استنلی ارل کریمر ( انگلیسی: Stanley Earl Kramer؛ زاده ۲۹ سپتامبر ۱۹۱۳ درگذشته ۱۹ فوریهٔ ۲۰۰۱ ) یک تهیه کننده، و کارگردان اهل ایالات متحده آمریکا بود.
وی یکی از سینماگران پرسابقهٔ هالیوود بود و بین سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۹ میلادی فعالیت می کرد.
او ابتدا به شغل خانوادگی اش یعنی پخش فیلم روی آورد ولی بعداً در دانشگاه نیویورک تحصیل کرده و سپس از ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۸ به تدوین فیلم پرداخت. پس از زمانی در کمپانی مترو گلدوین مایر استخدام شده و در ۱۹۴۱ در مقام دستیار تهیه فعالیت نمود. پیش از آنکه خود دست به کارگردانی بزند، به عنوان نویسنده کارش را آغاز کرده و برای ادوارد جی. رابینسون چند فیلم نامه نوشت. بعدها در زمینه های مونتاژ، دستیار کارگردانی، دستیار تهیه کننده نیز فعالیت کرد. عاقبت در سن سی و چهار سالگی، افکار توسعه طلبانه اش را گسترش داده و با ایجاد سازمان مستقل تهیهٔ فیلم ( در سال ۱۹۴۷ ) موفق شد اولین فیلمش را در همین سال به نام "و این است نیویورک" آغاز کند و در ۱۹۵۵ نخستین فیلم خود را کارگردانی نماید. سپس با آنچه در تهیه فیلم های متفاوتی که به کارگردانی سایرین مثل ( "قهرمان"، "خانه شجاعان"، "مردان" و. . . ) ساخت، بالاخره راه خود را پیدا کرد. کارگردانی فیلم و ساختن آثاری با اهداف اجتماعی و انتقادی او را در مسیر تازه ای انداخت که کم و بیش، کلیه فیلم هایش، بدون چون و چرا موفقیت کسب کردند. تا اینکه او در ۱۹۶۱ برندهٔ جایزهٔ ایروینگ تالبرگ گردید.
• ماه و شش پشیز ( ۱۹۴۲ )
• پس اینست نیویورک ( ۱۹۴۸ )
• قهرمان ( ۱۹۴۹ )
• خانه شجاعان ( ۱۹۴۹ )
• مردان ( ۱۹۵۰ )
• سیرانو دو برژراک ( ۱۹۵۰ )
• مرگ فروشنده ( فیلم ۱۹۵۱ ) ( ۱۹۵۱ )
• شش محکوم من ( ۱۹۵۲ )
• تک تیرانداز ( ۱۹۵۲ )
• نیمروز ( در ایران: ماجرای نیمورز، ۱۹۵۲ )
• اوقات خوش ( ۱۹۵۲ )
• هشت مرد آهنین ( ۱۹۵۲ )
• اعضای مراسم عروسی ( ۱۹۵۲ )
• ژانگوله ( ۱۹۵۳ )
• وحشی ( ۱۹۵۳ )
• شورش کین ( ۱۹۵۴ )
• دعوت از یک تیرانداز ( در ایران: دعوت به تیراندازی، ۱۹۶۳ )
• نه مثل یک بیگانه ( ۱۹۵۵ )
• غرور و شهوت ( ۱۹۵۷ )
• ستیزه جویان ( ۱۹۵۸ )
• در ساحل ( ۱۹۵۹ )
• میراث باد ( ۱۹۶۰ )
• محاکمه در نورنبرگ ( ۱۹۶۱ )
• دنیای دیوانه، دیوانه، دیوانه، دیوانه ( ۱۹۶۳ )
• کشتی احمق ها ( ۱۹۶۳ )
• حدس بزن چه کسی برای شام می آید ( ۱۹۶۷ )
• راز سانتا ویتوریا ( ۱۹۶۹ )
• دعا برای حیوانات و بچه ها ( ۱۹۷۱ )
• نفت خام اکلاهما ( ۱۹۷۳ )
• بازی بزرگان ( ۱۹۷۷ )
• دونده می لغزد ( ۱۹۷۹ )
• آر. پی. ام ( ۱۹۷۰ )
• مردان فردا ( ۱۹۷۱ )
• هر لحظه التهاب
• هنوز هم وقت باقی است بردار
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفوی یکی از سینماگران پرسابقهٔ هالیوود بود و بین سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۹ میلادی فعالیت می کرد.
او ابتدا به شغل خانوادگی اش یعنی پخش فیلم روی آورد ولی بعداً در دانشگاه نیویورک تحصیل کرده و سپس از ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۸ به تدوین فیلم پرداخت. پس از زمانی در کمپانی مترو گلدوین مایر استخدام شده و در ۱۹۴۱ در مقام دستیار تهیه فعالیت نمود. پیش از آنکه خود دست به کارگردانی بزند، به عنوان نویسنده کارش را آغاز کرده و برای ادوارد جی. رابینسون چند فیلم نامه نوشت. بعدها در زمینه های مونتاژ، دستیار کارگردانی، دستیار تهیه کننده نیز فعالیت کرد. عاقبت در سن سی و چهار سالگی، افکار توسعه طلبانه اش را گسترش داده و با ایجاد سازمان مستقل تهیهٔ فیلم ( در سال ۱۹۴۷ ) موفق شد اولین فیلمش را در همین سال به نام "و این است نیویورک" آغاز کند و در ۱۹۵۵ نخستین فیلم خود را کارگردانی نماید. سپس با آنچه در تهیه فیلم های متفاوتی که به کارگردانی سایرین مثل ( "قهرمان"، "خانه شجاعان"، "مردان" و. . . ) ساخت، بالاخره راه خود را پیدا کرد. کارگردانی فیلم و ساختن آثاری با اهداف اجتماعی و انتقادی او را در مسیر تازه ای انداخت که کم و بیش، کلیه فیلم هایش، بدون چون و چرا موفقیت کسب کردند. تا اینکه او در ۱۹۶۱ برندهٔ جایزهٔ ایروینگ تالبرگ گردید.
• ماه و شش پشیز ( ۱۹۴۲ )
• پس اینست نیویورک ( ۱۹۴۸ )
• قهرمان ( ۱۹۴۹ )
• خانه شجاعان ( ۱۹۴۹ )
• مردان ( ۱۹۵۰ )
• سیرانو دو برژراک ( ۱۹۵۰ )
• مرگ فروشنده ( فیلم ۱۹۵۱ ) ( ۱۹۵۱ )
• شش محکوم من ( ۱۹۵۲ )
• تک تیرانداز ( ۱۹۵۲ )
• نیمروز ( در ایران: ماجرای نیمورز، ۱۹۵۲ )
• اوقات خوش ( ۱۹۵۲ )
• هشت مرد آهنین ( ۱۹۵۲ )
• اعضای مراسم عروسی ( ۱۹۵۲ )
• ژانگوله ( ۱۹۵۳ )
• وحشی ( ۱۹۵۳ )
• شورش کین ( ۱۹۵۴ )
• دعوت از یک تیرانداز ( در ایران: دعوت به تیراندازی، ۱۹۶۳ )
• نه مثل یک بیگانه ( ۱۹۵۵ )
• غرور و شهوت ( ۱۹۵۷ )
• ستیزه جویان ( ۱۹۵۸ )
• در ساحل ( ۱۹۵۹ )
• میراث باد ( ۱۹۶۰ )
• محاکمه در نورنبرگ ( ۱۹۶۱ )
• دنیای دیوانه، دیوانه، دیوانه، دیوانه ( ۱۹۶۳ )
• کشتی احمق ها ( ۱۹۶۳ )
• حدس بزن چه کسی برای شام می آید ( ۱۹۶۷ )
• راز سانتا ویتوریا ( ۱۹۶۹ )
• دعا برای حیوانات و بچه ها ( ۱۹۷۱ )
• نفت خام اکلاهما ( ۱۹۷۳ )
• بازی بزرگان ( ۱۹۷۷ )
• دونده می لغزد ( ۱۹۷۹ )
• آر. پی. ام ( ۱۹۷۰ )
• مردان فردا ( ۱۹۷۱ )
• هر لحظه التهاب
• هنوز هم وقت باقی است بردار
wiki: استنلی کریمر