اساور

لغت نامه دهخدا

اساور. [ اَ وِ ] ( ع اِ ) ج ِ اِسوار. ( ربنجنی ).ج ِ اِسوار و اُسوار و سِوار. دست برنجن ها. یاره ها.

فرهنگ فارسی

و اساوره: جمع سوار و اسوار به معنی دستبند، دست برنجن
( اسم ) جمع اسوار و اسوار و سوار دست برنجن ها دست آورنجن ها یاره ها .

فرهنگ عمید

= سِوار

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَسَاوِرَ: دستبند ها
ریشه کلمه:
سور (۱۷ بار)

«أَساوِرَ» جمع «اسوره» (بر وزن مشورة) و آن نیز، به نوبه خود جمع «سوار» (بر وزن غبار و کتاب) است; و در اصل، از کلمه فارسی «دستوار» یعنی دستبند گرفته شده است، و بعد از آن که معرّب گردیده از آن فعل های عربی نیز مشتق شده است.
(به فتح سین) بالا زفتن با جهش. راغب گوید: و ثوب مع علوّ. در اقرب آمده «سار الحائط سوراً: علاه - صعد علیه» همچنین است تسوّر . ایا داستان خصم را دانسته‏ای که از محراببالا رفتند؟. سور (به ضم س) دیوار شهر را گفته‏اند (حصار) . میانشان دیواری و حائلی که درب دارد زده شد. آن به معنی میهمانی نیز آمده و فارسی است در نهایه آمده که رسول خدا صلی اللّه علیه و اله وسلم به اصحابش فرمود «قوموا فقد صنع جابر سوراً ای طعاماً یدعو الیه الناس». سوار (به کسر س) دستبند به قول راغب آن معرب دستوار است جمع آن در قرآن اسوره و اساور است . طبرسی فرموده: فرعونیان چون مردی را به ریاست انتخاب می‏کردن دستبند طلا بدستش و طوق طلا به گردنش می‏کردند لذا فرعون گوید: اگر موسی پیامبر است چرا دستبندهای طلا از طرف آسمان به وی انداخته نشده است . سوره به نعنی مرتبه بلند است چنانکه طبرسی و راغب گفته و قول نابغه را شاهد آورده‏اند . طبرسی افزوده: آن از سور البناء اخذ شده... هر سوره از قرآن به مثابه درجه باند و منزل عالی است که قارء قرآن از یکی به دیگری بالا می‏رود تا به آخر قرآن برسد . راغب گقته علت این تسمیه آن است که سوره مانند حصار بلد قرآن را احاطه کرده و یا منزلتی است مانند منازل قنر. بعضی آن را سوره (با همزه) خوانده‏اند که به معنی بقیّه است گویا هر سوره قطعه‏ای است از قرآن که جدا شده و باقی مانده است . ولی قول طبرسی کاملاً عالی و به جاست در کافی کتاب فضل القرآن در ضمن حدیثی از موسی بن جعفر علیه السلام نقل شده «فَاِنَّ دَرَجاتِ الْجَنَّةِ عَلی قَدْرِ آیاتِ الْقُرْآنِ یُقالَ لَهُ: اِقْرَءْ وَراقِو فَیَقْرَءُ ثُمَّ یَرْقی...» مراتب و درجات بهشت به عدد آیات قرآن است به او (شیعه اهل بیت علیهم السلام) کفته می‏شود: بخوا و بالا رو. پس می‏خواند و بالا می‏رود و نیز از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که: هر که سوره‏ای از قرآن را فراموش کند در صورتیکه نیکو و درجه‏ای عالی در بهشت، برای او ممثّل می‏شود، چون آن را بیند گوید:تو چیستی و چه زیبائی؟ ای کاش برای من می‏بودی، می‏گوید مرا نمی‏شناسی؟ من فلان سوره هستم اگر فراموشم نمی‏کردی به اینجایت بالا می‏بردم. بنابراین علت تسمیه سوره‏های قرآن آن است که هر یک را مقام و درجه بخصوصی است از درجات بهشت و یا درجه و مرتبه‏ای است از واقعیّات عالم. * ، . این سوره‏ای است که نازل کرده و معیت نموده‏ایم. سور (مثل صرد) جمع سوره است .

پیشنهاد کاربران

اَساوِر :جمع کلمه سوار ، به معنای دستبند ها، بروزن افاعل

بپرس