[ویکی فقه] استصحاب مخصص هنگامی است که مولا گفته:
اکرم العلماء و بعد تخصیص زده که لا تکرم زیدا یوم الجمعه و ما جمعه زید را اکرام نکردیم شنبه شد، شک داریم که:
• شنبه نباید زید را اکرام کنیم یعنی استصحاب حکم مخصص کنیم.
• شنبه باید زید را اکرام کنیم یعنی به عموم عام اکرم العلماء تمسک کنیم.
یعنی:
اکرم العلماء + لا تکرم زیدا یوم الجمعه + جمعه اکرام نکردیم + شنبه شک داریم
در این مسئله سه قول است:
•حکم مخصص را استصحاب می کنیم.
•به عموم عام تمسک می کنیم.
•قائل به تفصیل می شویم.
در تمسک به استصحاب دوچیز لازم است:
•دلیل اجتهادی نباشد.
•قضیه متیقنه با قضیه مشکوکه وحدت داشته باشد.
نظر شیخ انصاری
شیخ انصاری می فرماید:
اگر زمان ظرف حکم باشد مخصص را استصحاب می کنیم تا دچار تخصیص اکثر نشویم.
اگر زمان قید متعلق باشد به عام مراجعه می کنیم.
تشخیص ظرف بودن یا قید بودن بستگی به نظر مجتهد دارد.
نظر صاحب کفایه
صاحب کفایه می فرماید چهار حالت داریم:
•اذا کان الزمان ظرفا فی ناحیة العام
•اذا کان الزمان ظرفا فی ناحیة الخاص
•اذا کان الزمان قیدا فی ناحیة الخاص
•اذا کان الزمان قیدا فی ناحیة العام
نظر محقق
...
در این مسئله سه قول است:
•حکم مخصص را استصحاب می کنیم.
•به عموم عام تمسک می کنیم.
•قائل به تفصیل می شویم.
در تمسک به استصحاب دوچیز لازم است:
•دلیل اجتهادی نباشد.
•قضیه متیقنه با قضیه مشکوکه وحدت داشته باشد.
نظر شیخ انصاری
شیخ انصاری می فرماید:
اگر زمان ظرف حکم باشد مخصص را استصحاب می کنیم تا دچار تخصیص اکثر نشویم.
اگر زمان قید متعلق باشد به عام مراجعه می کنیم.
تشخیص ظرف بودن یا قید بودن بستگی به نظر مجتهد دارد.
نظر صاحب کفایه
صاحب کفایه می فرماید چهار حالت داریم:
•اذا کان الزمان ظرفا فی ناحیة العام
•اذا کان الزمان ظرفا فی ناحیة الخاص
•اذا کان الزمان قیدا فی ناحیة الخاص
•اذا کان الزمان قیدا فی ناحیة العام
نظر محقق
...
wikifeqh: استصحاب_مخصص