۳۹۳ - آزاد شدن در بیرون و آزاد شدن در درون : این دو اراده و بینش از آزادی منشأ دو راه و روش از زندگی انسان است که موسوم به کفر و ایمان است.
۳۹۴ - انسان ، حیوانی اسیر در غل و زنجیر تن خویش است. زیرا موجودی صاحب روح است و لذا تمام فعالیتهای مادی و معنوی انسان بر اساس اراده به آزاد شدن از این زندان است . پس آزادی آن معنا و انگیزه ذاتی همه اعمال و امیال و افکار انسان است . و آزادی ام المعانی و ام المسائل بشر است و مقصود انسان از زیستن .
... [مشاهده متن کامل]
۳۹۵ - تن آدمی درب بین دنیا و آخرت ، ماده و معنا و عالم طبیعت و ماورای طبیعت است که در بیرون آن دنیا و ماده و طبیعت است و درون آن هم معنا و آخرت و ماورای طبیعت است . اکثر آدمها آزادی خود را در بیرون رفتن از این درب می دانند که کافرانند و اندکی هم آزادی را در اندرون می جویند که مؤمنان و عارفانند .
۳۹۶ - گوئی که روح آدمی در لای این درب تن گیر کرده است که می خواهد خود را برهاند . اکثرا بیرون می روند و در دام اشیاء به اسارتی مهلکتر دچار می شوند و اندکی هم به درون می روند و به عالم معنا و حیات روحانی و ماورای طبیعی ملحق می شوند و رستگار می گردند .
۳۹۷ - آنکه به درون خویشتن می رود به باطن و معنویت و روح جهان هستی وارد می شود یعنی روح بر عالم روح وارد می شود و از اسارت ماده می رهد.
۳۹۸ - هرگز بشر در طول تاریخ همچون امروز دارای آزادی عمل در جهان ماده نبوده است و هر چه که این آزادیش بیشتر می شود آزادیخواهی اش هم شدیدتر می شود یعنی احساس اسارتش بیشتر می شود و این بدان معناست که آزادی در بیرون یک دام است و فریب شیطان است که وعده به آزادی می دهد و روح انسان را به اسارت اشیاء و اجساد انسانها در می آورد . ولی آنکه به درون می رود با روح جهان و انسانها مربوط می شود و اینست رستگاری .
منبع:استاد علی اکبر خانجانی، قسمتی از کتاب نامه های عرفانی نامه نوزدهم
۳۹۴ - انسان ، حیوانی اسیر در غل و زنجیر تن خویش است. زیرا موجودی صاحب روح است و لذا تمام فعالیتهای مادی و معنوی انسان بر اساس اراده به آزاد شدن از این زندان است . پس آزادی آن معنا و انگیزه ذاتی همه اعمال و امیال و افکار انسان است . و آزادی ام المعانی و ام المسائل بشر است و مقصود انسان از زیستن .
... [مشاهده متن کامل]
۳۹۵ - تن آدمی درب بین دنیا و آخرت ، ماده و معنا و عالم طبیعت و ماورای طبیعت است که در بیرون آن دنیا و ماده و طبیعت است و درون آن هم معنا و آخرت و ماورای طبیعت است . اکثر آدمها آزادی خود را در بیرون رفتن از این درب می دانند که کافرانند و اندکی هم آزادی را در اندرون می جویند که مؤمنان و عارفانند .
۳۹۶ - گوئی که روح آدمی در لای این درب تن گیر کرده است که می خواهد خود را برهاند . اکثرا بیرون می روند و در دام اشیاء به اسارتی مهلکتر دچار می شوند و اندکی هم به درون می روند و به عالم معنا و حیات روحانی و ماورای طبیعی ملحق می شوند و رستگار می گردند .
۳۹۷ - آنکه به درون خویشتن می رود به باطن و معنویت و روح جهان هستی وارد می شود یعنی روح بر عالم روح وارد می شود و از اسارت ماده می رهد.
۳۹۸ - هرگز بشر در طول تاریخ همچون امروز دارای آزادی عمل در جهان ماده نبوده است و هر چه که این آزادیش بیشتر می شود آزادیخواهی اش هم شدیدتر می شود یعنی احساس اسارتش بیشتر می شود و این بدان معناست که آزادی در بیرون یک دام است و فریب شیطان است که وعده به آزادی می دهد و روح انسان را به اسارت اشیاء و اجساد انسانها در می آورد . ولی آنکه به درون می رود با روح جهان و انسانها مربوط می شود و اینست رستگاری .
منبع:استاد علی اکبر خانجانی، قسمتی از کتاب نامه های عرفانی نامه نوزدهم
آزادی دیدگاهی معنوی مسیحی است در کلیسای Heavenly Orthodox, یا همان راست رهروان آسمانی است که هشت اصل مقدس را نتیجه آرامش و رهایی از هشت بد می دانند، که با هشت اصل نیک روح خویش را آزاد می کنند، هشت اصل نیک عبارتند از:
... [مشاهده متن کامل]
دیدگاه درست ( عقلانی - خردگرا )
نیت درست ( نیک فکری )
سخن درست ( زیباگفتار )
کردار درست ( نیکو کردار )
کوشش درست ( بدون دوز و کلک )
اندیشه درست ( منطقی )
تمرکز درست ( مدیتیشن )
با یاد خدا و نیکی از کارهای بد دور شویم
این هشت اصل روح را رستگار میکنند.
و در ضدیت با آن هشت اصل شقی است که انسان را به راه افسوس و بدبختی می کشاند که عبارتند از:
خشم
حسادت
غرور
شکم پرستی
شهوت
طمع
خساست
تنبلی
که زندگی دنیوی و اخروی انسان را نابود میکند
انجمن کلیسای رهروان آسمانی در کانادا و استانبول ترکیه
... [مشاهده متن کامل]
دیدگاه درست ( عقلانی - خردگرا )
نیت درست ( نیک فکری )
سخن درست ( زیباگفتار )
کردار درست ( نیکو کردار )
کوشش درست ( بدون دوز و کلک )
اندیشه درست ( منطقی )
تمرکز درست ( مدیتیشن )
با یاد خدا و نیکی از کارهای بد دور شویم
این هشت اصل روح را رستگار میکنند.
و در ضدیت با آن هشت اصل شقی است که انسان را به راه افسوس و بدبختی می کشاند که عبارتند از:
خشم
حسادت
غرور
شکم پرستی
شهوت
طمع
خساست
تنبلی
که زندگی دنیوی و اخروی انسان را نابود میکند
انجمن کلیسای رهروان آسمانی در کانادا و استانبول ترکیه