[ویکی اهل البیت] ارشاد الاذهان الی تفسیر القرآن. مفسر تفسیر«ارشاد الاذهان الی تفسیر القرآن» شیخ محمد فرزند حبیب الله سبزواری نجفی عزیزی( 1318-1409 ق) از مفسران معاصر قرآن می باشد.
تفسیر«ارشاد الاذهان فی تفسیر القرآن» به زبان عربی و در صدد تفسیر تمامی قرآن به شیوه اختصار و ایجاز در یک مجلد بزرگ( قطع رحلی) می باشد. این تفسیر به مثابه خلاصه تفسیر«الجدید» مصنف می باشد که در 7 جلد تدوین شده است تفاوت این تفسیر با الجدید فقط در تلخیص آن است، و از جهت روش و شیوه ورود و خروج به بحثها تفاوت چندانی با آن ندارد.
تلخیص های انجام گرفته در مواردی از قبیل: خلاصه کردن احادیث نقل شده، عدم تعرض به اقوال که در الجدید به وفور به چشم می خورد، حذف توضیحات، حذف دسته آیات ابتدای هر بحث، حذف برخی وجوه و احتمالات، می باشد.
مصنف سعی نموده عین کلمات و جمله ها را بکار برد و در واقع این تفسیر با کنار هم گذاشتن عباراتی از الجدید، پدید آمده است. البته طرح نشر آن بصورت وسط بودن مصحف و تعبیه تفسیر همان آیات در اطراف آن، از طرف ناشر( که فرزند مفسر می باشد) ارائه شده است.
روش این تفسیر به مانند«الجدید» تحلیلی، اجتهادی می باشد، منتهی با برگزیدن روش اختصار و ایجاز، مخاطب این تفسیر کسانی هستند که آگاهی کافی به زبان عربی داشته و طالب فهم بیشتر آیات قرآنی هستند، و برای متوسطین از مردم قابل استفاده خواهد بود. قلم مفسر، شیوا و بدون تعقید است و این، فهم آن را برای مخاطب سهل و آسان نموده است. مفسر سعی نموده مباحث خود را در محدوده ظاهر الفاظ و معانی حقیقی و مجازی آن مطرح نماید، بنابراین از تأویلات و مطرح کردن بطون گوناگون، پرهیز نموده است.
روش عمومی مفسر در هر سوره با ذکر نام آن، مکی، مدنی بودن، عدد آیات به همراه فضل سوره و وجه تسمیه آن، آغاز می گردد. سپس به تفسیر آیه به آیه به شکل مختصر می پردازد.
تفسیر«ارشاد الاذهان فی تفسیر القرآن» به زبان عربی و در صدد تفسیر تمامی قرآن به شیوه اختصار و ایجاز در یک مجلد بزرگ( قطع رحلی) می باشد. این تفسیر به مثابه خلاصه تفسیر«الجدید» مصنف می باشد که در 7 جلد تدوین شده است تفاوت این تفسیر با الجدید فقط در تلخیص آن است، و از جهت روش و شیوه ورود و خروج به بحثها تفاوت چندانی با آن ندارد.
تلخیص های انجام گرفته در مواردی از قبیل: خلاصه کردن احادیث نقل شده، عدم تعرض به اقوال که در الجدید به وفور به چشم می خورد، حذف توضیحات، حذف دسته آیات ابتدای هر بحث، حذف برخی وجوه و احتمالات، می باشد.
مصنف سعی نموده عین کلمات و جمله ها را بکار برد و در واقع این تفسیر با کنار هم گذاشتن عباراتی از الجدید، پدید آمده است. البته طرح نشر آن بصورت وسط بودن مصحف و تعبیه تفسیر همان آیات در اطراف آن، از طرف ناشر( که فرزند مفسر می باشد) ارائه شده است.
روش این تفسیر به مانند«الجدید» تحلیلی، اجتهادی می باشد، منتهی با برگزیدن روش اختصار و ایجاز، مخاطب این تفسیر کسانی هستند که آگاهی کافی به زبان عربی داشته و طالب فهم بیشتر آیات قرآنی هستند، و برای متوسطین از مردم قابل استفاده خواهد بود. قلم مفسر، شیوا و بدون تعقید است و این، فهم آن را برای مخاطب سهل و آسان نموده است. مفسر سعی نموده مباحث خود را در محدوده ظاهر الفاظ و معانی حقیقی و مجازی آن مطرح نماید، بنابراین از تأویلات و مطرح کردن بطون گوناگون، پرهیز نموده است.
روش عمومی مفسر در هر سوره با ذکر نام آن، مکی، مدنی بودن، عدد آیات به همراه فضل سوره و وجه تسمیه آن، آغاز می گردد. سپس به تفسیر آیه به آیه به شکل مختصر می پردازد.
[ویکی نور] ارشاد الاذهان الی تفسیر القرآن. إرشاد الأذهان إلی تفسیر القرآن، اثر شیخ محمد سبزواری نجفی عزیزی (1318-1409ق) فرزند حبیب الله از مفسران معاصر قرآن می باشد.
این تفسیر، به زبان عربی و در صدد تفسیر تمامی قرآن به شیوه اختصار و ایجاز است و در یک مجلد بزرگ (قطع رحلی) تنظیم شده است. این تفسیر، به مثابه خلاصه تفسیر «الجدید» مصنف می باشد که در 7 جلد تدوین شده است. تفاوت این تفسیر با الجدید فقط در تلخیص آن است و از جهت روش و شیوه ورود و خروج به بحث ها تفاوت چندانی با آن ندارد.
تلخیص های انجام گرفته، در مواردی از قبیل خلاصه کردن احادیث نقل شده، عدم تعرض به اقوال که در الجدید به وفور به چشم می خورد، حذف توضیحات، حذف دسته آیات ابتدای هر بحث و حذف برخی وجوه و احتمالات می باشد.
مصنف سعی نموده عین کلمات و جمله ها را به کار ببرد و در واقع این تفسیر با کنار هم گذاشتن عباراتی از «الجدید»، پدید آمده است. البته طرح نشر آن به صورت وسط بودن مصحف و تعبیه تفسیر همان آیات در اطراف آن، از طرف ناشر (که فرزند مفسر می باشد) ارائه شده است.
روش این تفسیر به مانند «الجدید»، تحلیلی و اجتهادی است؛ منتهی با برگزیدن روش اختصار و ایجاز. مخاطب این تفسیر کسانی هستند که آگاهی کافی به زبان عربی داشته و طالب فهم بیشتر آیات قرآنی هستند و برای متوسطین از مردم، قابل استفاده خواهد بود. قلم مفسر، شیوا و بدون تعقید است و این، فهم آن را برای مخاطب سهل و آسان نموده است. مفسر سعی نموده مباحث خود را در محدوده ظاهر الفاظ و معانی حقیقی و مجازی آن مطرح نماید؛ بنابراین از تأویلات و مطرح کردن بطون گوناگون، پرهیز نموده است.
روش عمومی مفسر چنین است که در هر سوره با ذکر نام آن، مکی یا مدنی بودن، عدد آیات به همراه فضل سوره و وجه تسمیه آن، آغاز می کند، سپس به تفسیر آیه به آیه، به شکل مختصر می پردازد.
این تفسیر، به زبان عربی و در صدد تفسیر تمامی قرآن به شیوه اختصار و ایجاز است و در یک مجلد بزرگ (قطع رحلی) تنظیم شده است. این تفسیر، به مثابه خلاصه تفسیر «الجدید» مصنف می باشد که در 7 جلد تدوین شده است. تفاوت این تفسیر با الجدید فقط در تلخیص آن است و از جهت روش و شیوه ورود و خروج به بحث ها تفاوت چندانی با آن ندارد.
تلخیص های انجام گرفته، در مواردی از قبیل خلاصه کردن احادیث نقل شده، عدم تعرض به اقوال که در الجدید به وفور به چشم می خورد، حذف توضیحات، حذف دسته آیات ابتدای هر بحث و حذف برخی وجوه و احتمالات می باشد.
مصنف سعی نموده عین کلمات و جمله ها را به کار ببرد و در واقع این تفسیر با کنار هم گذاشتن عباراتی از «الجدید»، پدید آمده است. البته طرح نشر آن به صورت وسط بودن مصحف و تعبیه تفسیر همان آیات در اطراف آن، از طرف ناشر (که فرزند مفسر می باشد) ارائه شده است.
روش این تفسیر به مانند «الجدید»، تحلیلی و اجتهادی است؛ منتهی با برگزیدن روش اختصار و ایجاز. مخاطب این تفسیر کسانی هستند که آگاهی کافی به زبان عربی داشته و طالب فهم بیشتر آیات قرآنی هستند و برای متوسطین از مردم، قابل استفاده خواهد بود. قلم مفسر، شیوا و بدون تعقید است و این، فهم آن را برای مخاطب سهل و آسان نموده است. مفسر سعی نموده مباحث خود را در محدوده ظاهر الفاظ و معانی حقیقی و مجازی آن مطرح نماید؛ بنابراین از تأویلات و مطرح کردن بطون گوناگون، پرهیز نموده است.
روش عمومی مفسر چنین است که در هر سوره با ذکر نام آن، مکی یا مدنی بودن، عدد آیات به همراه فضل سوره و وجه تسمیه آن، آغاز می کند، سپس به تفسیر آیه به آیه، به شکل مختصر می پردازد.
wikinoor: إرشاد_الأذهان_إلی_تفسیر_القرآن
[ویکی فقه] ارشاد الاذهان الی تفسیر القرآن (کتاب). مفسر تفسیر «ارشاد الاذهان الی تفسیر القرآن» شیخ محمد فرزند حبیب الله سبزواری نجفی عزیزی (۱۳۱۸- ۱۴۰۹ ق) از مفسران معاصر قرآن می باشد.
تفسیر «ارشاد الاذهان فی تفسیر القرآن» به زبان عربی و در صدد تفسیر تمامی قرآن به شیوه اختصار و ایجاز در یک مجلد بزرگ (قطع رحلی) می باشد. این تفسیر به مثابه خلاصه تفسیر «الجدید» مصنف می باشد که در ۷ جلد تدوین شده است تفاوت این تفسیر با الجدید فقط در تلخیص آن است، و از جهت روش و شیوه ورود و خروج به بحثها تفاوت چندانی با آن ندارد. تلخیص های انجام گرفته در مواردی از قبیل: خلاصه کردن احادیث نقل شده، عدم تعرض به اقوال که در الجدید به وفور به چشم می خورد، حذف توضیحات، حذف دسته آیات ابتدای هر بحث، حذف برخی وجوه و احتمالات، می باشد. مصنف سعی نموده عین کلمات و جمله ها را بکار برد و در واقع این تفسیر با کنار هم گذاشتن عباراتی از الجدید، پدید آمده است. البته طرح نشر آن بصورت وسط بودن مصحف و تعبیه تفسیر همان آیات در اطراف آن، از طرف ناشر (که فرزند مفسر می باشد) ارائه شده است.
← روش تفسیر
۱- المفسرون حیاتهم و منهجهم سید محمد علی ایازی ص۴۱۴ ۲- تفسیر ارشاد الاذهان ۳- تربت پاکان قم/ ج۳ ص۸- ۱۶۵
تفسیر «ارشاد الاذهان فی تفسیر القرآن» به زبان عربی و در صدد تفسیر تمامی قرآن به شیوه اختصار و ایجاز در یک مجلد بزرگ (قطع رحلی) می باشد. این تفسیر به مثابه خلاصه تفسیر «الجدید» مصنف می باشد که در ۷ جلد تدوین شده است تفاوت این تفسیر با الجدید فقط در تلخیص آن است، و از جهت روش و شیوه ورود و خروج به بحثها تفاوت چندانی با آن ندارد. تلخیص های انجام گرفته در مواردی از قبیل: خلاصه کردن احادیث نقل شده، عدم تعرض به اقوال که در الجدید به وفور به چشم می خورد، حذف توضیحات، حذف دسته آیات ابتدای هر بحث، حذف برخی وجوه و احتمالات، می باشد. مصنف سعی نموده عین کلمات و جمله ها را بکار برد و در واقع این تفسیر با کنار هم گذاشتن عباراتی از الجدید، پدید آمده است. البته طرح نشر آن بصورت وسط بودن مصحف و تعبیه تفسیر همان آیات در اطراف آن، از طرف ناشر (که فرزند مفسر می باشد) ارائه شده است.
← روش تفسیر
۱- المفسرون حیاتهم و منهجهم سید محمد علی ایازی ص۴۱۴ ۲- تفسیر ارشاد الاذهان ۳- تربت پاکان قم/ ج۳ ص۸- ۱۶۵
wikifeqh: ارشاد_الاذهان_الی_تفسیر_القرآن_(کتاب)