اسلام در عمان دین غالب است و تقریباً تمام ساکنان این کشور، مسلمان هستند. ۷۰ درصد مسلمانان این کشور، از فرقه اباضیه هستند و ۲ درصد آنها را شیعیان دوازده امامی شکل داده اند. اقلیت شیعیان نزاری نیز در این کشور حضور دارند.
... [مشاهده متن کامل]
تقریباً در کشور عمان، تمام جمعیت کشور، مسلمان هستند و بیش از ۷۰ درصد این مسلمانان، مکتب عبادی عبدالله بن اباض تمیمی را دنبال می کنند. ( عبدالله بن اباض از خوارج بود که در سال ۶۵۷ میلادی از این فرقه بزرگ اسلام جدا گردید و فرقه نسبتاً معتدل اباضیه را شکل داد؛ این فرقه به مرور زمان گسترش یافت و اکنون به عنوان تنها فرقه باقی مانده از خوارج در کشور عمان طرفداران بسیاری دارد ) بنابر آمارها، درصد اباضیان این کشور، ۷۵ درصد کل جمعیت است.
اسلام در همان سالهای پیدایش خود، به عمان وارد شد. در این خصوص پیامبر اسلام پس از صلح حدیبیه، عمرو بن عاص را به این منطقه فرستاد تا تبلیغ اسلام نماید. پس از آنکه دعوت اسلام به منطقه عمان رسید، حاکمان منطقه اسلام را پذیرفت و به این ترتیب عمان در همان سالهای ابتدایی اسلام، منطقه ای مسلمان شد. اباضیان پس از آنکه مجبور به ترک عراق شدند، از بصره در کشور عراق گریخته و به این منطقه وارد شدند. بخشی از این کشور که به ظفار مشهور است، در زمینه انتشار اسلام ضعیف بوده و اهالی این منطقه، دینی غیر از اسلام ( سنی، اباضی و شیعی ) دارند و حتی به زبان عربی با گویش قدیمی سخن می گویند که پیش از اسلام در مناطق عرب نشین مرسوم بوده است. با وجود اختلافات فرقه ای در این کشور، فرقه های مختلف کمتر با هم برخورد داشته و تنشی با هم ندارند. مسیحیان و یهودیان در طول تاریخ، امکان انجام دادن آئین های خود را به صورت آشکارا داشتند و احترام به مسیحیان از جانب اهالی این فرقه ( اباضیه ) در منطقه، همواره رعایت می شده است. به گونه ای که رهبران مسیحی، مورد احترام مسلمانان شناخته می شدند.
اباضیان، از جمله اولین مسلمانان حاضر در عمان بودند. این کشور، تنها کشور مسلمانی است که اباضیان در آن اکثریت هستند و حتی پادشاه کشور نیز به این فرقه باور دارد. این فرقه، از جهت ریاضت ها و خلوص گرایی، در نگرش اهالی این منطقه بر اسلام تاثیر گذاشته است و به همین جهت مساجد در کشور عمان، به صورت بسیار ساده طراحی و ساخته می شوند. این مساجد تقریباً بدون هیچگونه تزئینی ( به جز اطراف پنجره ها ) طراحی شده اند و غالباً فاقد مناره ی معمول در سایر بلاد اسلامی هستند. ابن بطوطه، کاشف و جهانگرد مراکشی، در خصوص مساجد عمانی، این بناها را در کشور عمان به صفت پاکیزگی توصیف کرده و می نویسد برخلاف رسوم سایر مساجد بلاد اسلامی که برای صرف غذا به مسجد می آمدند، در عمان، مردم خود غذای خویش را به مسجد می آوردند. قوانین شریعت در این کشور در ملا عام و برخی اوقات مخفیانه و با شدت اجرا می گردد.
... [مشاهده متن کامل]
تقریباً در کشور عمان، تمام جمعیت کشور، مسلمان هستند و بیش از ۷۰ درصد این مسلمانان، مکتب عبادی عبدالله بن اباض تمیمی را دنبال می کنند. ( عبدالله بن اباض از خوارج بود که در سال ۶۵۷ میلادی از این فرقه بزرگ اسلام جدا گردید و فرقه نسبتاً معتدل اباضیه را شکل داد؛ این فرقه به مرور زمان گسترش یافت و اکنون به عنوان تنها فرقه باقی مانده از خوارج در کشور عمان طرفداران بسیاری دارد ) بنابر آمارها، درصد اباضیان این کشور، ۷۵ درصد کل جمعیت است.
اسلام در همان سالهای پیدایش خود، به عمان وارد شد. در این خصوص پیامبر اسلام پس از صلح حدیبیه، عمرو بن عاص را به این منطقه فرستاد تا تبلیغ اسلام نماید. پس از آنکه دعوت اسلام به منطقه عمان رسید، حاکمان منطقه اسلام را پذیرفت و به این ترتیب عمان در همان سالهای ابتدایی اسلام، منطقه ای مسلمان شد. اباضیان پس از آنکه مجبور به ترک عراق شدند، از بصره در کشور عراق گریخته و به این منطقه وارد شدند. بخشی از این کشور که به ظفار مشهور است، در زمینه انتشار اسلام ضعیف بوده و اهالی این منطقه، دینی غیر از اسلام ( سنی، اباضی و شیعی ) دارند و حتی به زبان عربی با گویش قدیمی سخن می گویند که پیش از اسلام در مناطق عرب نشین مرسوم بوده است. با وجود اختلافات فرقه ای در این کشور، فرقه های مختلف کمتر با هم برخورد داشته و تنشی با هم ندارند. مسیحیان و یهودیان در طول تاریخ، امکان انجام دادن آئین های خود را به صورت آشکارا داشتند و احترام به مسیحیان از جانب اهالی این فرقه ( اباضیه ) در منطقه، همواره رعایت می شده است. به گونه ای که رهبران مسیحی، مورد احترام مسلمانان شناخته می شدند.
اباضیان، از جمله اولین مسلمانان حاضر در عمان بودند. این کشور، تنها کشور مسلمانی است که اباضیان در آن اکثریت هستند و حتی پادشاه کشور نیز به این فرقه باور دارد. این فرقه، از جهت ریاضت ها و خلوص گرایی، در نگرش اهالی این منطقه بر اسلام تاثیر گذاشته است و به همین جهت مساجد در کشور عمان، به صورت بسیار ساده طراحی و ساخته می شوند. این مساجد تقریباً بدون هیچگونه تزئینی ( به جز اطراف پنجره ها ) طراحی شده اند و غالباً فاقد مناره ی معمول در سایر بلاد اسلامی هستند. ابن بطوطه، کاشف و جهانگرد مراکشی، در خصوص مساجد عمانی، این بناها را در کشور عمان به صفت پاکیزگی توصیف کرده و می نویسد برخلاف رسوم سایر مساجد بلاد اسلامی که برای صرف غذا به مسجد می آمدند، در عمان، مردم خود غذای خویش را به مسجد می آوردند. قوانین شریعت در این کشور در ملا عام و برخی اوقات مخفیانه و با شدت اجرا می گردد.