[ویکی اهل البیت] این کتاب بزرگترین اثری است که توسط حکیم متأله محمد بن ابراهیم بن یحیی قوامی مشهور به صدرالدین شیرازی و ملقب به صدرالمتألهین یا ملاصدرا(979 1050 هـ.ق) تألیف شده است و از جهاتی می توان آن را مهم ترین اثر فلسفی در تاریخ فلسفه اسلامی به شمار آورد.
کتاب اسفار دربرگیرنده امهات مباحث امور عامه و الهیات بالمعنی الاخص و مباحث نفس و معادشناسی است و سال ها است که به عنوان یکی از متون مهم آموزشی در حوزه های فلسفی تدریس می شود.
این کتاب به نام های مختلفی چون الأسفار، الأسفار الأربعة، الحکمة المتعالیة، الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة العقلیة، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة، خوانده شده است.
مؤلف در مقدمه کتاب می گوید: سمیته بالحکمة المتعالیة فی المسائل الربوبیة و بنا به بعضی نسخ سمیته بالحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة
در حاشیه الهیات شفا از آن به الأسفار حاشیه الهیات، چاپ سنگی، ص 256 و در تعلیقات بر شرح حکمة الإشراق و عرشیه به الأسفار الأربعة شرح حکمة الإشراق، انتشارات بیدار، ص41، عرشیه ص231، در کسر أصنام الجاهلیة به الحکمة المتعالیة الملقب بالأسفار الأربعة کسر الأصنام الجاهلیة، چاپ اول، ص131 و 132 و در شرح هدایه اثیریه به الحکمة المتعالیة الهدایة الأثیریة، چاپ سنگی، ص258 از آن یاد کرده است.
بنابراین نام کتاب الحکمة المتعالیة یا الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة است که به الأسفار یا الأسفار الأربعة شهرت یافته است. اما در الشواهد الربوبیة عبارتی وجود دارد که با آنچه ذکر شد سازگار نیست، در مبحث وجود ذهنی صدرالمتألهین می گوید.
و اعلم أن لهذه المسألة علی هذا الوجه الذی أدرکه الراسخون فی الحکمة مدخلا عظیما فی تحقیق المعادین الجسمانی والروحانی و کثیر من المقاصد الإیمانیة ولهذا بسطنا القول فیها فی الأسفار الأربعة بسطا کثیرا ثم فی الحکمة المتعالیة بسطا متوسطا واقتصرنا هاهنا علی هذا القدر إذ فیه کفایة للمستبصر.
کتاب اسفار دربرگیرنده امهات مباحث امور عامه و الهیات بالمعنی الاخص و مباحث نفس و معادشناسی است و سال ها است که به عنوان یکی از متون مهم آموزشی در حوزه های فلسفی تدریس می شود.
این کتاب به نام های مختلفی چون الأسفار، الأسفار الأربعة، الحکمة المتعالیة، الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة العقلیة، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة، خوانده شده است.
مؤلف در مقدمه کتاب می گوید: سمیته بالحکمة المتعالیة فی المسائل الربوبیة و بنا به بعضی نسخ سمیته بالحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة
در حاشیه الهیات شفا از آن به الأسفار حاشیه الهیات، چاپ سنگی، ص 256 و در تعلیقات بر شرح حکمة الإشراق و عرشیه به الأسفار الأربعة شرح حکمة الإشراق، انتشارات بیدار، ص41، عرشیه ص231، در کسر أصنام الجاهلیة به الحکمة المتعالیة الملقب بالأسفار الأربعة کسر الأصنام الجاهلیة، چاپ اول، ص131 و 132 و در شرح هدایه اثیریه به الحکمة المتعالیة الهدایة الأثیریة، چاپ سنگی، ص258 از آن یاد کرده است.
بنابراین نام کتاب الحکمة المتعالیة یا الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة است که به الأسفار یا الأسفار الأربعة شهرت یافته است. اما در الشواهد الربوبیة عبارتی وجود دارد که با آنچه ذکر شد سازگار نیست، در مبحث وجود ذهنی صدرالمتألهین می گوید.
و اعلم أن لهذه المسألة علی هذا الوجه الذی أدرکه الراسخون فی الحکمة مدخلا عظیما فی تحقیق المعادین الجسمانی والروحانی و کثیر من المقاصد الإیمانیة ولهذا بسطنا القول فیها فی الأسفار الأربعة بسطا کثیرا ثم فی الحکمة المتعالیة بسطا متوسطا واقتصرنا هاهنا علی هذا القدر إذ فیه کفایة للمستبصر.
wikiahlb: اسفار_اربعه