آزادی انتخاب، ( به انگلیسی: Freedom of choice ) , فرصت و استقلال فرد را برای انجام یک عمل انتخاب شده از حداقل دو گزینه موجود، و بدون محدود شدن توسط دیگران را توصیف می کند.
در مناظره سقط جنین، اصطلاح «آزادی انتخاب» ممکن است در دفاع از موضعی باشد که یک زن در قبال تصمیمی که مبنی بر ادامه یا خاتمه بارداری دارد، اتخاذ می کند. یا در موردی مانند اتانازی، واکسیناسیون، پیشگیری از بارداری، و ازدواج همجنس گرایان گاهی در قالب یک حق فردی مفروض «آزادی انتخاب» مورد بحث قرار می گیرد. در برخی از مسائل اجتماعی، مانند «محدودیت استفاده از نوشابه در نیویورک» به عنوان «آزادی انتخاب» هم مورد دفاع و هم مخالفت شده است.
... [مشاهده متن کامل]
آزادی انتخاب برند و طعم نوشابه برای خرید، به رقابت در بازار مربوط می شود.
در اقتصاد خرد، آزادی انتخاب عبارت است از آزادی فعالان اقتصادی برای تخصیص منابع، به نحوی که در میان گزینه هایی ( مانند کالاها، خدمات ) که در دسترس شان قرار دارد، صلاح اندیشی می کنند. این شامل آزادی به کارگیری مشاغلی است که در توان آن هاست.
در سال ۲۰۰۸، راتنر و همکاران، به ادبیاتی با عنوان «پدرگرایی آزادی خواهانه» استناد کردند که بیان می کند مصرف کنندگان همیشه به صلاح خود رفتار نمی کنند. آن ها این پدیده را به عواملی چون احساسات، محدودیت های شناختی و سوگیری ها و اطلاعات ناقص نسبت دادند، که ممکن است با مداخلات مصلح جویانه برطرف شود. آن ها در مورد ارائه اطلاعات و ابزار تصمیم گیری به مصرف کنندگان، سازماندهی و محدود کردن گزینه های مخرب بازار، و استفاده از احساسات و مدیریت انتظارات بحث کردند. آن ها بیان کردند که هر یک از این عوامل می تواند توانایی انتخاب مصرف کنندگان را بهبود بخشد.
آزادی اقتصادی در انتخاب، در نهایت به رقابت در بازار بستگی دارد، زیرا گزینه های موجود خریداران معمولاً وابسته به عوامل مختلفی است که توسط فروشندگان کنترل می شوند، مانند کیفیت محصول یا خدمات و همچنین تبلیغات. در صورت وجود انحصار، مصرف کننده دیگر آزادی انتخاب برای خرید از تولیدکننده های مختلف را ندارد. همان طور که فردریش هایک اشاره کرده:
آزادی انتخاب در یک جامعه رقابتی بر این واقعیت استوار است که اگر فردی از برآوردن خواسته های ما امتناع کند، می توانیم به دیگری روی بیاوریم. اما اگر با یک انحصارگر روبرو شویم مورد رحمت او خواهیم بود.

در مناظره سقط جنین، اصطلاح «آزادی انتخاب» ممکن است در دفاع از موضعی باشد که یک زن در قبال تصمیمی که مبنی بر ادامه یا خاتمه بارداری دارد، اتخاذ می کند. یا در موردی مانند اتانازی، واکسیناسیون، پیشگیری از بارداری، و ازدواج همجنس گرایان گاهی در قالب یک حق فردی مفروض «آزادی انتخاب» مورد بحث قرار می گیرد. در برخی از مسائل اجتماعی، مانند «محدودیت استفاده از نوشابه در نیویورک» به عنوان «آزادی انتخاب» هم مورد دفاع و هم مخالفت شده است.
... [مشاهده متن کامل]
آزادی انتخاب برند و طعم نوشابه برای خرید، به رقابت در بازار مربوط می شود.
در اقتصاد خرد، آزادی انتخاب عبارت است از آزادی فعالان اقتصادی برای تخصیص منابع، به نحوی که در میان گزینه هایی ( مانند کالاها، خدمات ) که در دسترس شان قرار دارد، صلاح اندیشی می کنند. این شامل آزادی به کارگیری مشاغلی است که در توان آن هاست.
در سال ۲۰۰۸، راتنر و همکاران، به ادبیاتی با عنوان «پدرگرایی آزادی خواهانه» استناد کردند که بیان می کند مصرف کنندگان همیشه به صلاح خود رفتار نمی کنند. آن ها این پدیده را به عواملی چون احساسات، محدودیت های شناختی و سوگیری ها و اطلاعات ناقص نسبت دادند، که ممکن است با مداخلات مصلح جویانه برطرف شود. آن ها در مورد ارائه اطلاعات و ابزار تصمیم گیری به مصرف کنندگان، سازماندهی و محدود کردن گزینه های مخرب بازار، و استفاده از احساسات و مدیریت انتظارات بحث کردند. آن ها بیان کردند که هر یک از این عوامل می تواند توانایی انتخاب مصرف کنندگان را بهبود بخشد.
آزادی اقتصادی در انتخاب، در نهایت به رقابت در بازار بستگی دارد، زیرا گزینه های موجود خریداران معمولاً وابسته به عوامل مختلفی است که توسط فروشندگان کنترل می شوند، مانند کیفیت محصول یا خدمات و همچنین تبلیغات. در صورت وجود انحصار، مصرف کننده دیگر آزادی انتخاب برای خرید از تولیدکننده های مختلف را ندارد. همان طور که فردریش هایک اشاره کرده:
آزادی انتخاب در یک جامعه رقابتی بر این واقعیت استوار است که اگر فردی از برآوردن خواسته های ما امتناع کند، می توانیم به دیگری روی بیاوریم. اما اگر با یک انحصارگر روبرو شویم مورد رحمت او خواهیم بود.

اختیار