آزادراه دریایی شمال ایران یا آزادراه گرگان - ساری - رشت، طرح ساخت آزادراهی است که نوار شمالی کشور ایران را در حاشیه دریاچه خزر دربر گیرد. در ابتدا ذهنیت دولتمردان بر این قرار بود که این آزادراه به صورت پل درون ساحل یا به صورت سازه «پل فلزی»، در فاصله ۱۵۰ متری ساحل بر روی دریا ساخته می شود. ولی پس از مطالعه مسیر توسط کنسرسیومی از شرکت ایرانی طرح نو اندیشان و شرکت دانمارکی COWI، علی رغم تصور اولیه مسیر به کوهپایه هدایت شد، تا هم ترافیک عبوری را از درون بافت شهری بیرون بکشد و هم مسیری سریع و با دسترسی بالا برای مسافران فراهم سازد. به دلیل اهمیت این پروژه، وزارت راه و شهرسازی ایران، مطالعات اجرایی آن را به کنسرسیومی ایرانی که دارای جوینت دانمارکی بود، سپرد و این کنسرسیوم از مشاوران مطرح در امر راهسازی استفاده نمود. در همین راستا محدودیت های موجود زیست محیطی، گردشگری، اجتماعی، سیاسی و از این قبیل به پیمانکار مطالعات اجرایی اعلام شد و این کنسرسیوم با لحاظ کردن شرایط مذکور بهترین طرح را برای وزارت راه ایران انجام داد.
... [مشاهده متن کامل]
آزادراه دریایی شمال ایران شامل فازهای مختلفی می باشد که عبارتند از:
• آزادراه گرگان - بهشهر
• آزادراه بهشهر - ساری
• آزادراه ساری - قائم شهر
• آزادراه قائم شهر - آمل
• آزادراه آمل - چالوس
• آزادراه چالوس - تنکابن
• آزادراه تنکابن - رامسر
• آزادراه رامسر - چابکسر
• آزادراه چابکسر - سنگر
• آزادراه سنگر - رشت
• آزادراه رشت - بندر انزلی
• آزادراه بندر انزلی - رضوانشهر
• آزادراه رضوانشهر - آستارا
در حال حاضر، در میان این فازها فعلا آزادراه ساری - قائم شهر در دست احداث می باشد و سه فاز قائم شهر - آمل، گرگان - بهشهر و چابکسر - سنگر در دست مطالعه هستند و احداث آن ها بستگی به توانایی دولت دارد. مابقی فازها در انتظار تصویب توسط دولت هستند. این آزادراه بزرگ در آینده به آزادراه مشهد - بجنورد - گرگان، آزادراه تهران - آمل، آزادراه تهران - شمال، آزادراه قزوین - رشت و آزادراه آستارا - اردبیل - بستان آباد متصل خواهد شد.
حجم قابل ملاحظه و رو به رشد سفرها به استان های گیلان، مازندران و گلستان در کنار رونق اقتصادی منطقه، به دلیل عدم کارایی شبکه مواصلاتی یکپارچه در حاشیه جنوبی دریای خزر باعث بروز مشکلات و معضلات متعددی برای ساکنان این استان ها و همچنین مسافران و گردشگران می شود که ازدحام خودروها و انواع آلودگی های زیست محیطی، آمار قابل ملاحظه تصادفات جاده ای و خسارت های مالی و جانی از جمله آنها است.

... [مشاهده متن کامل]
آزادراه دریایی شمال ایران شامل فازهای مختلفی می باشد که عبارتند از:
• آزادراه گرگان - بهشهر
• آزادراه بهشهر - ساری
• آزادراه ساری - قائم شهر
• آزادراه قائم شهر - آمل
• آزادراه آمل - چالوس
• آزادراه چالوس - تنکابن
• آزادراه تنکابن - رامسر
• آزادراه رامسر - چابکسر
• آزادراه چابکسر - سنگر
• آزادراه سنگر - رشت
• آزادراه رشت - بندر انزلی
• آزادراه بندر انزلی - رضوانشهر
• آزادراه رضوانشهر - آستارا
در حال حاضر، در میان این فازها فعلا آزادراه ساری - قائم شهر در دست احداث می باشد و سه فاز قائم شهر - آمل، گرگان - بهشهر و چابکسر - سنگر در دست مطالعه هستند و احداث آن ها بستگی به توانایی دولت دارد. مابقی فازها در انتظار تصویب توسط دولت هستند. این آزادراه بزرگ در آینده به آزادراه مشهد - بجنورد - گرگان، آزادراه تهران - آمل، آزادراه تهران - شمال، آزادراه قزوین - رشت و آزادراه آستارا - اردبیل - بستان آباد متصل خواهد شد.
حجم قابل ملاحظه و رو به رشد سفرها به استان های گیلان، مازندران و گلستان در کنار رونق اقتصادی منطقه، به دلیل عدم کارایی شبکه مواصلاتی یکپارچه در حاشیه جنوبی دریای خزر باعث بروز مشکلات و معضلات متعددی برای ساکنان این استان ها و همچنین مسافران و گردشگران می شود که ازدحام خودروها و انواع آلودگی های زیست محیطی، آمار قابل ملاحظه تصادفات جاده ای و خسارت های مالی و جانی از جمله آنها است.
