اسماعیل بن محمد ریزی عارف و فیلسوف ایرانی و قطب هفتم فلسفه اشراق اهل آبادی ریز ( زرین شهر ) در قرن هفتم هجری قمری است. ریزی کتاب «حیات النفوس» را به زبان فارسی به درخواست یوسف شاه پسر آلپ ارسلان ارغون می نگارد تا مفاهیم فلسفی را توسط کسانی که به زبان عربی آگاهی ندارند قابل فهم کند.
... [مشاهده متن کامل]
اسماعیل بن محمد ریزی، زادۀ آبادی ریز که امروزه زرین شهر نامیده می شود، در حدود سال ۶۳۰ هجری قمری ( ۱۲۳۲ میلادی ) به دنیا آمد. چنانچه در نسخۀ خطی کتاب خود نوشته جهت کسب کمالات معنوی پای در راه سفر نهاده و به صورت تصادفی با یوسف شاه پسر آلب ارسلان ارغون ( ۶۳۷ - ۶۸۷ ) هجری قمری که در اوج جوانی بوده هم سفر می شود. ریزی او را علاقه مند به کسب مکارم اخلاق و علوم می بیند و در سفر دوم به بغداد نخست «رسالۀ نصرتیه» را در دو قسم حکمت علمی و عملی و سپس با تأیید و تاکید پادشاه کتاب «حیات النفوس» را به زبان فارسی در سه فن قواعد منطق، علم طبیعی و علم الهی می نگارد. اسماعیل ابن محمد ریزی در بررسی آثار و احوال حکیمان فلسفۀ اشراق که به چهار گروه بخش بندی می شوند جزو گروه نخست و قطب هفتم و آخرین قطب فلسفه اشراق به شمار می رود.
• نصرتیه
اسماعیل بن محمد ریزی در پیشگفتار کتاب حیات النفوس خود نصرتیه را رساله ای در حکمت علمی و عملی می داند که در سفر بغداد برای پادشاه صاحب رأی یوسف شاه آلب ارسلان ارغون می نگارد.
• حیات النفوس
متنی است به زبان فارسی در فلسفۀ اشراق که بین سال های ( ۶۷۳ تا۶۸۷ ) هجری قمری به یوسف شاه پسر آلب ارسلان ارغون که توجهی به مسائل عقلی ابراز می نموده پیشکش شده است. این کتاب بر سه فن قواعد منطق، مسائل علم طبیعی و علم الهی نوشته شده که در دو فن نخست متأثر از فیلسوفان مشایی و در فن الهی متأثر از روش فلسفۀ اشراقی بوده است.
... [مشاهده متن کامل]
اسماعیل بن محمد ریزی، زادۀ آبادی ریز که امروزه زرین شهر نامیده می شود، در حدود سال ۶۳۰ هجری قمری ( ۱۲۳۲ میلادی ) به دنیا آمد. چنانچه در نسخۀ خطی کتاب خود نوشته جهت کسب کمالات معنوی پای در راه سفر نهاده و به صورت تصادفی با یوسف شاه پسر آلب ارسلان ارغون ( ۶۳۷ - ۶۸۷ ) هجری قمری که در اوج جوانی بوده هم سفر می شود. ریزی او را علاقه مند به کسب مکارم اخلاق و علوم می بیند و در سفر دوم به بغداد نخست «رسالۀ نصرتیه» را در دو قسم حکمت علمی و عملی و سپس با تأیید و تاکید پادشاه کتاب «حیات النفوس» را به زبان فارسی در سه فن قواعد منطق، علم طبیعی و علم الهی می نگارد. اسماعیل ابن محمد ریزی در بررسی آثار و احوال حکیمان فلسفۀ اشراق که به چهار گروه بخش بندی می شوند جزو گروه نخست و قطب هفتم و آخرین قطب فلسفه اشراق به شمار می رود.
• نصرتیه
اسماعیل بن محمد ریزی در پیشگفتار کتاب حیات النفوس خود نصرتیه را رساله ای در حکمت علمی و عملی می داند که در سفر بغداد برای پادشاه صاحب رأی یوسف شاه آلب ارسلان ارغون می نگارد.
• حیات النفوس
متنی است به زبان فارسی در فلسفۀ اشراق که بین سال های ( ۶۷۳ تا۶۸۷ ) هجری قمری به یوسف شاه پسر آلب ارسلان ارغون که توجهی به مسائل عقلی ابراز می نموده پیشکش شده است. این کتاب بر سه فن قواعد منطق، مسائل علم طبیعی و علم الهی نوشته شده که در دو فن نخست متأثر از فیلسوفان مشایی و در فن الهی متأثر از روش فلسفۀ اشراقی بوده است.