اسکرام (توسعه نرم افزار). چارچوب مدل اسکرام یک چارچوب تکرارپذیر و افزایشی برای کنترل پروژه ( مدیریت نرم افزار ) است که معمولاً در زیر شاخه مدل فرایند تولید نرم افزار چابک و سریع است؛ و یک نوع مدل تولید نرم افزار در مهندسی نرم افزار به شمار می آید.
اسکرام یک چارچوب تولید نرم افزار از سری روشهای تفکر چابک ( Agile ) می باشد.
اسکرام یک چارچوب یا فرایند؟ مسئله این است، دراین موضوع کاملاً بین متخصصان اسکرام دوگانگی وجود دارد. اشخاصی مانند کن شوئبر ( مبدع اسکرام ) دائماً از لفظ چارچوب ( framework ) استفاده می کنند و تأکید می نمایند که همه باید این مورد را قبول داشته باشند ولی بعضی دیگر از متخصصان از لفظ فرایند یا متدولوژی برای اسکرام استفاده می کنند.
این روش در سال ۱۹۸۶ توسط هیروتاکا تاکوچی و ایکوجیرو نوناکا به عنوان یک خط مشی جدید برای تولید نرم افزارهای تجاری که باید قابلیت سرعت در تولید و انعطاف پذیری را داشته باشند، عرضه گردید. اسم اسکرام از یک نوع بازی در فوتبال راگبی آمده است.
اسکرام ( Scrum ) یک متدولوژی افزایشی ( Incremental ) برای مدیریت پروژه های نرم افزاری است و از رده متدولوژی های Agile محسوب می شود. این متدولوژی اولین بار در ژاپن اختراع شد و بعدها در سال ۱۹۹۱ توسط Stahl و Degrace توسعه داده شد. در سال ۱۹۹۵ این متدولوژی توسط Ken Schwober و Jeff Stherland به عنوان یک متدولوژی رسمی برای تولید نرم افزار بکار گرفته شد.
با اینکه روش اسکرام در واقع یک روش برای کل فرایند تولید نرم افزار در پروژه ها به شمار می رود اما اختصاصاً برای کنترل پروژه نرم افزار استفاده می گردد، همچنین امکان استفاده از این روش در نگهداری و پشتیبانی نرم افزار به عنوان برنامه و خط مشی عمومی وجود دارد.
اسکرام دربردارنده مجموعه ای از روش ( Practice ) ها و نقش های از قبل تعریف شده است اما سه ویژگی است که پایه های وجودی اسکرام هستند:
۱ - شفافیت و روشنی Transparency: یعنی اینکه تمام جنبه های مختلف فرایند که بر خروجی آن اثر می گذارد بایستی برای آنهایی که فرایند را کنترل می کنند مشهود و قابل دید باشد. نه فقط این جنبه ها باید شفاف باشد بلکه بایستی مشخص و معلوم هم باشند یعنی اگر کسی که فرایند را ممیزی می کند تشخیص دهد که چه چیزی انجام شده، این باید مطابق با تعریف انجام شده Done از دید تمام افراد درگیر در پروژه باشد. اگر توافقی بین همه طرف های درگیر در پروژه بر سر معانی و مفاهیم نباشد، مشهود بودن اینکه یک قابلیت یا ویژگی انجام شده یا خیر، دیگر محلی از اعراب ندارند.
اسکرام یک چارچوب تولید نرم افزار از سری روشهای تفکر چابک ( Agile ) می باشد.
اسکرام یک چارچوب یا فرایند؟ مسئله این است، دراین موضوع کاملاً بین متخصصان اسکرام دوگانگی وجود دارد. اشخاصی مانند کن شوئبر ( مبدع اسکرام ) دائماً از لفظ چارچوب ( framework ) استفاده می کنند و تأکید می نمایند که همه باید این مورد را قبول داشته باشند ولی بعضی دیگر از متخصصان از لفظ فرایند یا متدولوژی برای اسکرام استفاده می کنند.
این روش در سال ۱۹۸۶ توسط هیروتاکا تاکوچی و ایکوجیرو نوناکا به عنوان یک خط مشی جدید برای تولید نرم افزارهای تجاری که باید قابلیت سرعت در تولید و انعطاف پذیری را داشته باشند، عرضه گردید. اسم اسکرام از یک نوع بازی در فوتبال راگبی آمده است.
اسکرام ( Scrum ) یک متدولوژی افزایشی ( Incremental ) برای مدیریت پروژه های نرم افزاری است و از رده متدولوژی های Agile محسوب می شود. این متدولوژی اولین بار در ژاپن اختراع شد و بعدها در سال ۱۹۹۱ توسط Stahl و Degrace توسعه داده شد. در سال ۱۹۹۵ این متدولوژی توسط Ken Schwober و Jeff Stherland به عنوان یک متدولوژی رسمی برای تولید نرم افزار بکار گرفته شد.
با اینکه روش اسکرام در واقع یک روش برای کل فرایند تولید نرم افزار در پروژه ها به شمار می رود اما اختصاصاً برای کنترل پروژه نرم افزار استفاده می گردد، همچنین امکان استفاده از این روش در نگهداری و پشتیبانی نرم افزار به عنوان برنامه و خط مشی عمومی وجود دارد.
اسکرام دربردارنده مجموعه ای از روش ( Practice ) ها و نقش های از قبل تعریف شده است اما سه ویژگی است که پایه های وجودی اسکرام هستند:
۱ - شفافیت و روشنی Transparency: یعنی اینکه تمام جنبه های مختلف فرایند که بر خروجی آن اثر می گذارد بایستی برای آنهایی که فرایند را کنترل می کنند مشهود و قابل دید باشد. نه فقط این جنبه ها باید شفاف باشد بلکه بایستی مشخص و معلوم هم باشند یعنی اگر کسی که فرایند را ممیزی می کند تشخیص دهد که چه چیزی انجام شده، این باید مطابق با تعریف انجام شده Done از دید تمام افراد درگیر در پروژه باشد. اگر توافقی بین همه طرف های درگیر در پروژه بر سر معانی و مفاهیم نباشد، مشهود بودن اینکه یک قابلیت یا ویژگی انجام شده یا خیر، دیگر محلی از اعراب ندارند.
wiki: اسکرام (توسعه نرم افزار)
اسکرام (راگبی). اسکرام روشی برای شروع مجدد بازی در ورزش راگبی است. در تمامی انواع هر دو شکل اصلی این ورزش یعنی راگبی ۱۵ نفره و راگبی ۱۳ نفره از این روش استفاده می گردد. اسکرام در واقع یک شروع دوباره در بازی است به طوری که وقتی خطایی در این بازی روی می دهد یا اینکه توپ از زمین خارج می گردد از روش اسکرام برای آغاز دوباره بازی استفاده می شود. اسکرام در بازی راگبی بسیار اتفاق می افتد و در راگبی ۱۵ نفره نسبت به راگبی ۱۳ نفره رایج تر است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفwiki: اسکرام (راگبی)