اشکانیان باختر
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
پیشنهاد کاربران
یادآوری
۱. ایرانی کسی بوده که زرتشتی بوده یا شهروند دولت زرتشتی ساسانی بوده و تورانی کسی بوده که از زرتشت پیروی نمی کرده.
به طور کلی البته میتوان ایرانی را عموما ایرانی غربی ( فارسی، لری، کردی، مازنی، گیلکی ) و تورانی را ایرانی زبان شرقی ( سغدی، تاجیک، پارتی و اشکانی، سیستانی/سکزی یا پشتون دانست. )
... [مشاهده متن کامل]
زبانشناس به همه اینها ایرانی میگوید چون زبانشان یک منشا دارد ولی در جهان باستان زبان مشترک معیاری برای یک ملت بودن نبوده. برای همین ایرانی فقط زرتشتی و تورانی با اینکه ایرانی زبان بوده ولی جداست.
۲. وقتی اشکانی تورانی خطاب میشود، ما اورا تورانی میخوانیم، چطور توران وطن ترک است ولی در هیچ نوشته باستانی ترک تا پیش از آشنایی ایشان با شاهنامه و جهان بینی ایرانی از توران نام نبرده اند؟
۳. از کجا میگید اردوان همان اردوغان ( زارت ) است؟ کتیبه ای دارید که این را تایید کند؟
تیرداد و مهرداد رو چطور توجیه میکنید؟
چرا تنگریداد و شمنداد نداشته اند؟ ( البته داد ترکی نیست )
۴. پارتیزان اروپایی است و به پارت ربط ندارد.
۵. سکا همان سکزی است، چرا برای توجیه تاریخ خاورمیانه به جای نگاه به قطب شمال بیخ گوش خودتان را نگاه نمیکنید؟
کافی است واژه سکستان را جست و جو کنید و حدودش را بخوانید تا بفهمید سکا کیست و سرزمینش کجاست.
۶. ماهم نگفتیم اشکانی فارس است، ولی فرزندان ایشان فارسی زبانان خراسان و سیستان هستند.
سکه های اشکانی ذره ای شباهت به ترکمن ندارد.
۷. زبانشناس میگوید بازمانده پهلوی اشکانی کردی و تاتی و بلوچی و ابیانه ای و زبان های مانند اینهاست، چرا فکر می کنید از ایشان بیشتر میدانید، ان هم درحالی که حتی یک جمله پهلوی اشکانی نخوانده اید؟
۸. مرو تا ۲۵۰سال پیش فارسی زبان بوده، دامغان امروزه فارسی زبان است و نمادش منوچهری دامغانی است، گرگان سرزمین گرگ ها طبری زبان و فارسی زبان است که فخرالدین اسعد گرگانی از ان خاسته و در ان خراسان را ستوده و خود را آشنا به پهلوی معرفی میکند.
خوشا جایا بر و بوم خراسان
درو باش و جهان را مِی خور آسان
.
زبان پهلوی هر کاو شناسد
خراسان آن بود کز وی خور آسد
.
خور آسد پهلوی باشد خور آید
عراق و پارس را خور زو بر آید
.
خراسان را بود معنی خور آیان
کجا از وی خور آید سوی ایران
.
چه خوش نامست و چه خوش آب خاکست
زمین و آب و خاکش هر سه پاکست
.
به خاصه مرو در شهر خراسان
چنان آمد که اندر سال نیسان
.
روان اندر هوای او بنازد
که آب و باد او با این بسازد
.
تو گفتی رود مروش کوثر آمد
همان بومش بهشتی دیگر آمد
فخرالدین اسعد گرگانی
ترکمن های قدیم تازندگان و کشتارگران خراسان بوده اند، نه فرهنگ سازانش. داستان های حمله های ایشان به سبزوار و قوچان و دست درازی به ناموس مردم هنوز از یادهای مردم نرفته است. که قجرهای بی غیرت کاری برای مقابله با ایشان از پیش نمی کردند.
آدمی که تعصب و مالکیت بر این خاک داشته باشد میسازدش نه اینکه ویرانش کند.
اگر داستان های این حملات به جای قوچان در آذربایجان رخ داده بود اکنون کتاب های عریض و طویلی و کلفتی برای محکوم کردن این و آن و ترک و لر و کرد و گرج و ارمن نوشته بودید و همه را وحشی دو جهان خوانده بودید ولی امروزه مردم خراسان در همزیستی کامل زندگی میکنند و هیچکس با کسی مشکل برای قومش ندارد.
۱. ایرانی کسی بوده که زرتشتی بوده یا شهروند دولت زرتشتی ساسانی بوده و تورانی کسی بوده که از زرتشت پیروی نمی کرده.
به طور کلی البته میتوان ایرانی را عموما ایرانی غربی ( فارسی، لری، کردی، مازنی، گیلکی ) و تورانی را ایرانی زبان شرقی ( سغدی، تاجیک، پارتی و اشکانی، سیستانی/سکزی یا پشتون دانست. )
... [مشاهده متن کامل]
زبانشناس به همه اینها ایرانی میگوید چون زبانشان یک منشا دارد ولی در جهان باستان زبان مشترک معیاری برای یک ملت بودن نبوده. برای همین ایرانی فقط زرتشتی و تورانی با اینکه ایرانی زبان بوده ولی جداست.
۲. وقتی اشکانی تورانی خطاب میشود، ما اورا تورانی میخوانیم، چطور توران وطن ترک است ولی در هیچ نوشته باستانی ترک تا پیش از آشنایی ایشان با شاهنامه و جهان بینی ایرانی از توران نام نبرده اند؟
۳. از کجا میگید اردوان همان اردوغان ( زارت ) است؟ کتیبه ای دارید که این را تایید کند؟
تیرداد و مهرداد رو چطور توجیه میکنید؟
چرا تنگریداد و شمنداد نداشته اند؟ ( البته داد ترکی نیست )
۴. پارتیزان اروپایی است و به پارت ربط ندارد.
۵. سکا همان سکزی است، چرا برای توجیه تاریخ خاورمیانه به جای نگاه به قطب شمال بیخ گوش خودتان را نگاه نمیکنید؟
کافی است واژه سکستان را جست و جو کنید و حدودش را بخوانید تا بفهمید سکا کیست و سرزمینش کجاست.
۶. ماهم نگفتیم اشکانی فارس است، ولی فرزندان ایشان فارسی زبانان خراسان و سیستان هستند.
سکه های اشکانی ذره ای شباهت به ترکمن ندارد.
۷. زبانشناس میگوید بازمانده پهلوی اشکانی کردی و تاتی و بلوچی و ابیانه ای و زبان های مانند اینهاست، چرا فکر می کنید از ایشان بیشتر میدانید، ان هم درحالی که حتی یک جمله پهلوی اشکانی نخوانده اید؟
۸. مرو تا ۲۵۰سال پیش فارسی زبان بوده، دامغان امروزه فارسی زبان است و نمادش منوچهری دامغانی است، گرگان سرزمین گرگ ها طبری زبان و فارسی زبان است که فخرالدین اسعد گرگانی از ان خاسته و در ان خراسان را ستوده و خود را آشنا به پهلوی معرفی میکند.
خوشا جایا بر و بوم خراسان
درو باش و جهان را مِی خور آسان
.
زبان پهلوی هر کاو شناسد
خراسان آن بود کز وی خور آسد
.
خور آسد پهلوی باشد خور آید
عراق و پارس را خور زو بر آید
.
خراسان را بود معنی خور آیان
کجا از وی خور آید سوی ایران
.
چه خوش نامست و چه خوش آب خاکست
زمین و آب و خاکش هر سه پاکست
.
به خاصه مرو در شهر خراسان
چنان آمد که اندر سال نیسان
.
روان اندر هوای او بنازد
که آب و باد او با این بسازد
.
تو گفتی رود مروش کوثر آمد
همان بومش بهشتی دیگر آمد
فخرالدین اسعد گرگانی
ترکمن های قدیم تازندگان و کشتارگران خراسان بوده اند، نه فرهنگ سازانش. داستان های حمله های ایشان به سبزوار و قوچان و دست درازی به ناموس مردم هنوز از یادهای مردم نرفته است. که قجرهای بی غیرت کاری برای مقابله با ایشان از پیش نمی کردند.
آدمی که تعصب و مالکیت بر این خاک داشته باشد میسازدش نه اینکه ویرانش کند.
اگر داستان های این حملات به جای قوچان در آذربایجان رخ داده بود اکنون کتاب های عریض و طویلی و کلفتی برای محکوم کردن این و آن و ترک و لر و کرد و گرج و ارمن نوشته بودید و همه را وحشی دو جهان خوانده بودید ولی امروزه مردم خراسان در همزیستی کامل زندگی میکنند و هیچکس با کسی مشکل برای قومش ندارد.