آرادو آر ۶۴. آرادو آر ۶۴ ( به انگلیسی: Arado Ar 64 ) یک جنگنده دوباله تک سرنشین ساخت شرکت آرادو فلوکتسایک ورک در آلمان بود که با این حال که در جمهوری وایمار طراحی شده بود جزو اولین جنگنده هایی نام گرفت که با نقض قرارداد ورسای در دوره زمامداری نازی ها کار ساخت آن به پایان رسید. هواگرد آرادو آر ۶۴ نخستین پروازش را در بهار سال ۱۹۳۰ انجام داد. در مجموع حداقل ۴۰ فروند از این هواگرد ساخته شد.
آر ۶۴ حاصل ادامه کار بر روی جنگنده های آرادو اس دی ۲ و آرادو اس دی ۳ بود که در پی درخواست وزارت جنگ رایش جهت جانشینی برای جنگنده فوکر دی. ۱۳ به صورت مرسوم از ترکیبی از قطعات فلزی جوش خورده و چوب، پوشیده شده با پارچه طراحی شد. این هواپیما نخستین جنگنده ساخت آرادو بود که از مرحله طراحی فراتر رفت. بال های این هواپیما یک اندازه نبوده و بال بالایی مقداری بزرگ تر از بال پایینی در نظر گرفته شده بود. مدل های D و E جنگنده آر ۶۴ نخستین جنگنده هایی بودند که پس از جنگ اول جهانی در آلمان به صورت متعدد تولید شدند. محل تفاوت این دو مدل در این جا بود که مدل D دارای اَرّاده فرود اصلاح شده و ملخ چهار تیغه ( با جوش زدن دو ملخ دو تیغه به هم ) به همراه مدل دنده ای موتور ژوپیتر ۶ بود اما مدل E از ملخ دو تیغه و موتور دایرکت درایو ( بدون تسمه و دنده ) ژوپیتر ۶ استفاده می کرد. اَرّاده فرود همگی مدل ها به صورت ثابت و جمع نشونده قرار داده شده بود. در تابستان ۱۹۳۲ بیست فروند از این هواپیما جهت استفاده در دانشکده های خلبانی سفارش داده شد. با وجود ورود به ارتش در پی پا به عرضه نهادن هواپیمای توانمند تر آرادو آر ۶۵، این هواپیما نتوانست جایی در خط مقدم پیدا کند.
از آنجایی که آلمان تحت قرارداد ورسای حق داشتن نیروی هوایی نداشت، هواپیماهای خود از جمله آر ۶۴ را در ابتدا به صورت مخفیانه و در شوروی مورد آزمایش قرار می داد. شوروی نیز از جهت آشنایی با این هواپیما ۲۴ فروند برای خرید سفارش داد که نهایتاً تا سال ۱۹۳۶ تنها ۱۹ فروند آن تحویل داده شد.
• خدمه: ۱ نفر
• طول: ۸٫۴۳ متر
• طول بال: ۹٫۹ متر
• ارتفاع: ۲٫۸۵ متر
• مساحت بال: ۲۴٫۶ متر مربع
• وزن خالی: ۱۲۱۰ کیلوگرم
• وزن خالص: ۱۶۸۰ کیلوگرم
• نیرومحرکه: یک موتور شعاعی پیستونی ۹ سیلندر ژوپیتر ۶ خنک شونده با هوا: ۵۳۰ اسب بخار
• حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۰۰۰ متری
• پایاسیر: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
• برد: ۶۴۵ کیلومتر
• حداکثر ارتفاع: ۴۶۰۰ متر
• سرعت صعود: ۱۰۰۰ در ۱٫۸ دقیقه
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفآر ۶۴ حاصل ادامه کار بر روی جنگنده های آرادو اس دی ۲ و آرادو اس دی ۳ بود که در پی درخواست وزارت جنگ رایش جهت جانشینی برای جنگنده فوکر دی. ۱۳ به صورت مرسوم از ترکیبی از قطعات فلزی جوش خورده و چوب، پوشیده شده با پارچه طراحی شد. این هواپیما نخستین جنگنده ساخت آرادو بود که از مرحله طراحی فراتر رفت. بال های این هواپیما یک اندازه نبوده و بال بالایی مقداری بزرگ تر از بال پایینی در نظر گرفته شده بود. مدل های D و E جنگنده آر ۶۴ نخستین جنگنده هایی بودند که پس از جنگ اول جهانی در آلمان به صورت متعدد تولید شدند. محل تفاوت این دو مدل در این جا بود که مدل D دارای اَرّاده فرود اصلاح شده و ملخ چهار تیغه ( با جوش زدن دو ملخ دو تیغه به هم ) به همراه مدل دنده ای موتور ژوپیتر ۶ بود اما مدل E از ملخ دو تیغه و موتور دایرکت درایو ( بدون تسمه و دنده ) ژوپیتر ۶ استفاده می کرد. اَرّاده فرود همگی مدل ها به صورت ثابت و جمع نشونده قرار داده شده بود. در تابستان ۱۹۳۲ بیست فروند از این هواپیما جهت استفاده در دانشکده های خلبانی سفارش داده شد. با وجود ورود به ارتش در پی پا به عرضه نهادن هواپیمای توانمند تر آرادو آر ۶۵، این هواپیما نتوانست جایی در خط مقدم پیدا کند.
از آنجایی که آلمان تحت قرارداد ورسای حق داشتن نیروی هوایی نداشت، هواپیماهای خود از جمله آر ۶۴ را در ابتدا به صورت مخفیانه و در شوروی مورد آزمایش قرار می داد. شوروی نیز از جهت آشنایی با این هواپیما ۲۴ فروند برای خرید سفارش داد که نهایتاً تا سال ۱۹۳۶ تنها ۱۹ فروند آن تحویل داده شد.
• خدمه: ۱ نفر
• طول: ۸٫۴۳ متر
• طول بال: ۹٫۹ متر
• ارتفاع: ۲٫۸۵ متر
• مساحت بال: ۲۴٫۶ متر مربع
• وزن خالی: ۱۲۱۰ کیلوگرم
• وزن خالص: ۱۶۸۰ کیلوگرم
• نیرومحرکه: یک موتور شعاعی پیستونی ۹ سیلندر ژوپیتر ۶ خنک شونده با هوا: ۵۳۰ اسب بخار
• حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۰۰۰ متری
• پایاسیر: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
• برد: ۶۴۵ کیلومتر
• حداکثر ارتفاع: ۴۶۰۰ متر
• سرعت صعود: ۱۰۰۰ در ۱٫۸ دقیقه
wiki: آرادو آر ۶۴