آزادراه ۵، آزادراهی است که از تهران آغاز می شود و شهرهای مرکز و غرب ایران را به شهرهای جنوب و بندر امام خمینی متصل می کند. این آزادراه بخشی از محور شمال به جنوب می باشد. آزادراه تهران–ساوه یکی از بخش های فعال این آزادراه در فاصله تهران تا ساوه است.
... [مشاهده متن کامل]
• آزادراه پردیس - آمل ( آغاز به کار نشده )
• آزادراه تهران - پردیس ( فعال )
• آزادراه تهران - ساوه ( فعال )
• آزادراه ساوه - سلفچگان ( فعال )
• آزادراه سلفچگان - قم ( کنارگذر غربی قم ) ( در دست احداث )
• آزادراه سلفچگان - اراک ( تکمیل نشده )
• آزادراه کنارگذر شمالی اراک ( باند دوم آغاز به کار نشده )
• آزادراه اراک - بروجرد ( درحال احداث )
• کنارگذر جنوبی بروجرد ( فعال )
• آزادراه بروجرد - خرم آباد ( فعال )
• کنارگذر جنوبی خرم آباد ( آغاز به کار نشده )
• آزادراه خرم آباد - پل زال ( خرم زال ) ( فعال )
• آزادراه پل زال - اندیمشک ( فعال )
• آزادراه اندیمشک - اهواز ( اندیمشک، دزفول، شوشتر، ملاثانی، اهواز ) ( آغاز به کارنشده ) ( مسیر کنونی بزرگراه اندیمشک، شوش، اهواز است )
• آزادراه اهواز - بندر امام خمینی ( فعال )
آزادراه خرم زال که با نام آزادراه خرم آباد - پل زال نیز شناخته می شود و عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده بود در حد فاصل دو شهر خرم آباد و اندیمشک به طول ۱۶۴ کیلومتر قرار گرفته است. از جمله اهداف ساخت این آزادراه کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و همچنین صرفه جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول آزادراه نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این محور عنوان شده است.
آزادراه خرم زال دارای ۱۴ دهنه تونل دوقلو به طول ۲۵ کیلومتر ( که طولانی ترین آن ها دارای طول تقریبی ۲۱۹۱ متر است ) ، ۱۴۰ دهنه پل کوچک، دو تقاطع غیرهمسطح و ۲۸ پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر. ساخت این آزادراه حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است که ۵۰ درصد هزینه آن توسط دولت و ۵۰ درصد بقیه آن توسط بخش خصوصی تأمین شده است. عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه طی ۱۸ سال پس از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد داشت. این آزادراه به صورت چهار خطه و با عرضی در حدود ۲۶ متر احداث شده است. آزادراه در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی خرم آباد آغاز شده و در ۳٫۵ کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود ۵کیلومتری شهر اندیمشک خاتمه می یابد.
... [مشاهده متن کامل]
• آزادراه پردیس - آمل ( آغاز به کار نشده )
• آزادراه تهران - پردیس ( فعال )
• آزادراه تهران - ساوه ( فعال )
• آزادراه ساوه - سلفچگان ( فعال )
• آزادراه سلفچگان - قم ( کنارگذر غربی قم ) ( در دست احداث )
• آزادراه سلفچگان - اراک ( تکمیل نشده )
• آزادراه کنارگذر شمالی اراک ( باند دوم آغاز به کار نشده )
• آزادراه اراک - بروجرد ( درحال احداث )
• کنارگذر جنوبی بروجرد ( فعال )
• آزادراه بروجرد - خرم آباد ( فعال )
• کنارگذر جنوبی خرم آباد ( آغاز به کار نشده )
• آزادراه خرم آباد - پل زال ( خرم زال ) ( فعال )
• آزادراه پل زال - اندیمشک ( فعال )
• آزادراه اندیمشک - اهواز ( اندیمشک، دزفول، شوشتر، ملاثانی، اهواز ) ( آغاز به کارنشده ) ( مسیر کنونی بزرگراه اندیمشک، شوش، اهواز است )
• آزادراه اهواز - بندر امام خمینی ( فعال )
آزادراه خرم زال که با نام آزادراه خرم آباد - پل زال نیز شناخته می شود و عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده بود در حد فاصل دو شهر خرم آباد و اندیمشک به طول ۱۶۴ کیلومتر قرار گرفته است. از جمله اهداف ساخت این آزادراه کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و همچنین صرفه جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول آزادراه نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این محور عنوان شده است.
آزادراه خرم زال دارای ۱۴ دهنه تونل دوقلو به طول ۲۵ کیلومتر ( که طولانی ترین آن ها دارای طول تقریبی ۲۱۹۱ متر است ) ، ۱۴۰ دهنه پل کوچک، دو تقاطع غیرهمسطح و ۲۸ پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر. ساخت این آزادراه حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است که ۵۰ درصد هزینه آن توسط دولت و ۵۰ درصد بقیه آن توسط بخش خصوصی تأمین شده است. عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه طی ۱۸ سال پس از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد داشت. این آزادراه به صورت چهار خطه و با عرضی در حدود ۲۶ متر احداث شده است. آزادراه در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی خرم آباد آغاز شده و در ۳٫۵ کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود ۵کیلومتری شهر اندیمشک خاتمه می یابد.