آسفالت خود ترمیم شونده. آسفالت خود ترمیم شونده ( به انگلیسی: self - healing asphalt pavement ) گونهٔ جدید از آسفالت هاست که توسط محققان دانشگاه دلفت هلند در حال توسعه است. این نوع از آسفالت ها فواید زیادی در کاهش ترافیک، سر و صدا، هزینه و زمان دارد. این آسفالت ها نسبت به آسفالت های معمولی طول عمر بیشتری دارد و برای ترمیم آن از هزینهٔ کمتری استفاده می شود.
تکنولوژی خود ترمیم شونده زمینه ای جدید در علم مواد است. به کار بردن تکنولوژی خود ترمیم شونده در آسفالت خیابان ها و جاده ها روشی جدید برای افزایش طول عمر جاده ها و کاهش نیاز به ترمیم جاده هاست. همچنین در این آسفالت های خود ترمیم شونده از منابع طبیعی کمتری استفاده می شود و با محیط طبیعی سازگاری دارد. از دیگر فواید آن کاهش ترافیک ناشی از قطعی جاده به علت بازسازی آسفال وکاهش گاز CO2 می باشد. سه دستهٔ اصلی تکنولوژی خود ترمیم شونده برای آسفالت ها موجود است. [ ۱]
• ذرات نانو
• حرارت القایی
• جوانساز
از معدود نانو ذرات می توان به خاک رس نانو که در مخلوط آسفالت استفاده می شود نام برد که باعث افزایش طول عمر حرارتی و تغییر شکلی آسفالت می شود. در این حوزه تحقیقات کمی انجام شده و دادهای اندکی در دسترس است. گونه دیگر نانو ذرات نانو لاستیک ها هستند که از مخلوطی از لاستیک ها و پلیمرها تشکیل شده اند. این مواد قابلیت این را دارند که تا ۷۰٪ خود را ترمیم کنند.
برای اولین بار مینسک این تکنولوژی را طراحی کرد و پیش برد. [ ۲] او اولین آسفالت رسانا را با استفاده از گرافیت ( نیمه رسانا ) به قصد ذوب برف و یخ موجود بر سطح جاده را ساخت. در این اواخر نیز تحقیق هایی در این زمینه انجام شده. رساناهای الکتریکی فیبرها و فیلرها ( فیبر کربن، گرافیت، فیبر فولاد، پشم فولاد و پلیمرهای رسانا ) نیز به مخلوط آسفالت اضافه شده که سبب افزایش درصد خود ترمیمی در حرارت القایی شده. پروسهٔ این کار اینگونه است که در قیر موجود در آسفالت مقداری از فیلرها حل می شود که باعث افزایش قدرت پیوندها بین ذرات آسفالت می شود و همچنین ظرفیت خود ترمیمی در این آسفالت ها افزایش میابد. [ ۳] نکته جالبتر و مهتر این روش ای است که اگر بعد از مدتی اگر به هر دلیلی ( تابش اشعهٔ فرابنفش، آب و هوا، اکسیداسیون و فشار ) شکاف در جاده به وجود آمد با کمک دستگاه تابش امواج الکترومغناطیسی به مخلوط فیلر و قیر حرارت داده می شود[ ۴] در اثر این حرکت قیر به داخل شکاف نفوذ پیدا می کند و آسفالت ترمیم می شود. طبق تحقیقات انجام شده پشم فولاد دراز از پشم فولاد کوتاه برای این مخلوط بهتر است. این پروسه برای اولین بار در هلند با جادهٔ آزمایشی ۴۰۰ متری انجام شد و بر اساس نتایج عمر جاده دو برابر و عمر ترمیم چهار برابر می شود. بهترین کاربرد این نوع از خود ترمیم شونده برای جاده های متخلخل است که جلوتر صحبت می کنیم.


این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتکنولوژی خود ترمیم شونده زمینه ای جدید در علم مواد است. به کار بردن تکنولوژی خود ترمیم شونده در آسفالت خیابان ها و جاده ها روشی جدید برای افزایش طول عمر جاده ها و کاهش نیاز به ترمیم جاده هاست. همچنین در این آسفالت های خود ترمیم شونده از منابع طبیعی کمتری استفاده می شود و با محیط طبیعی سازگاری دارد. از دیگر فواید آن کاهش ترافیک ناشی از قطعی جاده به علت بازسازی آسفال وکاهش گاز CO2 می باشد. سه دستهٔ اصلی تکنولوژی خود ترمیم شونده برای آسفالت ها موجود است. [ ۱]
• ذرات نانو
• حرارت القایی
• جوانساز
از معدود نانو ذرات می توان به خاک رس نانو که در مخلوط آسفالت استفاده می شود نام برد که باعث افزایش طول عمر حرارتی و تغییر شکلی آسفالت می شود. در این حوزه تحقیقات کمی انجام شده و دادهای اندکی در دسترس است. گونه دیگر نانو ذرات نانو لاستیک ها هستند که از مخلوطی از لاستیک ها و پلیمرها تشکیل شده اند. این مواد قابلیت این را دارند که تا ۷۰٪ خود را ترمیم کنند.
برای اولین بار مینسک این تکنولوژی را طراحی کرد و پیش برد. [ ۲] او اولین آسفالت رسانا را با استفاده از گرافیت ( نیمه رسانا ) به قصد ذوب برف و یخ موجود بر سطح جاده را ساخت. در این اواخر نیز تحقیق هایی در این زمینه انجام شده. رساناهای الکتریکی فیبرها و فیلرها ( فیبر کربن، گرافیت، فیبر فولاد، پشم فولاد و پلیمرهای رسانا ) نیز به مخلوط آسفالت اضافه شده که سبب افزایش درصد خود ترمیمی در حرارت القایی شده. پروسهٔ این کار اینگونه است که در قیر موجود در آسفالت مقداری از فیلرها حل می شود که باعث افزایش قدرت پیوندها بین ذرات آسفالت می شود و همچنین ظرفیت خود ترمیمی در این آسفالت ها افزایش میابد. [ ۳] نکته جالبتر و مهتر این روش ای است که اگر بعد از مدتی اگر به هر دلیلی ( تابش اشعهٔ فرابنفش، آب و هوا، اکسیداسیون و فشار ) شکاف در جاده به وجود آمد با کمک دستگاه تابش امواج الکترومغناطیسی به مخلوط فیلر و قیر حرارت داده می شود[ ۴] در اثر این حرکت قیر به داخل شکاف نفوذ پیدا می کند و آسفالت ترمیم می شود. طبق تحقیقات انجام شده پشم فولاد دراز از پشم فولاد کوتاه برای این مخلوط بهتر است. این پروسه برای اولین بار در هلند با جادهٔ آزمایشی ۴۰۰ متری انجام شد و بر اساس نتایج عمر جاده دو برابر و عمر ترمیم چهار برابر می شود. بهترین کاربرد این نوع از خود ترمیم شونده برای جاده های متخلخل است که جلوتر صحبت می کنیم.



wiki: آسفالت خود ترمیم شونده