اشهد

/~aShad/

لغت نامه دهخدا

اشهد. [ اَ هََ ] ( ع فعل ، اِ ) در عربی متکلم وحده اَشهَدُ؛ شهادت می دهم. اما در فارسی به عنوان اسم هم بکار می رود و مراد از آن ، شهادتین یعنی اشهد اَن لا اله الاّ اﷲ و اشهد اَن محمداً رسول اﷲ است :
دور نبود کین زمان در مجلس حکم قضا
بر زبان چرخ و اختر لفظ اشهد می رود.
انوری.
از اشهد فصیح به است اشهد بلال.
قاآنی.
- اشهد گفتن ؛ مراد گفتن اشهد ان لا اله الا اﷲ و اشهد ان محمداً رسول اﷲ است ، یعنی گفتن شهادتین.
- || در تداول فارسی زبانان گاه بمعانی آماده مرگ شدن و سخت ترسیدن هم بکار رود، چنانکه گویند: پلنگ که نزدیک من شد اشهدم را گفتم.
|| گاه همچون سوگندی بکار رود: زبانم به اشهد برنگردد اگر...؛ یعنی گاه مردن شهادتین نگویم اگر... یا بی ایمان از دنیابروم اگر...

فرهنگ فارسی

( فعل متکلم وحده از شهادت ) گواهی میدهم . یا اشهد گفتن . بزبان راندن شهادتین ( اشهدان لااله الا الله واشهدان محمدارسول الله ) . یا اشهد خود راگفتن . ( عم ) منتظر مرگ بودن . یا اشهدان (امیرالمومنین ) علیا ولی الله . گواهی میدهم که ( امیرمومنان ) علی دوست خداست . توضیح در اذن و اقامه شیعیان دوبار گفته شود . خواندن آن در اذان واقامه مستحب است بعنوان تیمن و تبرک . یا شهدان اله الا الله . گواهی میدهم که خدایی نیست جز خدای یگانه . توضیح در اذن و اقامه دوبار در هر دو گفته شود . یا اشهد ان محمدا رسول الله . گواهی میدهم که محمد فرستاده خداست . توضیح دراذان و اقامه دو بار در هر دو گفته شود .

فرهنگ معین

(اَ هَ ) [ ع . ] فعل متکلم وحده از شهادت به معنی : گواهی می دهم . ،~ گفتن به زبان راندن شهادتین : اَشْهَدُ اَنَُ لا' اِل'هَ اِلاَ الله. ،~ کسی را گفتن مرگ آن کس را حتمی دانستن .

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أُشْهِدُ: شاهد می گیرم
معنی لَّا أَشْهَدُ: گواهی نمی دهم
ریشه کلمه:
شهد (۱۶۰ بار)

پیشنهاد کاربران

وصف و شناسایی زمانی می باشد، که شما لحظه را برای حفظ و تایید روح خود و خدای خود ثبت کنید. یعنی جریان می نویسیم، تا که یاد بگیریم. بهمچنین می توان، یک شی را شناسایی کرد، یا به آن شهادت داد، اما به شرطی که عقیده مسلمانان را در بیان داشته باشید. زیرا در این صورت شما نیز می توانید، در روز قیامت و در مورد دین اسلام شهادت دهید. بدانیم که پیامبر همه ی انسان ها، حضرت محمد ( ص ) می باشند. اگر مسلمان هستید، می توانید تا آخر شهادت را توصیف کنید، همانگونه که در قرآن کریم ان شاء الله نوشته گشته است، وگرنه نمی توان، امیدوار بود که اسلام و مسلمانان برای کسی دگر شهادت دهند. از نظر قرآن کریم همه ما مسلمان هستیم، اما اگر کسی ایمان خود را اعلام نکرد و شاهده را نگفت، خود پیامبر باید برای او شهادت دهند. پیامبر اکرم ( ص ) می فرمایند: کسانی که مشروب می خورند، متعلق به ایشان نیستند و حتی بیشتر از آن کسانی که قوانین اسلام را نادیده می گیرند و به آن اعتراف نمی کنند و به ایشان احترام نمی گذارند، جزو رسول اکرم ( ص ) نیستند. پس من در روز قیامت از آنچه دیده ام ان شاء الله شهادت های زیادی خواهم داد، الهی امین، یعنی اجازه صحبت را دارم و خداوند متعال برای شاهدین نیز شاهد قرار می دهند، همانند اکبر قرآن کریم. من به پیوند همه معتقدم، یعنی هر حضرتی در اسلام وظیفه ای دارند و من خوشبختم که از دین اسلام هستم و پیوند من رسول خداوند عز و جل می باشند. ما نباید بگوییم، که به رسول خدا عشق می ورزیم، زیرا این کفر است. محمد ( ص ) آخرین فرستاده خداوند متعال هستند و ایشان فرستاده کل انسان ها نیز می باشند. عیسی مسیح ( ع ) در اسلام مسئول بخشش هستند و به قوم خود وعده داده اند، که آنها را نجات خواهند داد. به دور از این موضوع، عهد عتیق می گوید: که مسیحیان نیز باید حلال بخورند و از گوشت خوک خودداری کنند. بنابراین این چهارچوب قوانین می باشد، در این معنا، ان شاء الله توکل می کنم بر ندای امام صادق ( ع ) ، که همه یک روز پس از دیگری اشهد خود را بگویند.
...
[مشاهده متن کامل]

تکتم کمانی

سه گزاره جادویی اشهد:
ارکان لطف از خداوند عز و جل، یافتن در بین جماعت از طریق حضرت محمد ( ص ) و قدرت از امیر المومنین ( ع ) می باشند. همه ما سه حس داریم، که بر دیگران برتری دارد، حس اول بویایی مسلمان است، که باید به دلیل گناه بخشیده شود و بخشش هم نیز بعد از نماز خواهد آمد. حس بعدی شنوایی برای یافتن در بین جماعت است و این از طریق حضرت رسول ( ص ) اجراء می گردد. سپس حس بینایی ما بابت چشمان امیر المومنین ( ع ) بی نظیر است، زیرا همه و همه از نور چشمان ایشان هستند. این سه حس ذهن و روح را هماهنگ می سازد و بعد هر شخصی از طرف خود و از حنجره خود پاسخ خواهند داد و اشهد را وصف خواهند کرد. این سه رکن بدن را بخشش می نامم. به این معنی است، که اگر اجازه دهید و خواهش کنید، بر شروع کمک و کمک همیشه وجود خواهد داشت و خرطوم پاک خواهد ماند و از سقوط نیز با سجده جلوگیری می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

تکتم کمانی

أشهَد: به یقین رسیدم که . . . ( عقلی یا حسّی یا وحیانی یا شهادت ثُقات )
اشهد ان لا اله الا اﷲ = مطمئن شدم وایمان آوردم که هیچ إلاه بجز الله وجود ندارد و به تنهائی الله را قبول دارم. . .
شَهِد القمر: کسانیکه به یقین رسید ومطمئن شد ( حداقل یک نفر ) که ماه قمری اولش هست ( استهلال ) . این اطمئنان یا با حسّ ( مانند دیدن - رؤیت ) یا با ابزار علمی یا با محاسبات ریاضی یا شهادت مسلم ثقه یا وحی الاهی.
...
[مشاهده متن کامل]

احتمال دیدن اول برج قمری را با چشم یا تلسکوپ یا دوربین شکاری. . . کمتر از 99%
امّا احتمال به یقین بودن ماه با برنامه های هوشمند بیشتر از 99%.
"أفلا یعقلون"

بپرس