اردن جان

دانشنامه آزاد فارسی

آردن جان. آرْدِن، جان (۱۹۳۰ـ۲۰۱۲)(Arden, John)
نمایش نامه نویس انگلیسی. نخستین نمایش نامه هایش، رقص گروهبان ماسگریو(۱۹۵۹) و خَرِ نوانخانه(۱۹۶۳)، دربردارندۀ انتقاد های اجتماعی بی پرده ای اند و تأثیر برشترا نشان می دهند. آثار بعدی او، که اغلب با همکاری مارگارتا دارسی، همسرش، نوشته شده اند، بیانگر نگرانی فزاینده از موقعیت سیاسی در ایرلند شمالی و نارضایتی از دنیای تئاتر حرفه ایو برخوردار ازیارانهاند. آردن در بارنزلیبه دنیا آمد و در کینگز کالجدانشگاه کیمبریج و دانشکدۀ هنر ادینبورگدرس خواند و از همین دانشکده در رشته معماری فارغ التحصیل شد. نخست با نوشتن نمایش نامۀ برگزیدۀ رادیویی زندگی انسان(۱۹۵۶) جلب توجه کرد. پس از آن، آب های بابل(۱۹۵۷) و مثل خوک ها زندگی کن(۱۹۵۸) را نوشت که هر دو در تئاتر رویال کورتاجرا شدند. 'رقص گروهبان ماسگریو' کلاً نخستین اثر درخشان او برشمرده می شود؛ این اثر از واقعیت های جنگ و تلاش ناموفق گروهی از سربازان فراری برای زدن ضربه مؤثر به مُجرمان ترغیب کنندۀ جنگ سخن می گوید. نمایش نامه های بعدیش عبارت اند از پناهگاه شاد(۱۹۶۰، با همکاری مارگارتا دارسی)، آخرین شب بخیر آرمسترانگ(۱۹۶۴) که بسط جسورانۀ تکنیک ها و موضوعاتِ سیاسی 'رقص گروهبان ماسگریو' است و آزادی چپ روانه(۱۹۶۵). جزیرۀ زورمندان، در ۱۹۷۳ که گروه بازیگران کمپانی رویال شکسپیرآن را اجرا کردند، بحث های بسیاری برانگیخت.

پیشنهاد کاربران

بپرس