اریش موریتز فون هورن بوستل ( به آلمانی: Erich Moritz von Hornbostel ) ( زادهٔ ۲۵ فوریه ۱۸۷۷ – درگذشتهٔ ۲۸ نوامبر ۱۹۳۵ ) موسیقی دان، اتنوموزیکولوگ و پژوهشگر موسیقی اهل اتریش بود. او به دلیل فعالیت های پیشرو در اتنوموزیکولوژی و همچنین سیستم طبقه بندی سازهای موسیقی که با همکاری کورت زاکس انجام داده است، شهرت دارد.
اریش موریتز فون هورن بوستل، ۲۵ فوریه سال ۱۸۷۷ در وین متولد شد. مادرش «هلن ماگنوس» خواننده و پدرش قاضی دادگستری بود. هورن بوستل نخستین آموزش های موسیقی و نوازندگی پیانو را ابتدا از مادر و سپس از یوهانس برامس که دوست خانوادگی آن ها بود، فراگرفت. پس از آن هارمونی و آهنگسازی را نزد «ماندی چوسکی» آموخت. چند سال بعد به شهر هایدلبرگ آلمان رفت و به تحصیل در رشتهٔ شیمی مشغول شد و مدرک دکترای خود را در این رشته دریافت کرد. پس از آن به برلین سفر کرد و نزد موسیقی شناس مشهور کارل اشتومپف به تحصیل موزیکولوژی پرداخت. [ ۱]
هورن بوستل پس از مدتی به عنوان همکار و معاونِ استاد خود در مؤسسهٔ روان شناسی برلین مشغول به کار شد و در رشته هایی نظیر روان شناسی تجربی و موزیکولوژی تطبیقی به پژوهش پرداخت. موزیکولوژی تطبیقی در سال ۱۸۹۰ به شکلی نوظهور در آمریکا مطرح شد. هورن بوستل تصمیم گرفت با اقتباس از آن، فرم تازه تری که امروزه به اتنوموزیکولوژی شهرت دارد، ارائه کند. کارل اشتومپف و هورن بوستل برای نخستین بار از ترکیب موسیقی و اتنولوژی، اتنوموزیکولوژی را مطرح کردند. در همان زمان یک پزشک متخصص زنان با نام «اتو آبراهام» با آن ها همکاری خود را آغاز کرد. هورن بوستل و همکارانش نخستین پژوهش های خود را در مؤسسهٔ روان شناسی دانشگاه برلین آغاز کردند. پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که برای گسترش و ادامهٔ تحقیقات خود، به دستگاه ضبط صدا نیاز دارند. آن ها نخستین دستگاه «فنوگراف» که توسط ادیسون اختراع شده بود را تهیه کردند و جمع آوری موسیقی های مختلف از کشورهای دنیا را آغاز کردند. ضبط و جمع آوری این موسیقی ها به مرور گسترش یافت و پس از مدتی دستگاه کامل تری با نام «فنوگرام آرشیو» ساخته شد. هورن بوستل در سال ۱۹۰۵ نخستین مدیر آرشیو فنوگرام برلین ( انستیتو موزیکولوژی ) شد. [ ۱]
او همچنین در سال ۱۹۱۴، سیستم طبقه بندی سازهای موسیقی را که توسط ویکتور شارل ماهیون پایه گذاری شده بود، با همکاری کورت زاکس تکمیل کرد که با عنوان هورن بوستل - زاکس شهرت دارد. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاریش موریتز فون هورن بوستل، ۲۵ فوریه سال ۱۸۷۷ در وین متولد شد. مادرش «هلن ماگنوس» خواننده و پدرش قاضی دادگستری بود. هورن بوستل نخستین آموزش های موسیقی و نوازندگی پیانو را ابتدا از مادر و سپس از یوهانس برامس که دوست خانوادگی آن ها بود، فراگرفت. پس از آن هارمونی و آهنگسازی را نزد «ماندی چوسکی» آموخت. چند سال بعد به شهر هایدلبرگ آلمان رفت و به تحصیل در رشتهٔ شیمی مشغول شد و مدرک دکترای خود را در این رشته دریافت کرد. پس از آن به برلین سفر کرد و نزد موسیقی شناس مشهور کارل اشتومپف به تحصیل موزیکولوژی پرداخت. [ ۱]
هورن بوستل پس از مدتی به عنوان همکار و معاونِ استاد خود در مؤسسهٔ روان شناسی برلین مشغول به کار شد و در رشته هایی نظیر روان شناسی تجربی و موزیکولوژی تطبیقی به پژوهش پرداخت. موزیکولوژی تطبیقی در سال ۱۸۹۰ به شکلی نوظهور در آمریکا مطرح شد. هورن بوستل تصمیم گرفت با اقتباس از آن، فرم تازه تری که امروزه به اتنوموزیکولوژی شهرت دارد، ارائه کند. کارل اشتومپف و هورن بوستل برای نخستین بار از ترکیب موسیقی و اتنولوژی، اتنوموزیکولوژی را مطرح کردند. در همان زمان یک پزشک متخصص زنان با نام «اتو آبراهام» با آن ها همکاری خود را آغاز کرد. هورن بوستل و همکارانش نخستین پژوهش های خود را در مؤسسهٔ روان شناسی دانشگاه برلین آغاز کردند. پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که برای گسترش و ادامهٔ تحقیقات خود، به دستگاه ضبط صدا نیاز دارند. آن ها نخستین دستگاه «فنوگراف» که توسط ادیسون اختراع شده بود را تهیه کردند و جمع آوری موسیقی های مختلف از کشورهای دنیا را آغاز کردند. ضبط و جمع آوری این موسیقی ها به مرور گسترش یافت و پس از مدتی دستگاه کامل تری با نام «فنوگرام آرشیو» ساخته شد. هورن بوستل در سال ۱۹۰۵ نخستین مدیر آرشیو فنوگرام برلین ( انستیتو موزیکولوژی ) شد. [ ۱]
او همچنین در سال ۱۹۱۴، سیستم طبقه بندی سازهای موسیقی را که توسط ویکتور شارل ماهیون پایه گذاری شده بود، با همکاری کورت زاکس تکمیل کرد که با عنوان هورن بوستل - زاکس شهرت دارد. [ ۲]
