. در روایات سروده ای با مضمونی دعاگونه برای پیروزی بر دشمنان ، نیز به عبدالمطلب نسبت داده شده که در آن با اشاره به صلیب ، مسیحی بودن اصحاب فیل نمایانده شده است . آمده است که پس از نیایش عبدالمطلب ، او نیز شهر را ترک گفت و به بالای کوهی برآمد و منتظر شدند تا ابرهه چه خواهد کرد. ← زمزمه با فیل آنگاه که اصحاب فیل برای حمله آماده می شدند، نفیل بن حبیب نزد بزرگ ترین فیل سپاه ، موسوم به محمود - که از آن ِ سرکرده لشکر بود - رفت . در روایات ، داستان بدین صورت ادامه می یابد که نفیل ، فیل را خطاب کرده ، با یادآوری حرمت سرزمین مکه ، او را از یاری رساندن به مهاجمان بازداشت . در برخی از روایات چنین آمده است که سخن گفتن با فیل ، توسط عبدالمطلب و هنگامی که از نزد ابرهه خارج می شده ، صورت گرفته بوده است . ← حمله مرغان از سوی دریا زمانی که اصحاب فیل خواستند فیلها را برای حمله به سوی مکه روان سازند، هر چه تلاش کردند، نتوانستند آن فیل عظیم الجثه و به تبع وی دیگر فیل ها را از جا بجنبانند. گویند آن حیوان به هر سویی مگر مکه حرکت می کرد. در همین زمان مرغانی از سوی دریا به سمت ایشان حمله ور شدند که در روایات با ابابیل قرآنی یکی دانسته شده اند. بر پایه روایات این پرندگان که هر کدام سنگهایی در پنجه هایشان و سنگی در منقار داشتند، به سپاه اصحاب فیل حمله ور شدند و با پرواز بر بالای سر مهاجمان و پرتاب سنگها، آن سپاه را درهم شکستند. گویند بر روی هر سنگ نام هر یک از آنان نوشته شده بود که با اصابت آن بدنهایشان شکافته می شد. گفتنی است که این پرندگان و سنگها، ابابیل و سجیل ، در میان مفسران و راویان موضوعیتی ویژه یافته ، و به وصف و ذکر ویژگیهای آنها پرداخته شده است . ← هلاکت ابرهه بر پایه روایات ، به هنگام حمله پرندگان ، ابرهه با تنی زخمی از مهلکه گریخت و چون به یمن رسید، در نتیجه زخمها بدنش پاره پاره شد، سینه اش شکافت و به وضعی فجیع جان داد. در روایتی دیگر آمده است که او توانست جان سالم به در برده ، به سوی یمن فرار کند. در این میان پرنده ای که مسئول کشتن ابرهه بود، وی را دنبال می کرد و آنگاه که ابرهه نزد نجاشی رسید، پس از بازگو کردن چگونگی نابود شدن لشکرش توسط مرغان ، پرنده مأمور با پرتاب سنگ او را کشت و نجاشی شاهد مرگ وی بود. بدین ترتیب سپاه فیل داران که قصد از بین بردن کعبه را در سر می پروراندند، ناکام ماندند. ← روایت عکرمه در برخی از روایات همچون روایت عکرمه و نیز در حدیثی از امام صادق - علیه السلام- درباره مرگ اصحاب فیل پس از برخورد سنگها، نه از دریده شدن بدنشان ، بلکه ابتلا به بیماریهایی از جمله آبله و حصبه سخن گفته شده است و عملاً با بیماریهای واگیردار که ظاهراً در عام الفیل شیوع پیدا کرده بود، پیوند خورده است . ← تولد پیامبر در عام الفیل در روایاتی گوناگون ، با مبدأ تاریخ قرار دادن این حمله و یاد کردن آن با نام عام الفیل ، به علت نزدیکی زمانی این رخداد با تولد حضرت رسول - صلی الله علیه وآله وسلم- و ظهور اسلام ، تولد آن حضرت در عام الفیل ذکر گردیده ، حتی شکست اصحاب فیل ، به عنوان معجزه نبی اکرم - صلی الله علیه وآله وسلم- دانسته شده است . در این میان برخی همچون مقاتل و هشام کلبی با پذیرفتن فاصله ای زمانی میان این دو رخداد، تولد پیامبر اسلام - صلی الله علیه وآله وسلم- را ۲۳ تا ۴۰ سال پس از عام الفیل گفته اند. فهرست منابع (۱) محمد ابن اسحاق ، السیر و المغازی ، به کوشش سهیل زکار، بیروت ، ۱۳۹۸ق /۱۹۷۸م . (۲) عبدالملک ابن هشام ، السیرة النبویه ، به کوشش مصطفی سقا و دیگران ، ۱۳۵۵ق /۱۹۳۶م . (۳) احمد ابونعیم اصفهانی ، دلائل النبوة، به کوشش محمد رواس قلعه جی و عبدالبر عباس ، بیروت ، ۱۴۰۶ق /۱۹۸۶م . (۴) احمد ثعلبی ، قصص الانبیاء، بیروت ، دارالرائد العربی . (۵) عبدالله حمیری ، قرب الاسناد، تهران ، مکتبة نینوی الحدیثه . (۶) سعید راوندی ، الخرائج و الجرائح ، قم ، ۱۴۰۹ق . (۷) سیوطی ، الدر المنثور، بیروت ، ۱۴۰۳ق /۱۹۸۳م . (۸) طبری ، تفسیر. (۹) محمد قرطبی ، الجامع لاحکام القرآن ، بیروت ، ۱۹۶۷م . (۱۰) علی قمی ، تفسیر، به کوشش طیب موسوی جزائری ، نجف ، ۱۳۸۷ق . (۱۱) محمد کلینی ، الکافی ، به کوشش علی اکبر غفاری ، تهران ، ۱۳۸۸ق . (۱۲) علی مسعودی ، اثبات الوصیة، نجف ، کتابخانه حیدریه .
در قرآن کریم بدون هیچ گونه توضیح و تفسیری درباره این قوم ، چنین می یابیم که خداوند، به سبب نیرنگ این قوم ، پرندگانی را که از آنان به ابابیل یاد شده ، فرو فرستاد که با پرتاب کردن سنگهایی از « سجیل » آنان را از میان ببرند. آنچه در مقام تفصیل در روایات بازتاب یافته ، پرداخته ایی داستانی از واقعه ای تاریخی است که در فاصله زمانی نه چندان دور از ظهور اسلام رخ داده بوده است . این روایات اگرچه در چهارچوب داستان با یکدیگر سازگارند، اما در جزئیات تفاوتهایی دارند. معرفی اصحاب فیل در روایات از اصحاب فیل به عنوان قومی مهاجم از جنوب به حجاز یاد شده است که هدف ویران کردن خانه کعبه را داشتند و شخصی به نام ابرهه ، حاکم مسیحی یمن فرمانروای آنان بوده است . در منابع روایی آلودن یا خراب کردن کلیسای قُلَیس که ابرهه آن را بنیاد نهاده بود، و گاه کشته شدن فرماندار او بر مکه به نام محمد بن خزاعی ، انگیزه این هجوم معرفی شده است . سپاه اصلی اصحاب فیل سربازان مهاجر از حبشه و گروهی از یمنیان بوده است ، اما چنانکه در روایات آمده است ، بسیاری از مردم قبایل منطقه ، چون اشعریان ، عک و خثعم ، به آنان پیوسته بودند. ← ماجرای حمله ابرهه در آغاز ماجرا، چنین آمده است که مردی یمنی به نام ذونفر که با مقاصد ابرهه مخالف بود، گروهی را گرد آورد و به مبارزه پرداخت ، اما دیری نپایید که شکست خورد و به اسارت درآمد و یارانش پراکنده شدند. ابرهه در پی امان خواهی ذونفر، از خون او درگذشت و در خیل لشکریانش جای داد. پس از آنکه اصحاب فیل به سوی مکه روی آوردند، در مسیر خود به سرزمین خثعم (مابین نجران و طایف ) پای نهادند و در آن جا با گروهی به فرماندهی نهفیل بن حبیب مواجه شدند و خثعمیان شکست یافتند، اما ابرهه آنان را بخشود و نفیل که سرکردگی دو قبیله مهم شهران و ناهس از خثعم را بر عهده داشت ، در کنار سرداران ابرهه جای گرفت . ← برخورد طایفیان با حمله ابرهه با رسیدن لشکر اصحاب فیل به طایف ، رئیس شهر، مسعود بن مُعَتَّب ثقفی ، نزد آنان آمد و مردم شهر خویش را پرستنده بت لات معرفی کرد و صلح طلبی مردمش را یادآور شد. او حتی برای نشان دادن حسن نیت خویش ، مردی از مردم طایف به نام ابو رغال (ه م ) را به عنوان راهنما در اختیار مهاجمان قرار داد. ← ربوده شدن شتران عبدالمطلب لشکر فیل داران با گذر از طایف ، به مُغَمَّس ، مکانی در نزدیکی مکه رسید و در آن جا اردو زد. ابرهه گروهی را به سرکردگی اسود بن مقصود حبشی ، به عنوان پیش قراول به مکه روان ساخت و اسود در بازگشت ، آزوقه و حشمی فراوان غارت کرده ، به اردو رسانید و در میان احشام ربوده شده ، رمه ای از شتران عبدالمطلب جد نبی اکرم - صلی الله علیه وآله وسلم- نیز وجود داشت . باری دیگر، فرمانده اصحاب فیل سفیری به نام حُناطه حمیری را نزد عبدالمطلب ، سید و بزرگ مکیان فرستاد تا به او و مردمانش اطمینان دهد که جانشان در امان خواهد بود و هدف مهاجمان تنها از بین بردن کعبه است . اما عبدالمطلب در پاسخ سفیر ، یادآور شد که پروردگار ، خود کعبه را نگاه خواهد داشت . ← اقدام عبد المطلب عبدالمطلب به عنوان پس گرفتن شتران به غارت رفته خویش ، ذونفر، یکی از دوستان قدیم خود را که اکنون از سپاهیان ابرهه بود، به میانجی گری واداشت . ذونفر نیز دوست خود انیس ، فیل بان لشکر را به عنوان واسطه ای برای حل مشکل نامزد کرد و انیس ملاقاتی را میان عبدالمطلب و ابرهه ترتیب داد. ابرهه عبدالمطلب را بسیار گرامی داشت و با او به گفت و گو پرداخت . عبدالمطلب با اطمینان خاطر و با تمسک به تعبیری ظریف ، ابرهه را چنین مخاطب ساخت که وی صاحب شتران است و کعبه هم خداوندی دارد و هر خداوندگاری داشته های خویش را نگاه می دارد. ← پیشنهاد ثلث اموال تهامه در برخی از روایات چنین آمده است که در این دیدار، دو تن از سران بنی کنانه و هذیل ، به نامهای یعمَر ابن نُفاثه و خویلد بن واثله ، با عبدالمطلب همراه بودند. آنانکه هدف ابرهه را از لشکرکشی به درستی نمی شناختند، ثلثی از اموال تهامه را به او پیشنهاد کردند تا از تصمیم خود صرف نظر کند و مکه را واگذارد. ← نیایش عبدالمطلب مردم مکه در مقابله با سپاه اصحاب فیل ، چون توان مقاومت و رویارویی با ایشان را در خود نمی دیدند، به کوههای پیرامون پناه بردند. در این میان ، عبدالمطلب در مکه ماند و در کعبه به نیایش پرداخت تا پروردگار، مکیان را از گزندمهاجمان برهاند. در روایات سروده ای با مضمونی دعاگونه برای پیروزی بر دشمنان ، نیز به عبدالمطلب نسبت داده شده که در آن با اشاره به صلیب ، مسیحی بودن اصحاب فیل نمایانده شده است . آمده است که پس از نیایش عبدالمطلب ، او نیز شهر را ترک گفت و به بالای کوهی برآمد و منتظر شدند تا ابرهه چه خواهد کرد. ← زمزمه با فیل آنگاه که اصحاب فیل برای حمله آماده می شدند، نفیل بن حبیب نزد بزرگ ترین فیل سپاه ، موسوم به محمود - که از آن ِ سرکرده لشکر بود - رفت . در روایات ، داستان بدین صورت ادامه می یابد که نفیل ، فیل را خطاب کرده ، با یادآوری حرمت سرزمین مکه ، او را از یاری رساندن به مهاجمان بازداشت . در برخی از روایات چنین آمده است که سخن گفتن با فیل ، توسط عبدالمطلب و هنگامی که از نزد ابرهه خارج می شده ، صورت گرفته بوده است . ← حمله مرغان از سوی دریا زمانی که اصحاب فیل خواستند فیلها را برای حمله به سوی مکه روان سازند، هر چه تلاش کردند، نتوانستند آن فیل عظیم الجثه و به تبع وی دیگر فیل ها را از جا بجنبانند. گویند آن حیوان به هر سویی مگر مکه حرکت می کرد. در همین زمان مرغانی از سوی دریا به سمت ایشان حمله ور شدند که در روایات با ابابیل قرآنی یکی دانسته شده اند. بر پایه روایات این پرندگان که هر کدام سنگهایی در پنجه هایشان و سنگی در منقار داشتند، به سپاه اصحاب فیل حمله ور شدند و با پرواز بر بالای سر مهاجمان و پرتاب سنگها، آن سپاه را درهم شکستند. گویند بر روی هر سنگ نام هر یک از آنان نوشته شده بود که با اصابت آن بدنهایشان شکافته می شد. گفتنی است که این پرندگان و سنگها، ابابیل و سجیل ، در میان مفسران و راویان موضوعیتی ویژه یافته ، و به وصف و ذکر ویژگیهای آنها پرداخته شده است . ← هلاکت ابرهه بر پایه روایات ، به هنگام حمله پرندگان ، ابرهه با تنی زخمی از مهلکه گریخت و چون به یمن رسید، در نتیجه زخمها بدنش پاره پاره شد، سینه اش شکافت و به وضعی فجیع جان داد. در روایتی دیگر آمده است که او توانست جان سالم به در برده ، به سوی یمن فرار کند. در این میان پرنده ای که مسئول کشتن ابرهه بود، وی را دنبال می کرد و آنگاه که ابرهه نزد نجاشی رسید، پس از بازگو کردن چگونگی نابود شدن لشکرش توسط مرغان ، پرنده مأمور با پرتاب سنگ او را کشت و نجاشی شاهد مرگ وی بود. بدین ترتیب سپاه فیل داران که قصد از بین بردن کعبه را در سر می پروراندند، ناکام ماندند. ← روایت عکرمه در برخی از روایات همچون روایت عکرمه و نیز در حدیثی از امام صادق - علیه السلام- درباره مرگ اصحاب فیل پس از برخورد سنگها، نه از دریده شدن بدنشان ، بلکه ابتلا به بیماریهایی از جمله آبله و حصبه سخن گفته شده است و عملاً با بیماریهای واگیردار که ظاهراً در عام الفیل شیوع پیدا کرده بود، پیوند خورده است . ← تولد پیامبر در عام الفیل در روایاتی گوناگون ، با مبدأ تاریخ قرار دادن این حمله و یاد کردن آن با نام عام الفیل ، به علت نزدیکی زمانی این رخداد با تولد حضرت رسول - صلی الله علیه وآله وسلم- و ظهور اسلام ، تولد آن حضرت در عام الفیل ذکر گردیده ، حتی شکست اصحاب فیل ، به عنوان معجزه نبی اکرم - صلی الله علیه وآله وسلم- دانسته شده است . در این میان برخی همچون مقاتل و هشام کلبی با پذیرفتن فاصله ای زمانی میان این دو رخداد، تولد پیامبر اسلام - صلی الله علیه وآله وسلم- را ۲۳ تا ۴۰ سال پس از عام الفیل گفته اند. فهرست منابع (۱) محمد ابن اسحاق ، السیر و المغازی ، به کوشش سهیل زکار، بیروت ، ۱۳۹۸ق /۱۹۷۸م . (۲) عبدالملک ابن هشام ، السیرة النبویه ، به کوشش مصطفی سقا و دیگران ، ۱۳۵۵ق /۱۹۳۶م . (۳) احمد ابونعیم اصفهانی ، دلائل النبوة، به کوشش محمد رواس قلعه جی و عبدالبر عباس ، بیروت ، ۱۴۰۶ق /۱۹۸۶م . (۴) احمد ثعلبی ، قصص الانبیاء، بیروت ، دارالرائد العربی . (۵) عبدالله حمیری ، قرب الاسناد، تهران ، مکتبة نینوی الحدیثه . (۶) سعید راوندی ، الخرائج و الجرائح ، قم ، ۱۴۰۹ق . (۷) سیوطی ، الدر المنثور، بیروت ، ۱۴۰۳ق /۱۹۸۳م . (۸) طبری ، تفسیر. (۹) محمد قرطبی ، الجامع لاحکام القرآن ، بیروت ، ۱۹۶۷م . (۱۰) علی قمی ، تفسیر، به کوشش طیب موسوی جزائری ، نجف ، ۱۳۸۷ق . (۱۱) محمد کلینی ، الکافی ، به کوشش علی اکبر غفاری ، تهران ، ۱۳۸۸ق . (۱۲) علی مسعودی ، اثبات الوصیة، نجف ، کتابخانه حیدریه .
[ویکی فقه] اَصْحاب ِ فیل ، عنوان قومی که یاد آن تنها یک بار در سوره مکی فیل آمده ، و داستان آن در روایات و تفاسیر با حمله ابرهه به مکه مربوط شده است .
در قرآن کریم بدون هیچ گونه توضیح و تفسیری درباره این قوم ، چنین می یابیم که خداوند، به سبب نیرنگ این قوم ، پرندگانی را که از آنان به ابابیل یاد شده ، فرو فرستاد که با پرتاب کردن سنگهایی از « سجیل » آنان را از میان ببرند.
فیل /سوره۱۰۵، آیه۱.
در روایات از اصحاب فیل به عنوان قومی مهاجم از جنوب به حجاز یاد شده است که هدف ویران کردن خانه کعبه را داشتند و شخصی به نام ابرهه ، حاکم مسیحی یمن فرمانروای آنان بوده است . در منابع روایی آلودن یا خراب کردن کلیسای قُلَیس که ابرهه آن را بنیاد نهاده بود،
محمد ابن اسحاق ، السیر و المغازی ، ج۱، ص۶۰ -۶۱، به کوشش سهیل زکار، بیروت ، ۱۳۹۸ق /۱۹۷۸م .
(۱) محمد ابن اسحاق ، السیر و المغازی ، به کوشش سهیل زکار، بیروت ، ۱۳۹۸ق /۱۹۷۸م . (۲) عبدالملک ابن هشام ، السیرة النبویه ، به کوشش مصطفی سقا و دیگران ، ۱۳۵۵ق /۱۹۳۶م . (۳) احمد ابونعیم اصفهانی ، دلائل النبوة، به کوشش محمد رواس قلعه جی و عبدالبر عباس ، بیروت ، ۱۴۰۶ق /۱۹۸۶م . (۴) احمد ثعلبی ، قصص الانبیاء، بیروت ، دارالرائد العربی . (۵) عبدالله حمیری ، قرب الاسناد، تهران ، مکتبة نینوی الحدیثه . (۶) سعید راوندی ، الخرائج و الجرائح ، قم ، ۱۴۰۹ق . (۷) سیوطی ، الدر المنثور، بیروت ، ۱۴۰۳ق /۱۹۸۳م . (۸) طبری ، تفسیر. (۹) محمد قرطبی ، الجامع لاحکام القرآن ، بیروت ، ۱۹۶۷م . (۱۰) علی قمی ، تفسیر، به کوشش طیب موسوی جزائری ، نجف ، ۱۳۸۷ق . (۱۱) محمد کلینی ، الکافی ، به کوشش علی اکبر غفاری ، تهران ، ۱۳۸۸ق . (۱۲) علی مسعودی ، اثبات الوصیة، نجف ، کتابخانه حیدریه .
در قرآن کریم بدون هیچ گونه توضیح و تفسیری درباره این قوم ، چنین می یابیم که خداوند، به سبب نیرنگ این قوم ، پرندگانی را که از آنان به ابابیل یاد شده ، فرو فرستاد که با پرتاب کردن سنگهایی از « سجیل » آنان را از میان ببرند.
فیل /سوره۱۰۵، آیه۱.
در روایات از اصحاب فیل به عنوان قومی مهاجم از جنوب به حجاز یاد شده است که هدف ویران کردن خانه کعبه را داشتند و شخصی به نام ابرهه ، حاکم مسیحی یمن فرمانروای آنان بوده است . در منابع روایی آلودن یا خراب کردن کلیسای قُلَیس که ابرهه آن را بنیاد نهاده بود،
محمد ابن اسحاق ، السیر و المغازی ، ج۱، ص۶۰ -۶۱، به کوشش سهیل زکار، بیروت ، ۱۳۹۸ق /۱۹۷۸م .
(۱) محمد ابن اسحاق ، السیر و المغازی ، به کوشش سهیل زکار، بیروت ، ۱۳۹۸ق /۱۹۷۸م . (۲) عبدالملک ابن هشام ، السیرة النبویه ، به کوشش مصطفی سقا و دیگران ، ۱۳۵۵ق /۱۹۳۶م . (۳) احمد ابونعیم اصفهانی ، دلائل النبوة، به کوشش محمد رواس قلعه جی و عبدالبر عباس ، بیروت ، ۱۴۰۶ق /۱۹۸۶م . (۴) احمد ثعلبی ، قصص الانبیاء، بیروت ، دارالرائد العربی . (۵) عبدالله حمیری ، قرب الاسناد، تهران ، مکتبة نینوی الحدیثه . (۶) سعید راوندی ، الخرائج و الجرائح ، قم ، ۱۴۰۹ق . (۷) سیوطی ، الدر المنثور، بیروت ، ۱۴۰۳ق /۱۹۸۳م . (۸) طبری ، تفسیر. (۹) محمد قرطبی ، الجامع لاحکام القرآن ، بیروت ، ۱۹۶۷م . (۱۰) علی قمی ، تفسیر، به کوشش طیب موسوی جزائری ، نجف ، ۱۳۸۷ق . (۱۱) محمد کلینی ، الکافی ، به کوشش علی اکبر غفاری ، تهران ، ۱۳۸۸ق . (۱۲) علی مسعودی ، اثبات الوصیة، نجف ، کتابخانه حیدریه .
wikifeqh: أصحاب_فیل
[ویکی شیعه] اصحاب فیل سپاهی است به فرماندهی ابرهه که برای تخریب کعبه از یمن حرکت کردند و خداوند با فرستادن ابابیل آن ها را نابود کرد. سوره فیل در قرآن به این جریان پرداخته است.
اصحاب فیل به اَبرَهَة بن صَبّاح اَشرَم پادشاه یمن و لشکریان همراه او گفته می شود که در سال ۵۷۰م با سپاهی از فیل به قصد ویران کردن کعبه حرکت کردند. محمدحسین طباطبایی به نقل از واقدی، ابرهه فرمانده سپاه را جد نجاشی پادشاه یمن در زمان محمد(ص) دانسته است و برخی ابرهه را وزیر جد پادشاه دانستند نه جد پادشاه. پس از این واقعه، آن سال در میان عرب به سال فیل (عام الفیل) مشهور و یکی از مبدأهای تاریخ عرب دوره جاهلیت شد. تولد محمد(ص) اندکی پس از این واقعه بوده است.
سوره فیل به این واقعه اشاره دارد و خداوند از آنان با نام اصحاب فیل یاد کرده است:
اصحاب فیل به اَبرَهَة بن صَبّاح اَشرَم پادشاه یمن و لشکریان همراه او گفته می شود که در سال ۵۷۰م با سپاهی از فیل به قصد ویران کردن کعبه حرکت کردند. محمدحسین طباطبایی به نقل از واقدی، ابرهه فرمانده سپاه را جد نجاشی پادشاه یمن در زمان محمد(ص) دانسته است و برخی ابرهه را وزیر جد پادشاه دانستند نه جد پادشاه. پس از این واقعه، آن سال در میان عرب به سال فیل (عام الفیل) مشهور و یکی از مبدأهای تاریخ عرب دوره جاهلیت شد. تولد محمد(ص) اندکی پس از این واقعه بوده است.
سوره فیل به این واقعه اشاره دارد و خداوند از آنان با نام اصحاب فیل یاد کرده است:
wikishia: اصحاب_فیل
[ویکی اهل البیت] اصحاب از ماده ی "صحب" در لغت به معنای ملازم و همراه (انسان، حیوان، مکان یا زمان) و جمع صاحب می باشد.
اصحاب فیل گروهی بودند که از دیار خود به قصد تخریب کعبه معظمه حرکت کردند، اما خدای تعالی با فرستادن مرغان ابابیل و با ریزش کلوخهای سنگی بر سر آنان هلاکشان نموده و به صورت گوشت جویده درآورد.
پادشاه یمن، شخصی به نام "ابرهه" که قصد ویران کردن کعبه را داشت، ابتدا یکی از فرماندهان سپاه نجاشی در فتح یمن بوده که با کشتن فرمانده بزرگ سپاه، حاکم یمن شد. ابرهه برای خوش خدمتی نزد نجاشی، کلیسایی بسیار باشکوه و مجلل بنا کرد که نظیری نداشت و هدف او از این بنا از رونق انداختن خانه ی خدا (کعبه)، مرکز و کانون حج ابراهیمی بود و از سویی فراخوانی مردم جزیره ی عربستان و جاهای دیگر به سوی کلیسا بود. به همین منظور، مبلغان بسیاری به اطراف و در میان قبایل عرب و سرزمین حجاز فرستاد.
اما اعراب که سخت به مکه و کعبه علاقه داشتند و آن را از آثار بزرگ «ابراهیم خلیل» می دانستند، احساس خطر کرده و طبق نقلی کلیسا را آتش زدند، در مقابل ابرهه سخت خشمگین شده و تصمیم به ویرانی کعبه گرفت ولذا سپاه عظیمی فراهم کرده که برخی از سوارکاران بر فیل سوار بوده و عازم مکه شدند؛ وقتی نزدیک مکه شدند، ابرهه افرادی را فرستاد تا شتران و اموال اهل مکه را غارت کنند که در این میان دویست شتر نیز از عبدالمطلب غارت شد.
فلذا خدای متعال در قرآن از آنها به عنوان «اصحاب فیل» نام برده است: «ألَمْ تَرَ کَیفَ رَبّکَ بِأصحابِ الفیلِ»؛ آیا ندیدی پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد؟
این قصه از آیات و معجزات بزرگ الهی است که کسی نمی تواند انکارش کند؛ برای این که تاریخ نویسان آن را مسلم دانسته و شعرای دوران جاهلیت در اشعار خود از آن یاد کرده اند. و همچنین اهمیت این حادثه ی بزرگ به اندازه ای بود که آن سال را «عام الفیل» نامیدند که مبدأ تاریخ عرب شد.
در مورد تاریخ این واقعه نیز برخی آن را 40 سال قبل از تولد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و برخی 23 سال قبل می دانند؛ ولی اکثر علماء برآنند که عام الفیل همان سالی بود که رسول اکرم صلی الله علیه و آله در آن سال متولد شد.
اصحاب فیل گروهی بودند که از دیار خود به قصد تخریب کعبه معظمه حرکت کردند، اما خدای تعالی با فرستادن مرغان ابابیل و با ریزش کلوخهای سنگی بر سر آنان هلاکشان نموده و به صورت گوشت جویده درآورد.
پادشاه یمن، شخصی به نام "ابرهه" که قصد ویران کردن کعبه را داشت، ابتدا یکی از فرماندهان سپاه نجاشی در فتح یمن بوده که با کشتن فرمانده بزرگ سپاه، حاکم یمن شد. ابرهه برای خوش خدمتی نزد نجاشی، کلیسایی بسیار باشکوه و مجلل بنا کرد که نظیری نداشت و هدف او از این بنا از رونق انداختن خانه ی خدا (کعبه)، مرکز و کانون حج ابراهیمی بود و از سویی فراخوانی مردم جزیره ی عربستان و جاهای دیگر به سوی کلیسا بود. به همین منظور، مبلغان بسیاری به اطراف و در میان قبایل عرب و سرزمین حجاز فرستاد.
اما اعراب که سخت به مکه و کعبه علاقه داشتند و آن را از آثار بزرگ «ابراهیم خلیل» می دانستند، احساس خطر کرده و طبق نقلی کلیسا را آتش زدند، در مقابل ابرهه سخت خشمگین شده و تصمیم به ویرانی کعبه گرفت ولذا سپاه عظیمی فراهم کرده که برخی از سوارکاران بر فیل سوار بوده و عازم مکه شدند؛ وقتی نزدیک مکه شدند، ابرهه افرادی را فرستاد تا شتران و اموال اهل مکه را غارت کنند که در این میان دویست شتر نیز از عبدالمطلب غارت شد.
فلذا خدای متعال در قرآن از آنها به عنوان «اصحاب فیل» نام برده است: «ألَمْ تَرَ کَیفَ رَبّکَ بِأصحابِ الفیلِ»؛ آیا ندیدی پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد؟
این قصه از آیات و معجزات بزرگ الهی است که کسی نمی تواند انکارش کند؛ برای این که تاریخ نویسان آن را مسلم دانسته و شعرای دوران جاهلیت در اشعار خود از آن یاد کرده اند. و همچنین اهمیت این حادثه ی بزرگ به اندازه ای بود که آن سال را «عام الفیل» نامیدند که مبدأ تاریخ عرب شد.
در مورد تاریخ این واقعه نیز برخی آن را 40 سال قبل از تولد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و برخی 23 سال قبل می دانند؛ ولی اکثر علماء برآنند که عام الفیل همان سالی بود که رسول اکرم صلی الله علیه و آله در آن سال متولد شد.
wikiahlb: اصحاب_فیل
[ویکی اهل البیت] اَصحاب فیل. این صفحه مدخلی از دائرة المعارف قرآن کریم است
سپاه ابرهه؛ سپاهی با فیل های جنگی و با قصد ویران کردن کعبه.
اصحاب فیل به سپاهی گفته می شود که به فرماندهی اَبرَهه، قصد ویران کردن کعبه را داشتند. ابرهه فرزند صَبّاح، اهل حبشه و از فرمانروایان یمن بود و بر اثر زخمی که در یکی از جنگ ها در صورت وی پدید آمد به اَشرَم ملقب شد. کنیه وی را اَبویَکْسوم دانسته اند. او با حیله ای، فرمانروای پیشین یمن، یعنی «اَرباط» را کشت و خود بر جای او نشست.
ابرهه از این که کعبه مورد توجه ویژه مردم بود و زیارت آن، قدرت و شوکت مکه را در پی داشت ناخشنود بود و تصمیم گرفت مردم را به جای مکه، متوجه یمن کند. انگیزه او در این تهاجم را گسترش سلطه و نفوذ حبشه و امپراتوری روم و تسلط آن ها بر همه سرزمین های عربی مانند مکه، ایجاد پایگاهی در برابر امپراتوری ایران و حذف واسطه گری ساسانیان در روابط تجاری میان روم با سیلان و هند دانسته اند.
وی در پی این تصمیم، کلیسایی باشکوه به نام «قُلَّیْس» در صَنعا بنا کرد و از مردم خواست تا به جای کعبه، به زیارت آن بروند. خبر تأسیس این کلیسا عرب ها را بسیار خشمگین ساخت، به طوری که گفته اند: یکی از آن ها خود را به قلیس رساند و آن را آلوده ساخت و یکی از فرستادگان ابرهه به نام محمد بن خُزاعی که برای فراخوانی مردم به زیارت قلّیس به میان عرب ها رفته بود، به دست آنان کشته شد.
برخی گفته اند: گروهی از قریش در راه تجارتشان، کنار یکی از معابد مسیحیان فرود آمده، برای پختن غذا آتشی برافروختند و باد، آتش را در معبد افکند و آن را سوزاند.
سپاه ابرهه؛ سپاهی با فیل های جنگی و با قصد ویران کردن کعبه.
اصحاب فیل به سپاهی گفته می شود که به فرماندهی اَبرَهه، قصد ویران کردن کعبه را داشتند. ابرهه فرزند صَبّاح، اهل حبشه و از فرمانروایان یمن بود و بر اثر زخمی که در یکی از جنگ ها در صورت وی پدید آمد به اَشرَم ملقب شد. کنیه وی را اَبویَکْسوم دانسته اند. او با حیله ای، فرمانروای پیشین یمن، یعنی «اَرباط» را کشت و خود بر جای او نشست.
ابرهه از این که کعبه مورد توجه ویژه مردم بود و زیارت آن، قدرت و شوکت مکه را در پی داشت ناخشنود بود و تصمیم گرفت مردم را به جای مکه، متوجه یمن کند. انگیزه او در این تهاجم را گسترش سلطه و نفوذ حبشه و امپراتوری روم و تسلط آن ها بر همه سرزمین های عربی مانند مکه، ایجاد پایگاهی در برابر امپراتوری ایران و حذف واسطه گری ساسانیان در روابط تجاری میان روم با سیلان و هند دانسته اند.
وی در پی این تصمیم، کلیسایی باشکوه به نام «قُلَّیْس» در صَنعا بنا کرد و از مردم خواست تا به جای کعبه، به زیارت آن بروند. خبر تأسیس این کلیسا عرب ها را بسیار خشمگین ساخت، به طوری که گفته اند: یکی از آن ها خود را به قلیس رساند و آن را آلوده ساخت و یکی از فرستادگان ابرهه به نام محمد بن خُزاعی که برای فراخوانی مردم به زیارت قلّیس به میان عرب ها رفته بود، به دست آنان کشته شد.
برخی گفته اند: گروهی از قریش در راه تجارتشان، کنار یکی از معابد مسیحیان فرود آمده، برای پختن غذا آتشی برافروختند و باد، آتش را در معبد افکند و آن را سوزاند.
[ویکی فقه] اصحاب فیل (قرآن). اصحاب فیل به سپاهی گفته می شود که به فرمان دهی اَبرَهه، قصد ویران کردن کعبه را داشتند.
منظور از اصحاب فیل، سپاهیان ابرهه، پادشاه یمن است که برای ویران کردن کعبه، لشکرکشی کرده بودند؛ ولی پیش از رسیدن به آن هلاک شدند.
زمان وقوع حادثه
این حادثه در زمان عبدالمطلب، جد پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و اندکی پیش از تولد آن حضرت رخ داد.
اصحاب فیل در قرآن
در قرآن کریم بدون هیچ گونه توضیح و تفسیری درباره این قوم ، چنین می یابیم که خداوند، به سبب نیرنگ این قوم ، پرندگانی را که از آنان به ابابیل یاد شده ، فرو فرستاد که با پرتاب کردن سنگ هایی از «سجیل» آنان را از میان ببرند.
عناوین مرتبط
...
منظور از اصحاب فیل، سپاهیان ابرهه، پادشاه یمن است که برای ویران کردن کعبه، لشکرکشی کرده بودند؛ ولی پیش از رسیدن به آن هلاک شدند.
زمان وقوع حادثه
این حادثه در زمان عبدالمطلب، جد پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و اندکی پیش از تولد آن حضرت رخ داد.
اصحاب فیل در قرآن
در قرآن کریم بدون هیچ گونه توضیح و تفسیری درباره این قوم ، چنین می یابیم که خداوند، به سبب نیرنگ این قوم ، پرندگانی را که از آنان به ابابیل یاد شده ، فرو فرستاد که با پرتاب کردن سنگ هایی از «سجیل» آنان را از میان ببرند.
عناوین مرتبط
...
wikifeqh: اصحاب_فیل_(قرآن)
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید