استودیو ۶۵

دانشنامه عمومی

استودیو ۶۵ ( به انگلیسی: Studio 65 ) یا ( به ایتالیایی: Studiosessanta5 ) ( استودیوشصت۵ ) ، یک استودیوی معماری ایتالیایی است.
در سال ۱۹۶۵ میلادی در تورین به عنوان یک مجموعۀ آزمایشی آوانگارد از معماران، طراحان، شاعران و هنرمندان تأسیس شد. بنیانگذاران آن فرانکو آئودریتو، روبرتا گاروشی، انزو برتونه، پائولو مورلو و پائولو روندلی بودند. [ ۱]
استودیو ۶۵ نقش مهمی در جنبش رادیکال در طراحی ایتالیایی در دهۀ ۱۹۷۰–۱۹۶۰ میلادی ایفا کرد. برخی از معروف ترین محصولات طراحی شده توسط آن ها، کاناپۀ بوکا[ ۲] و صندلی کاپیتلو[ ۳] است. پروژه های قابل توجه دیگر عبارتند از کاناپۀ لئوناردو، که به یکی از نمادهای جنبش طراحی رادیکال تبدیل شد، طراحی داخلی آپارتمان کازا کانلا، ویلای پالادیان، و همچنین کلوپ شبانۀ باربارلا. [ ۱] دیگر اعضای جنبش طراحی رادیکال از تورین، پیرو گاتی - چزاره پائولینی - فرانکو تئودورو، لیبیدارچ، چرتی - دروسی - روسو، گوئیدو دروکو، فرانکو ملو، و پیرو جیلاردی بودند. [ ۴]
در اواخر دهۀ هفتاد میلادی، گروه از هم پاشید و آئودریتو و سامپانیتو – با حفظ نام استودیو ۶۵ – یک پایگاه فعالیت معماری و طراحی در کشورهای عربی راه اندازی کردند، به موازات کار ویرایش - مجدد، کشف مجدد و آلایش برخی از نمادین ترین قطعات تولیدی آن ها و خلق قطعات منحصر به فرد، که اغلب با همکاری شرکت های نمادین ساخت ایتالیا مانند گوفرام و ساویو فیرمینو تولید می شوند. [ ۵] در حال حاضر این شرکت دفاتری در تورین، جده، ریاض و بالی دارد. [ ۱]
کاناپه بوکا در سال ۱۹۷۰ میلادی به عنوان بخشی از پروژۀ یک مرکز تناسب اندام جدید در میلان طراحی شد که استودیو ۶۵ برای تکمیل آن سفارش داده شد. مبل ادای احترامی به اثر سورئالیستی سالوادور دالی، پرترۀ می وست بود. [ ۶] این محصول توسط گوفرام، تولیدکنندۀ مبلمان ایتالیایی تولید شده است. نام اصلی مریلین بود، و به مریلین مونرو و همچنین صاحب سالن بدنسازی، مریلین گاروشی، تقدیم شد. [ ۶] به گفتۀ یکی از طراحان آن، فرانکو آئودریتو، کاناپه «در مورد وسواس ظاهری ما صحبت کرد. »[ ۶] کاناپۀ بوکا هنوز در حال تولید است.
صندلی نمادین کاپیتلو در سال ۱۹۷۱ میلادی ساخته شد و همچنین توسط گوفرام ساخته شد. مانند بسیاری از اشیاء طراحی ایجاد شده توسط جنبش طراحی رادیکال، آن ها بحث برانگیز و تحریک آمیز بودند، با هدف بی ثبات کردن انتظارات. [ ۷] به عنوان یک شعار بازاریابی، آن ها از عبارت «نشستن بر گذشته» استفاده کردند. [ ۱] همان طور که ام. دیدرو می نویسد: «نشستن بر تاریخ» به بیانیه ای واضح تبدیل شد که می توان سنت ها و وزن طاقت فرسای مدرنیسم را شکست و برای عقاید خود از طریق بیان تخیلی مبارزه کرد. [ ۸]
عکس استودیو ۶۵عکس استودیو ۶۵
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران