[ویکی نور] اِسْنَوی، ابومحمد عبدالرحیم بن حسن بن علی قرشی اموی ملقب به جمال الدین محدث، فقیه شافعی مذهب و ادیب مصری، در سال704ق در شهر اسنا، از شهرهای صعید مصر، زاده شد. وی در زادگاه خود قرآن را حفظ کرد و پس از فراگیری علوم مقدماتی در 721ق، از زادگاهش به قاهره مهاجرت کرد و به تحصیل علوم اسلامی پرداخت.
وی نزد مشایخی چون دبوسی، عبدالقادر بن ملوک، حسن بن اسد بن اثیر، عبدالمحسن ابن احمد صابونی، یونس بن ابراهیم عسقلانی و دیگران حدیث شنید و از مجدالدین ابوبکر بن اسماعیل زنکلونی یا سنکلونی، قطب الدین محمد بن عبدالصمد سنباطی، تقی الدین سبکی، جلال الدین قزوینی، جمال الدین احمد بن محمد وجیزی و دیگران فقه آموخت. افزون بر این، وی نزد ابوحیان غرناطی و ابوالحسن علی بن احمد انصاری نحوی، پدر سراج الدین ابن ملقن، به فراگیری علم نحو پرداخت. همچنین علوم عقلی را از علاءالدین قونوی، بدرالدین تستری و دیگران آموخت.
وی از 727ق در مدارس مشهور قاهره چون آقبغاویه، ملکیه، فارسیه، فاضلیه، ناصریه و منصوریه و نیز در جامع ابن طولون به تدریس پرداخت. در 759ق سرپرستی بیت المال و حسبه را بر عهده گرفت، ولی به سبب مشاجره ای که در 762ق بین او و وزیر ابن قزوینه پیش آمد، از حسبه کناره گرفت و در 766ق، سرپرستی بیت المال را نیز رها کرد.
وی از نظر علمی در زمان خود، از شهرت بسزایی برخوردار بود تا آنجا که او را «شیخ الشافعیه» نامیده اند و از سراسر مصر برای فراگیری علوم نزد وی گردمی آمدند. وی شاگردان بسیاری در فقه تربیت کرد و به گفتۀ ابن قاضی شهبه، بسیاری از علمای مصر از شاگردان او بوده اند. از جملۀ آنان محب الدین محمود، بدرالدین حسن و صدرالدین عبدالکریم فرزندان علاءالدین قونوی، بهاءالدین علی بن محمد اَقْفَهسی، جمال الدین سیوطی، برهان الدین ابراهیم بن موسی ابناسی، سراج الدین ابن ملقن، بدرالدین محمد بن بهادر زرکشی و شهاب الدین احمد بن ابوالقاسم اخمیمی را می توان نام برد.
تألیفات بسیاری از وی در زمینه های فقهی، اصولی و ادبی بر جای مانده است که عبارتند از:
به گفتۀ بیشتر مورخان، وی در سال 772ق به طور ناگهانی درگذشت و پس از آن که ظاهراً در جامع حاکم بامرالله، بر جنازۀ او نماز گزاردند، در نزدیکی مقابر صوفیه به خاک سپرده شد.
وی نزد مشایخی چون دبوسی، عبدالقادر بن ملوک، حسن بن اسد بن اثیر، عبدالمحسن ابن احمد صابونی، یونس بن ابراهیم عسقلانی و دیگران حدیث شنید و از مجدالدین ابوبکر بن اسماعیل زنکلونی یا سنکلونی، قطب الدین محمد بن عبدالصمد سنباطی، تقی الدین سبکی، جلال الدین قزوینی، جمال الدین احمد بن محمد وجیزی و دیگران فقه آموخت. افزون بر این، وی نزد ابوحیان غرناطی و ابوالحسن علی بن احمد انصاری نحوی، پدر سراج الدین ابن ملقن، به فراگیری علم نحو پرداخت. همچنین علوم عقلی را از علاءالدین قونوی، بدرالدین تستری و دیگران آموخت.
وی از 727ق در مدارس مشهور قاهره چون آقبغاویه، ملکیه، فارسیه، فاضلیه، ناصریه و منصوریه و نیز در جامع ابن طولون به تدریس پرداخت. در 759ق سرپرستی بیت المال و حسبه را بر عهده گرفت، ولی به سبب مشاجره ای که در 762ق بین او و وزیر ابن قزوینه پیش آمد، از حسبه کناره گرفت و در 766ق، سرپرستی بیت المال را نیز رها کرد.
وی از نظر علمی در زمان خود، از شهرت بسزایی برخوردار بود تا آنجا که او را «شیخ الشافعیه» نامیده اند و از سراسر مصر برای فراگیری علوم نزد وی گردمی آمدند. وی شاگردان بسیاری در فقه تربیت کرد و به گفتۀ ابن قاضی شهبه، بسیاری از علمای مصر از شاگردان او بوده اند. از جملۀ آنان محب الدین محمود، بدرالدین حسن و صدرالدین عبدالکریم فرزندان علاءالدین قونوی، بهاءالدین علی بن محمد اَقْفَهسی، جمال الدین سیوطی، برهان الدین ابراهیم بن موسی ابناسی، سراج الدین ابن ملقن، بدرالدین محمد بن بهادر زرکشی و شهاب الدین احمد بن ابوالقاسم اخمیمی را می توان نام برد.
تألیفات بسیاری از وی در زمینه های فقهی، اصولی و ادبی بر جای مانده است که عبارتند از:
به گفتۀ بیشتر مورخان، وی در سال 772ق به طور ناگهانی درگذشت و پس از آن که ظاهراً در جامع حاکم بامرالله، بر جنازۀ او نماز گزاردند، در نزدیکی مقابر صوفیه به خاک سپرده شد.
wikinoor: اسنوی،_عبدالرحیم