ازل الازال
فرهنگ فارسی
پیشنهاد کاربران
ناآغاز روز. ( اِ مرکب ) ترجمه ٔ ازل الاَّزال است ، یعنی روزی که اول ندارد از طرف ماضی . ( انجمن آرای ) ( آنندراج ) .
ازل ها و ابدها:
ازل و ابد هر دو دارای آغاز می باشند و هردو در تمامی ابعاد بی کران. آغاز آنها در دل بی نهایت بوده و انتهای آنها به سمت بی کرانی در حال پیشروی است. بنا براین ازل و ابد هم آغاز دارند و هم پایان، اما پایان آنها همیشه در حال گسترش باقی خواهد ماند. زمان ازل با ایجاد اولین جهان معنوی شروع شده و زمان ابد با نزول و تبدیل اولین جهان معنوی به اولین جهان مادی آغاز گردیده است. ایجاد جهان های معنوی و تبدیل آن ها به جهان های مادی روندی بی انتهاست. اما جهان های مادی دوباره به جهان های معنوی تبدیل خواهند شد و سیر به سوی کمال و سعادت اخروی که ادیان پیام آنرا به انسان داده اند، حقیقت دارد. البته این صعود یک باره پس از مرگ صورت نمی گیرد بلکه مرحله به مرحله و یا پله به پله. جهان های مادی با تکرار مه بانگ ها که هفت بار به وقوع می پیوندند به سمت کمال در حرکتند. خط حرکت علمی تکاملی و سیر به سوی کمال دینی با مه بانگ بعدی گسیخته و قطع نمی شود بلکه با آفرینش آسمان و زمینی نو در سطح بالاتری ادامه پیدا میکند و کوششهای انسان در جهت به کمال رسیدن در این زندگی بی ثمر نمی ماند و هر فرد انسانی تمام کمالات کسب شده این زندگی را در زندگی بعدی از دوران کودکی خواهد داشت به اضافه کمالاتی که در زندگی بعدی حاصل خواهد نمود و الا آخر. حال ممکن است که سوال شود، چرا مه بانگ های هفت گانه؟طبق باور من هر فرد انسانی دارای هفت زندگی می باشد و هر کدام از این زندگی ها به طور مستقل یکی پس از دیگری از نو خلق خواهند شد. بنا بر این تفسیر آیات دینی هفت آسمان و هفت زمین از این طریق به حقیقت نزدیک تر است تا تفسیر آنها توسط مفسرین و حکیمان و فلاسفه دینی که مطابق جهان بینی فلسفی ارسطو و جهان بینی نجومی بطلمیوس. طوریکه امروز می دانیم این دو جهان بینی هردو اشتباه می باشند و تفاسیری که بر اساس آنها صورت گرفته اند نمی توانند صحیح باشند.
... [مشاهده متن کامل]
ازل و ابد هر دو دارای آغاز می باشند و هردو در تمامی ابعاد بی کران. آغاز آنها در دل بی نهایت بوده و انتهای آنها به سمت بی کرانی در حال پیشروی است. بنا براین ازل و ابد هم آغاز دارند و هم پایان، اما پایان آنها همیشه در حال گسترش باقی خواهد ماند. زمان ازل با ایجاد اولین جهان معنوی شروع شده و زمان ابد با نزول و تبدیل اولین جهان معنوی به اولین جهان مادی آغاز گردیده است. ایجاد جهان های معنوی و تبدیل آن ها به جهان های مادی روندی بی انتهاست. اما جهان های مادی دوباره به جهان های معنوی تبدیل خواهند شد و سیر به سوی کمال و سعادت اخروی که ادیان پیام آنرا به انسان داده اند، حقیقت دارد. البته این صعود یک باره پس از مرگ صورت نمی گیرد بلکه مرحله به مرحله و یا پله به پله. جهان های مادی با تکرار مه بانگ ها که هفت بار به وقوع می پیوندند به سمت کمال در حرکتند. خط حرکت علمی تکاملی و سیر به سوی کمال دینی با مه بانگ بعدی گسیخته و قطع نمی شود بلکه با آفرینش آسمان و زمینی نو در سطح بالاتری ادامه پیدا میکند و کوششهای انسان در جهت به کمال رسیدن در این زندگی بی ثمر نمی ماند و هر فرد انسانی تمام کمالات کسب شده این زندگی را در زندگی بعدی از دوران کودکی خواهد داشت به اضافه کمالاتی که در زندگی بعدی حاصل خواهد نمود و الا آخر. حال ممکن است که سوال شود، چرا مه بانگ های هفت گانه؟طبق باور من هر فرد انسانی دارای هفت زندگی می باشد و هر کدام از این زندگی ها به طور مستقل یکی پس از دیگری از نو خلق خواهند شد. بنا بر این تفسیر آیات دینی هفت آسمان و هفت زمین از این طریق به حقیقت نزدیک تر است تا تفسیر آنها توسط مفسرین و حکیمان و فلاسفه دینی که مطابق جهان بینی فلسفی ارسطو و جهان بینی نجومی بطلمیوس. طوریکه امروز می دانیم این دو جهان بینی هردو اشتباه می باشند و تفاسیری که بر اساس آنها صورت گرفته اند نمی توانند صحیح باشند.
... [مشاهده متن کامل]