اسپلندر ( به انگلیسی: Splendor ) یک بازی رومیزی مبتنی بر کارت چند نفره است که آن را مارک آندره طراحی و پاسکال کوئیدولت تصویرگری کرده اند. این بازی را اولین بار کمپانی فرانسوی «اسمودی» در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. بُرد بازی شامل کارت هایی است که روی میز به صورت یک شبکه قرار داده شده اند. بازیکنان در نقش بازرگانان سنگ های قیمتی در دوران رنسانس، معادن، حمل و نقل و مغازه های جواهرات را خریداری می کنند. این بازی در سال ۲۰۱۴ نامزد جایزه Spiel des Jahres ( بازی سال ) شد. [ ۱] [ ۲]
اسپلندر یک بازی ساخت موتور و مدیریت منابع است که در آن دو تا چهار بازیکن برای جمع آوری بیشترین امتیاز رقابت می کنند. این بازی دارای اجزای زیر است:
• ۴۰ توکن جواهرات شامل هفت زمرد، یاقوت کبود، یاقوت، الماس، عقیق و پنج طلا ( نخودی ) به صورت ژتون های پلاستیکی.
• ۹۰ کارت توسعه
• ۱۰ کاشی نجیب زاده
هر کارت توسعه در یکی از سه سطح قرار می گیرد ( •، ••، ••• ) که نشانگر دشواری به دست آوردن جواهرات مورد نیاز برای خرید آن کارت است.
همچنین هر کارت توسعه یک رانت از جنس جواهرات بازی دارد که ممکن است برای خریدهای کارت توسعه در آینده استفاده شود.
هر بازیکن در نوبت خود، فقط یکی از موارد زیر باشد را انجام می دهد:
• حداکثر سه نشان جواهر با رنگ های مختلف از بانک جواهرات بردارد.
• دو نشان جواهر همرنگ از بانک جواهرات بردارد ( به شرطی که حداقل چهار توکن از آن رنگ باقی مانده باشد ) .
• یک توکن طلا بردارد و یک کارت توسعه رزرو کند ( هر بازیکن تنها مجاز است حداکثر سه کارت رزرو شده در دست خود داشته باشد ) .
• با استفاده از توکن های جواهر و/یا رانت کارت هایی که قبلاً خریده است، یک کارت توسعه از روی بُرد بازی یا از کارت های رزرو شده خود بخرد.
پس از این عمل:
• اگر کارت های خریداری شده بازیکن، به اندازه کافی برای گرفتن امتیاز کاشی نجیب زاده باشد، آن بازیکن اصطلاحاً به ملاقات آن نجیب زاده می رود و کاشی مربوط به آن را می گیرد.
• اگر بازیکن واجد شرایط ملاقات با بیش از یک نجیب زاده باشد، می تواند یکی را انتخاب کند.
• کاشی نجیب زاده با یک کاشی جدید جایگزین نمی شود.
• بازیکن می تواند کاشی نجیب زاده را تا پایان بازی نگه دارد.
هنگامی که یک بازیکن به امتیاز ۱۵ برسد، بازیکنان در دور فعلی به بازی ادامه می دهند تا اینکه هر بازیکن به همان تعداد چرخش انجام دهد. وقتی این اتفاق افتاد، بازی به پایان می رسد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاسپلندر یک بازی ساخت موتور و مدیریت منابع است که در آن دو تا چهار بازیکن برای جمع آوری بیشترین امتیاز رقابت می کنند. این بازی دارای اجزای زیر است:
• ۴۰ توکن جواهرات شامل هفت زمرد، یاقوت کبود، یاقوت، الماس، عقیق و پنج طلا ( نخودی ) به صورت ژتون های پلاستیکی.
• ۹۰ کارت توسعه
• ۱۰ کاشی نجیب زاده
هر کارت توسعه در یکی از سه سطح قرار می گیرد ( •، ••، ••• ) که نشانگر دشواری به دست آوردن جواهرات مورد نیاز برای خرید آن کارت است.
همچنین هر کارت توسعه یک رانت از جنس جواهرات بازی دارد که ممکن است برای خریدهای کارت توسعه در آینده استفاده شود.
هر بازیکن در نوبت خود، فقط یکی از موارد زیر باشد را انجام می دهد:
• حداکثر سه نشان جواهر با رنگ های مختلف از بانک جواهرات بردارد.
• دو نشان جواهر همرنگ از بانک جواهرات بردارد ( به شرطی که حداقل چهار توکن از آن رنگ باقی مانده باشد ) .
• یک توکن طلا بردارد و یک کارت توسعه رزرو کند ( هر بازیکن تنها مجاز است حداکثر سه کارت رزرو شده در دست خود داشته باشد ) .
• با استفاده از توکن های جواهر و/یا رانت کارت هایی که قبلاً خریده است، یک کارت توسعه از روی بُرد بازی یا از کارت های رزرو شده خود بخرد.
پس از این عمل:
• اگر کارت های خریداری شده بازیکن، به اندازه کافی برای گرفتن امتیاز کاشی نجیب زاده باشد، آن بازیکن اصطلاحاً به ملاقات آن نجیب زاده می رود و کاشی مربوط به آن را می گیرد.
• اگر بازیکن واجد شرایط ملاقات با بیش از یک نجیب زاده باشد، می تواند یکی را انتخاب کند.
• کاشی نجیب زاده با یک کاشی جدید جایگزین نمی شود.
• بازیکن می تواند کاشی نجیب زاده را تا پایان بازی نگه دارد.
هنگامی که یک بازیکن به امتیاز ۱۵ برسد، بازیکنان در دور فعلی به بازی ادامه می دهند تا اینکه هر بازیکن به همان تعداد چرخش انجام دهد. وقتی این اتفاق افتاد، بازی به پایان می رسد.

wiki: اسپلندر