آرتور آپهم پوپ ( به انگلیسی: Arthur Upham Pope ) ( زاده ۷ فوریه ۱۸۸۱ رودآیلند – درگذشته ۳ سپتامبر ۱۹۶۹ شیراز ) مورخ شهیر آمریکایی آثار هنری ایران بود.
او یکی از بنیان گذاران مؤسسه آسیایی دانشگاه پهلوی بود و مدت ۲۴ سال آن را هدایت نمود. پوپ از بزرگترین محققینی بوده که فرهنگ و معماری ایران را به جهانیان معرفی کرد.
... [مشاهده متن کامل]
پوپ در شهر فینیکس ایالت رودآیلند زاده شد. پدرش یک کشیش بود. در دانشگاه براون و دانشگاه کرنل و دانشگاه هاروارد تحصیل فلسفه کرد. در ۱۳۰۴ به دعوت حسین علاء به تهران آمد و برای مقامات دولتی و رضاشاه در مورد هنر ایرانی سخنرانی کرد. سپس از ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۴ مشاور افتخاری دولت ایران و عضو فرهنگستان ایران شد.
پوپ صدها سخنرانی مهم در سرتاسر جهان از ایران انجام داد. به طور نمونه به مدت یک سال از طرف دانشگاه هاروارد به موسسات آموزش عالی فرانسه سفر کرد و سخنرانی تحت عنوان «سهم ایرانیان در پیدایش معماری گوتیک» ( Persian Contributions to the Beginnings of Gothic Architecture ) ارائه کرد. گفته می شود که وی سخنران بسیار متبحری بود.
او و همسرش نمایشگاه های زیادی در معرفی آثار هنری ایرانی در جهان برپا کردند. به طور مثال در سال ۱۹۴۰ میلادی پوپ و موزه های بزرگ آمریکا ۲۸۰۰ شی مکشوف در ایران را در نمایشگاهی در نیویورک تحت عنوان «شش هزار سال هنر پارسی» ( Six Thousand Years of Persian Art ) به نمایش گذاشتند. تنها کاتالوگ فهرست اشیای آن ۳۵۰ صفحه بود. از نمایشگاه های مهم دیگر پوپ می توان موارد زیر را نام برد:
• فیلادلفیا در ۱۹۲۶
• لندن ۱۹۳۱
• لنینگراد ۱۹۳۵
• مسکو در ۱۹۳۵
• نیویورک ۱۹۶۰
• بالتیمور ۱۹۶۰
• فیلادلفیا ۱۹۶۰
• واشینگتن دی سی ۱۹۶۰
• شیراز ۱۹۶۸
• تهران ۱۹۶۸
• اصفهان ۱۹۶۸
در سال ۱۹۲۵ پوپ برای نخستین بار به ایران سفر کرد و برای سخنرانی در حضور رضاخان ( که در آن زمان نخست وزیر ایران بود ) دعوت گردید. سخنان او را دکتر عیسی صدیق ( که از دوستان نزدیک آرتور پوپ بود ) به فارسی ترجمه کرد. پوپ در سخنانش بسیار از هنر و معماری ایران باستان تمجید و تعریف کرد و خیلی مایل بود ایرانیان قدر هنر و تاریخ هنر خویش را بدانند. او در آن جلسه تأکید کرد که معماری ایرانِ جدید بجای الگوبرداری از معماریِ مدرنِ غرب بایستی از روی معماریِ کهنِ خویش الگو بگیرد. سخنرانی پوپ در آن روز بسیار رضاخان را تحت تأثیر قرار داد و شعله های ملی گرایی را در وی بسیار افروخت. به طور مثال از همین جا بود که می توان نفوذ دکتر پوپ را در طراحی ساختمانهایی همچون شعبه اصلی بانک ملی، کاخ مرمر، و موزه ایران باستان دید.
او یکی از بنیان گذاران مؤسسه آسیایی دانشگاه پهلوی بود و مدت ۲۴ سال آن را هدایت نمود. پوپ از بزرگترین محققینی بوده که فرهنگ و معماری ایران را به جهانیان معرفی کرد.
... [مشاهده متن کامل]
پوپ در شهر فینیکس ایالت رودآیلند زاده شد. پدرش یک کشیش بود. در دانشگاه براون و دانشگاه کرنل و دانشگاه هاروارد تحصیل فلسفه کرد. در ۱۳۰۴ به دعوت حسین علاء به تهران آمد و برای مقامات دولتی و رضاشاه در مورد هنر ایرانی سخنرانی کرد. سپس از ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۴ مشاور افتخاری دولت ایران و عضو فرهنگستان ایران شد.
پوپ صدها سخنرانی مهم در سرتاسر جهان از ایران انجام داد. به طور نمونه به مدت یک سال از طرف دانشگاه هاروارد به موسسات آموزش عالی فرانسه سفر کرد و سخنرانی تحت عنوان «سهم ایرانیان در پیدایش معماری گوتیک» ( Persian Contributions to the Beginnings of Gothic Architecture ) ارائه کرد. گفته می شود که وی سخنران بسیار متبحری بود.
او و همسرش نمایشگاه های زیادی در معرفی آثار هنری ایرانی در جهان برپا کردند. به طور مثال در سال ۱۹۴۰ میلادی پوپ و موزه های بزرگ آمریکا ۲۸۰۰ شی مکشوف در ایران را در نمایشگاهی در نیویورک تحت عنوان «شش هزار سال هنر پارسی» ( Six Thousand Years of Persian Art ) به نمایش گذاشتند. تنها کاتالوگ فهرست اشیای آن ۳۵۰ صفحه بود. از نمایشگاه های مهم دیگر پوپ می توان موارد زیر را نام برد:
• فیلادلفیا در ۱۹۲۶
• لندن ۱۹۳۱
• لنینگراد ۱۹۳۵
• مسکو در ۱۹۳۵
• نیویورک ۱۹۶۰
• بالتیمور ۱۹۶۰
• فیلادلفیا ۱۹۶۰
• واشینگتن دی سی ۱۹۶۰
• شیراز ۱۹۶۸
• تهران ۱۹۶۸
• اصفهان ۱۹۶۸
در سال ۱۹۲۵ پوپ برای نخستین بار به ایران سفر کرد و برای سخنرانی در حضور رضاخان ( که در آن زمان نخست وزیر ایران بود ) دعوت گردید. سخنان او را دکتر عیسی صدیق ( که از دوستان نزدیک آرتور پوپ بود ) به فارسی ترجمه کرد. پوپ در سخنانش بسیار از هنر و معماری ایران باستان تمجید و تعریف کرد و خیلی مایل بود ایرانیان قدر هنر و تاریخ هنر خویش را بدانند. او در آن جلسه تأکید کرد که معماری ایرانِ جدید بجای الگوبرداری از معماریِ مدرنِ غرب بایستی از روی معماریِ کهنِ خویش الگو بگیرد. سخنرانی پوپ در آن روز بسیار رضاخان را تحت تأثیر قرار داد و شعله های ملی گرایی را در وی بسیار افروخت. به طور مثال از همین جا بود که می توان نفوذ دکتر پوپ را در طراحی ساختمانهایی همچون شعبه اصلی بانک ملی، کاخ مرمر، و موزه ایران باستان دید.