[ویکی فقه] به بهره کشی به ناحق از دیگران استثمار می گویند.در اینجا استثمار زنان را مورد مطالعه قرار می دهیم.
استثمارگران با اصرار بر بقای زنان و دختران ، سعی در تحقیر و آلوده کردن و سوء استفاده از آنان به عنوان خدمتکار یا کامجویی های جنسی یا هر دو دارند تا به وسیله زنان که از ارکان اصلی جامعه اند و در تربیت و تعالی افراد جامعه نقشی محوری دارند، تسلط استثمارگرانه خود را بر کل جامعه تحمیل و تثبیت کنند.
استثمار زنان در قران
استثمار زنان در جاهلی با به ارث بردن آنان همانند سایر اموال میّت و واداشتن کنیزان و دختران به خود فروشی امری رایج بوده است.قرآن کریم با نهی از این اعمال و نکوهش شیء دانستن آنان:«اَن تَرِثوا النِّساءَ کَرهًا» و استثمار جنسی آنان را ممنوع ساخته:«... لا تُکرِهوا فَتَیتِکُم عَلَی البِغاءِ اِن اَرَدنَ تَحَصُّنًا لِتَبتَغوا عَرَضَ الحَیوةِ الدُّنیا»، و هر یک از زن و مرد را مالک نتیجه کار خویش می شمارد:«لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکتَسَبوا ولِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکتَسَبنَ».
حقوق زوجیت در روابط زناشویی
در روابط زناشویی نیز اصل کلی و قانون همیشگی «فَاِمسَاکٌ بِمَعروف اَو تَسریحٌ بِاِحسن= نگهداری به شایستگی یا رهایی به شایستگی» است.خدای سبحان حقوق زوجیت را مشخص کرده و از قرار دادن زن در تنگنا و استثمار او نهی کرده است:«... و لاتُمسِکوهُنَّ ضِرارًا لِتَعتَدوا...» و چنین تشریع فرموده که در صورت تصمیم بر جدایی، همه مهریه باید پرداخت شود:«... و لاتَعضُلوهُنَّ لِتَذهَبوا بِبَعضِ ما ءاتَیتُموهُنَّ». استثمار او نهی کرده است:«... و لاتُمسِکوهُنَّ ضِرارًا لِتَعتَدوا...» و چنین تشریع فرموده که در صورت تصمیم بر جدایی، همه مهریه باید پرداخت شود:«... و لاتَعضُلوهُنَّ لِتَذهَبوا بِبَعضِ ما ءاتَیتُموهُنَّ».
عناوین مرتبط
...
استثمارگران با اصرار بر بقای زنان و دختران ، سعی در تحقیر و آلوده کردن و سوء استفاده از آنان به عنوان خدمتکار یا کامجویی های جنسی یا هر دو دارند تا به وسیله زنان که از ارکان اصلی جامعه اند و در تربیت و تعالی افراد جامعه نقشی محوری دارند، تسلط استثمارگرانه خود را بر کل جامعه تحمیل و تثبیت کنند.
استثمار زنان در قران
استثمار زنان در جاهلی با به ارث بردن آنان همانند سایر اموال میّت و واداشتن کنیزان و دختران به خود فروشی امری رایج بوده است.قرآن کریم با نهی از این اعمال و نکوهش شیء دانستن آنان:«اَن تَرِثوا النِّساءَ کَرهًا» و استثمار جنسی آنان را ممنوع ساخته:«... لا تُکرِهوا فَتَیتِکُم عَلَی البِغاءِ اِن اَرَدنَ تَحَصُّنًا لِتَبتَغوا عَرَضَ الحَیوةِ الدُّنیا»، و هر یک از زن و مرد را مالک نتیجه کار خویش می شمارد:«لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکتَسَبوا ولِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکتَسَبنَ».
حقوق زوجیت در روابط زناشویی
در روابط زناشویی نیز اصل کلی و قانون همیشگی «فَاِمسَاکٌ بِمَعروف اَو تَسریحٌ بِاِحسن= نگهداری به شایستگی یا رهایی به شایستگی» است.خدای سبحان حقوق زوجیت را مشخص کرده و از قرار دادن زن در تنگنا و استثمار او نهی کرده است:«... و لاتُمسِکوهُنَّ ضِرارًا لِتَعتَدوا...» و چنین تشریع فرموده که در صورت تصمیم بر جدایی، همه مهریه باید پرداخت شود:«... و لاتَعضُلوهُنَّ لِتَذهَبوا بِبَعضِ ما ءاتَیتُموهُنَّ». استثمار او نهی کرده است:«... و لاتُمسِکوهُنَّ ضِرارًا لِتَعتَدوا...» و چنین تشریع فرموده که در صورت تصمیم بر جدایی، همه مهریه باید پرداخت شود:«... و لاتَعضُلوهُنَّ لِتَذهَبوا بِبَعضِ ما ءاتَیتُموهُنَّ».
عناوین مرتبط
...
wikifeqh: استثمار_زنان
[ویکی فقه] استثمار زنان (قرآن). خداوند از بهره کشی و استثمار زنان با واداشتن آنان به خودفروشی نهی کرده است.
نهی خداوند از بهره کشی و استثمار زنان با واداشتن آنان به خودفروشی در قرآن چنین بیان شده است:«... ولاتکرهوا فتیـتکم علی البغاء ان اردن تحصنا لتبتغوا عرض الحیوة الدنیا ومن یکرههن فان الله من بعد اکرههن غفور رحیم» «... و کنیزان خود را در صورتی که تمایل به پاکدامنی دارند برای اینکه متاع زندگی دنیا را بجویید به زنا وادار مکنید و هر کس آنان را به زور وادار کند در حقیقت خدا پس از اجبار نمودن ایشان (نسبت به آنها) آمرزنده مهربان است». سخت گیری بر زنان برای بهره کشی از آنان کاری ناروا برشمرده شده:«یـایها الذین ءامنوا لایحل لکم ان ترثوا النسآء کرها ولاتعضلوهن لتذهبوا ببعض مآء اتیتموهن...» «ای کسانی که ایمان آورده اید برای شما حلال نیست که زنان را به اکراه ارث برید و آنان را زیر فشار مگذارید تا بخشی از آنچه را به آنان داده اید (از چنگشان به در) برید».
عناوین مرتبط
•استثمار (قرآن)•استثمار برده (قرآن)•استثمار بنی اسرائیل (قرآن)•استثمار در جاهلیت (قرآن)•استثمار در عصر جاهلیت (قرآن)•استثمار زنان•استثمارگران (قرآن)•منشأ استثمار•عدم مشروعیت استثمار•زمینه استثمار (قرآن)•نجات از استثمار (قرآن)
نهی خداوند از بهره کشی و استثمار زنان با واداشتن آنان به خودفروشی در قرآن چنین بیان شده است:«... ولاتکرهوا فتیـتکم علی البغاء ان اردن تحصنا لتبتغوا عرض الحیوة الدنیا ومن یکرههن فان الله من بعد اکرههن غفور رحیم» «... و کنیزان خود را در صورتی که تمایل به پاکدامنی دارند برای اینکه متاع زندگی دنیا را بجویید به زنا وادار مکنید و هر کس آنان را به زور وادار کند در حقیقت خدا پس از اجبار نمودن ایشان (نسبت به آنها) آمرزنده مهربان است». سخت گیری بر زنان برای بهره کشی از آنان کاری ناروا برشمرده شده:«یـایها الذین ءامنوا لایحل لکم ان ترثوا النسآء کرها ولاتعضلوهن لتذهبوا ببعض مآء اتیتموهن...» «ای کسانی که ایمان آورده اید برای شما حلال نیست که زنان را به اکراه ارث برید و آنان را زیر فشار مگذارید تا بخشی از آنچه را به آنان داده اید (از چنگشان به در) برید».
عناوین مرتبط
•استثمار (قرآن)•استثمار برده (قرآن)•استثمار بنی اسرائیل (قرآن)•استثمار در جاهلیت (قرآن)•استثمار در عصر جاهلیت (قرآن)•استثمار زنان•استثمارگران (قرآن)•منشأ استثمار•عدم مشروعیت استثمار•زمینه استثمار (قرآن)•نجات از استثمار (قرآن)
wikifeqh: استثمار_زنان_(قرآن)