اصالت ظهور

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اخذ به ظهور کلام و الغای احتمال خلاف آن
اصالت ظهور، در جایی به کار می رود که لفظ استعمال شده، در معنای خاصی ظهور داشته باشد؛ یعنی حمل لفظ یا کلام بر آن معنا در نظر عقلا راجح باشد، هر چند در مقام استعمال، احتمال خلاف آن (اراده معنای مرجوح ) داده می شود؛ در چنین حالتی عقلا به معنای ظاهر تمسک نموده و معنای خلاف ظاهر را نادیده می گیرند. بنابراین، اصالت ظهور، یعنی اخذ به ظهور کلام (معنای راحج) و الغای احتمال خلاف آن (معنای مرجوح). این اصل لفظی عقلایی، حکم می کند که تا وقتی برای معنای خلاف ظاهر دلیلی اقامه نشده است، باید همان معنای ظاهر کلام را اخذ کرد و به آن پای بند بود، و شارع شیوه جدیدی را اختراع نکرده است، بلکه همان شیوه عقلا را در تمسک به ظهور لفظ متکلم تایید و امضا نموده است زیرا اگر شیوه دیگری مورد نظر شارع بود آن را بیان می کرد.
نکته اول
این اصل چنان گسترده است که همه اصول لفظی دیگر را در بر می گیرد، به گونه ای که همگی به همین اصل برمی گردد؛ بنابراین، درباره اصالت حقیقت می توان گفت: لفظ با احتمال اراده معنای مجازی از آن، در معنای حقیقی ظهور دارد. در مورد اصالت عموم گفته می شود: لفظ با احتمال تخصیص ، در عموم ظهور دارد و بقیه اصول لفظی نیز به همین ترتیب به اصالت ظهور بر می گردد.بنابراین، اگر به جای اصول لفظی، فقط به اصالت ظهور به معنای عام آن اکتفا شود، دیگر نیازی به اصول دیگر نیست.
نکته دوم
نسبت به رجوع اصالت ظهور به اصالت عدم قرینه و بالعکس، میان علمای اصول اختلاف نظر است: « شیخ انصاری » (رحمه الله) در کتاب « رسائل » می گوید: اصالت ظهور و سایر اصول وجودی به اصالت عدم قرینه بر گشت می نماید. مرحوم « آخوند » عکس این مسئله را اعتقاد دارد و مرحوم مظفر می گوید: غیر از اصالت ظهور، اصل مستقلی به نام اصل عدم قرینه وجود ندارد تا نوبت به آن برسد و بحث شود که کدام یک به دیگری بر می گردد.

پیشنهاد کاربران

خداوند متعال اصل است که در قالب محیط و محتوای این واقعیت و طبیعت و کیهان به ظهور و پیدایش رسیده و می رسد و خواهد رسید و تا زمانیکه که کلیه اسماء و صفات فراوان وی هرکدام با مراتب و درجات مختلف و فراوان تکاملی بین دو حد یکی نهایت نقصان و امکان اخس و دیگری نهایت کمال و امکان اشرف به ظهور و پیدایش نرسند و از حالت امکان بالقوه به فعلیت در نیانند، رسیدن به حالت معاد یعنی بازگشتن به حالت آفرینش اولیه یا بنیادین و یا آغازین یعنی نظام احسن و اشرف آفرینش مبدئی - ازلی - ابدی در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی با کمیت و کیفیت بهشت برین، محال و غیر ممکن می باشد و آنهم نه فقط در این کیهان یا جهان بلکه در محتوای هرکدام از کیهان ها یا جهان های متناهی و مساوی و موازی و بیشمار بطور مطلقا یکسان و برابر. و آنهم سوار بر امواج نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوا و از طریق وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی بر اثر نوسانات و نه از راه یا طریقی دیگر مثل آمدن بابا آدم و ننه حوا از بیرون به درون این دنیا پس از طرد و رانده شدن شان از باغ بهشت و آسمان و پیشگاه بیکران خداوند متعال و تبعید به روی کره ارض یا زمین و بازگشت آنان و آیندگانشان از طریق قبض یا جدایی روح بطور دائم از کالبد به اصطلاح مادی بهنگام فرا رسیدن لحظه مرگ و صعود و معراج آن در قالبی مثالی به عالم میانی تحت عنوان برزخ و الا آخر.
...
[مشاهده متن کامل]

آیه یا عبارت قرآنی به شکل هوالظاهر و الباطن به این معناست که هو یا الله ظاهر و باطن همین واقعیت و طبیعت و کیهان می باشد و لذا اصالت اورا نباید در پشت پرده ظاهر الفاظ و عبارات جستجو کرد بلکه باید اورا از طریق شناخت ظاهر و باطن این واقعیت و طبیعت و کیهان به راه و روش علمی شناخت و نه از طریق وحی و آیت و حدیث و روایت شناسی .
معنای اصیل یا اصلی نهفته در پشت پرده ظاهر لفظی آیه قرآنی ؛ لا اله الا الله ، یعنی از دیدگاه بیان کننده آن به شکل زیر بوده و می باشد : نه اله بلکه الله. ترجمه این آیه به زبان فارسی به شکل ؛ خدای دیگری غیر از الله وجود ندارد، بطور آشکار اشتباه می باشد و منعکس کننده معنای اصلی نمی باشد. همچنین معنای اصیل یا اصلی آیه ؛ قل هوَّ اللهُ احد به شکل زیر بوده است ؛ بگو هو و الله یکی اند یعنی این دو لفظ مترادف و هم معنا اند و به یک موجود یگانه و واحد و احد اطلاق می شوند. ترجمه این آیه به زبان فارسی به شکل : بگو او احد و واحد است، اشتباه و منطبق بر معنای اصلی نمی باشد.

بپرس