اذربیجان
لغت نامه دهخدا
اذربیجان. [ اَ رَ ] ( اِخ ) یاقوت در معجم البلدان و مبرد در کامل آنرا بفتح اول و سکون دوم و فتح سوم بر وزن عندلیبان خوانده اند. شماخ گوید:
تذکرتها وهناً و قدحال دونها
قری أذربیجان المسالح والحال.
و هم یاقوت گوید: و روی عن المهلب و لااعرف المهلب هذا، آذربیجان بمدالهمزة وسکون الذال فیلتقی ساکنان و کسرالراء ثم یاء ساکنة و باء موحدة مفتوحة و جیم و الف و نون... قال النحویون النسبة الیه أذری بالتحریک و قیل أذری بسکون الذال لأنه عندهم مرکب من أذر و بیجان فالنسبة الی الشطر الاول و قیل أذربی. کل قد جاء. ( معجم البلدان ). رجوع به آذربایجان و معجم البلدان و ضمیمه آن و تاریخ الحکمای قفطی ص 209 س 10 و ص 238 س 17 شود.
پیشنهاد کاربران
آتروپاتن یا اترپاتکان یا گان
مکان مقدس برای نگهداری آتش مقدس جایگاه آتشکده آذرگشسپ ( یا تخت سلیمان ) .
آذربادگان جایی که در آن آتش مقدس زرتشت در زمان آتروپات نگهبان ایران دربرابر اسکندر گجستک گفته می شده .
مکان مقدس برای نگهداری آتش مقدس جایگاه آتشکده آذرگشسپ ( یا تخت سلیمان ) .
آذربادگان جایی که در آن آتش مقدس زرتشت در زمان آتروپات نگهبان ایران دربرابر اسکندر گجستک گفته می شده .
✅سندی دیگر از تۆرک بودن آذربایجان قبل از ورود سلجوقیان و مغول ها:
◀️ "اسلم تۆرکی" کاتب امام حسین ( ع ) بود.
◀️ وی تۆرک و از اهالی دیلم قزوین بود.
◀️ در کتاب فتوح البلدان نوشته بلاذری و سپس التدوین رافعی به حمله و جنگ اعراب مسلمان با دیلیمیان اشاره شده که اسلم از جمله اسیران قزوینی این جنگها بود.
... [مشاهده متن کامل]
◀️ اسلم در روز واقعه رجز می خواند و دشمنان را از پای درمی آورد تا جایی که زخم های فراوان بدنش و حلقه تنگ محاصره اسلم را به خاک نشاند،
◀️ امام حسین ( ع ) با شتاب خود را به او رساند و سر اسلم را بر دامن گرفت یعنی همان کاری که با علی اکبرش کرد.
◀️ اسلم با لبخند بر لب و گفتن این که 《من مثلی و ابن رسول الله واضع خده علی خدی》 کیست مثل من خوشبخت که پسر پیغمبر صورت بر صورتم نهاده. . . به دیدار معشوق شتافت.
◀️ در کتاب های تاریخ فراوانی به حضور اسلم بن دیلم قزوینی به عنوان مولی در کنار امام حسین ( ع ) اشاره شده است.
◀️ مولی درواقع به افرادی گفته می شد که عهد اخوت و پیمان یاری با امام بسته بودند.
◀️ در این منابع از اسلم بانام های مختلفی یاد شده است اما ویژگی های مطرح شده با ویژگی های اسلم برابر است.
.
الله رحمتت کند اسلم تورکی
الحمد لله که مدرکی دیگر برای اثبات تورک بودن آذربایجان قبل از دوره سلجوقیان کشف شد.
و این تبیین میکند که قزوین هم آذربایجان است.
و فاشیست و پانفارس و ایرانشهری دفعه ای آخر هم درحال سوزشند.
اسلم ایرانی نبود. بلکه تورک بود. اگر چیزی به نام ایران در آن زمان وجود داشت باید یکبار هم در کتاب نهج البلاغه اسم "ایران" می آمد.
ولی نام أذربیجان 14 دفعه در نهج البلاغه آمده است.
بلد فرس و بلد تورک آذربایجان یکی نیستند.
.
در منابع معتبر و کتب تاریخ مانند: مناقب ج ۴ ص۱۰۴٫ لسان العرب ج ۱۱ ص ۴۴، اعیان الشیعه: ج ۱، ص ۶۱۲، ذخیره الدارین: ص ۲۶۶٫ ابصار العین:ص۱۴۴و۱۴۵٫ انصار الحسین:ص ۷۳و ۷۴ ویسله الدارین: ص ۴۲۸٫ فرسا الهیجاء: ج ۲ ص ۱۳۴و ۱۳۵ . الحدائق الوردیه: ص ۱۰۴ ناسخ التواریخ: ج ۲ ص۳۰۶٫ تنقیح المقال: ج ۱، ص ۱۲۵ به وی اشاره شده است.
.
یاشاسین تورک سِوَنلَر
◀️ "اسلم تۆرکی" کاتب امام حسین ( ع ) بود.
◀️ وی تۆرک و از اهالی دیلم قزوین بود.
◀️ در کتاب فتوح البلدان نوشته بلاذری و سپس التدوین رافعی به حمله و جنگ اعراب مسلمان با دیلیمیان اشاره شده که اسلم از جمله اسیران قزوینی این جنگها بود.
... [مشاهده متن کامل]
◀️ اسلم در روز واقعه رجز می خواند و دشمنان را از پای درمی آورد تا جایی که زخم های فراوان بدنش و حلقه تنگ محاصره اسلم را به خاک نشاند،
◀️ امام حسین ( ع ) با شتاب خود را به او رساند و سر اسلم را بر دامن گرفت یعنی همان کاری که با علی اکبرش کرد.
◀️ اسلم با لبخند بر لب و گفتن این که 《من مثلی و ابن رسول الله واضع خده علی خدی》 کیست مثل من خوشبخت که پسر پیغمبر صورت بر صورتم نهاده. . . به دیدار معشوق شتافت.
◀️ در کتاب های تاریخ فراوانی به حضور اسلم بن دیلم قزوینی به عنوان مولی در کنار امام حسین ( ع ) اشاره شده است.
◀️ مولی درواقع به افرادی گفته می شد که عهد اخوت و پیمان یاری با امام بسته بودند.
◀️ در این منابع از اسلم بانام های مختلفی یاد شده است اما ویژگی های مطرح شده با ویژگی های اسلم برابر است.
.
الله رحمتت کند اسلم تورکی
الحمد لله که مدرکی دیگر برای اثبات تورک بودن آذربایجان قبل از دوره سلجوقیان کشف شد.
و این تبیین میکند که قزوین هم آذربایجان است.
و فاشیست و پانفارس و ایرانشهری دفعه ای آخر هم درحال سوزشند.
اسلم ایرانی نبود. بلکه تورک بود. اگر چیزی به نام ایران در آن زمان وجود داشت باید یکبار هم در کتاب نهج البلاغه اسم "ایران" می آمد.
ولی نام أذربیجان 14 دفعه در نهج البلاغه آمده است.
بلد فرس و بلد تورک آذربایجان یکی نیستند.
.
در منابع معتبر و کتب تاریخ مانند: مناقب ج ۴ ص۱۰۴٫ لسان العرب ج ۱۱ ص ۴۴، اعیان الشیعه: ج ۱، ص ۶۱۲، ذخیره الدارین: ص ۲۶۶٫ ابصار العین:ص۱۴۴و۱۴۵٫ انصار الحسین:ص ۷۳و ۷۴ ویسله الدارین: ص ۴۲۸٫ فرسا الهیجاء: ج ۲ ص ۱۳۴و ۱۳۵ . الحدائق الوردیه: ص ۱۰۴ ناسخ التواریخ: ج ۲ ص۳۰۶٫ تنقیح المقال: ج ۱، ص ۱۲۵ به وی اشاره شده است.
.
یاشاسین تورک سِوَنلَر
آذربایجان = آذ ( و آس = نیت خیر ، اوغور ، نام قوم معروف ) ار ( جوانمرد ) بای ( = بیگ ) جان ( پسوند مکان ) = مکان خان جوانمرد قوم آذ ، آذربیگستان ؛ نام قوم آذ ( یا آس ) هنوز هم در تعدادی از نقاط جغرافیائی
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
کشور باقی است مانند: آستارا ، ارس ، آستاراخان ، استرآباد و شیراز. این قوم ۵۲۰۰ سال قبل در شرق دریای خزر با غلبه بر سایر اقوام هم اقلیم خود ، سنگ بنای حکومتی مقتدر بنام آذر را نهادند. پسوند مکانی جان بصورتهای مختلف کان/ غان / قان/ خان در انتهای شهرهای دیگر هم دیده می شود.