اشم

لغت نامه دهخدا

اشم. [ اَ ش َ] ( ع مص ) اَشِم َ بی علی فلان ؛ دردناک شدم. ( از منتهی الارب ). و صاحب تاج العروس آرد: لغتی است در اَزم.

اشم. [ اَ ش َم م ] ( ع ص ) مرد بلندبینی. ( منتهی الارب ) ( مجمل اللغة ) ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( زمخشری ) ( مهذب الاسماء ) ( آنندراج ). ج ، شُم . ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ). کعب گوید: شم العرانین أبطال لباسهم. ( تاج العروس ). رجوع به شُم شود.مؤنث : شَمّاء. ( مهذب الاسماء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). و رجوع به شَمّاء شود. صاحب تاج العروس ذیل شمم آرد: و هو ان یطول الانف و یدق و تسیل روثته فهو اشم بین الشمم و هی شَمّاء. و فی صفته ( ص ): یحسبه من لم یتأمله اشم. ( تاج العروس ). || جبل اشم ؛ کوه بلند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). کوهی بلند. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). ج ، شُم . ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) : در رزانت وقارطود اشم بود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 369 نسخه خطی کتابخانه مؤلف ). || مهتر صاحب ننگ. ( منتهی الارب ). السید ذوالانفة الکریم. ( اقرب الموارد ). بمجاز السید ذوالانفة الشریف النفس. ( تاج العروس ). || دوش بلندسراستخوان. ( منتهی الارب ). المنکب المرتفعالمشاشة. ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). || ( ع ن تف ) بوی دارتر.
|| بوی بَرنده.
- امثال :
اشم ﱡمن ذرّة.
اشم من نعامة.
اشم من هِقْل .
اشم من هیق و اهدی ̍ من جمل .

فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی است از تیر. چلیپائیان .
اشم بن علی فلان دردناک شدم و صاحب تاج العروس آرد : لغتیست درازم .

فرهنگ معین

(اَ شَ مّ ) [ ع . ] (ص . ) مرد خودپسند، خودبین .

فرهنگ عمید

بلند.

دانشنامه عمومی

اشم ( به آلمانی: Echem ) یک شهر در آلمان است که در Lüneburg واقع شده است. [ ۲] اشم ۱٬۰۲۱ نفر جمعیت دارد.
عکس اشمعکس اشمعکس اشم
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

لمه ( اشم ) بمعنای کسی است که بینی او دارای شمم باشد، یعنی قصبه بینیش برآمدگی داشته باشد.
در متون گاتهای زردشت. ئشا به معنی انجام کار بخصوص امور نیک منجمله نیایش و ستایش امزه و همچنین دو بعضی موارد ضمیر سوم شخص است به همان معنی که ما میگوییم ایشان:
ممکن از من نپذیرید که ادعا کنم که چه اقای پورداوود و چه ساسانفر و در راس انها بارتولومه المانی به هیچ وجهی متون گاتها را انگونه که بیان میکنند توجمه نکرده اند حتی و کسانی که سعی در توجیح ان توجمه را دارند همچون موبد کورش نیکنام هم به انچه متون گاتها دستور میدهند پی نبرده اند یا حد اقل نمیخواهند بگویند که اسلام کپی دستورات زرتشت است از اذان تا چگونگی نماز ها و تاکید بر نماز صبح یا نماز جماعت و یا ذکات و اعتکاف یا مسجد و زندان و حتی جزیه از غیر مسلمان اینها انچیزی هستند که در متون گاتها زرتشت مدعی است به او الهام شده اند نه نیایس و درخواستهایی که اقایان پورداوود و ساسانفر به انها نسبت داده اند شما اگر متون گاتهارا انگونه که بیان میکنند درک کنید در خواهید یافت که علامه مرعشی رضوانلا مقامه یک زرتشتی مخلص بوده امروزه بر خلاف دستورات گاتهای زرتست دنیای مجازی به انها نسبت داده شده با دستورات قران هیچ تفاوتی ندارند مگر در محتچا و بیان که زرتست حدف از نیایش و ستایش را فقط شکرانه نعمت گذاردن و خداوند را به عظمتش ستودن میزاند نه دعا برای خود و یا دیگران شناخت زرتشت و حدف و مقصود او از ان دستورات زمانی بر شما اشکار میشود که بدانید اگر پیغمبر اسلام در مقابل بت پرستی وحی دریافت داشته پس زرتشت در مقابل چه حرکاتی الهام دریافت داشته انزمان است شاید بتوانید دستورات دینی که به او الهام شده را بر خلاف ترجمه های نامربوط درست خوانده و درک کنید.
...
[مشاهده متن کامل]

بپرس