آدولف لوس ( به آلمانی: Adolf Loos ) معمار چکی الاصل اتریشی و از برجسته ترین نمایندگان معماری مدرن قرن بیستم است.
لوس پس از گذراندن دوره هایی در پلی تکنیک درسدن، در ۱۸۹۳ سفری طولانی به آمریکا انجام داد و در آنجا آثار مکتب شیکاگو و نیز نمودهایی از جنبش هنر و فن را به چشم دید. در بازگشت به اروپا فعالیت حرفه ای خود را در وین آغاز کرد و آثاری پدید آورد که تجسم مادی و کامل نظریاتی بودند که او در نوشته هایش ارائه می داد. خانه هایی که او در دو دههٔ نخست سدهٔ بیستم می ساخت، در تضاد کامل با جریان یوگندشتیل قرار داشت و تجسم دقیق دیدگاه های نظری او بود که در مقالهٔ «معماری» در سال ۱۹۱۰ بیان شده بود. فضاهای داخلی پیراسته از جنس چوب و مرمر با نماهای بیرونی مکعبی شکل و اندودپوش، که هیچ تزئینی نداشتند، در تقابل قرار می گرفتند. در دههٔ ۱۹۲۰ او معمار ارشد شهر شد، مقامی که به او امکان می داد مشغول مسکن سازی همگانی شود. لوس با فرهنگ معماری زمانهٔ خود چندان احساس نزدیکی نمی کرد و بیش تر هوادار آوانگارد اروپایی بود. خانه ای انقلابی که او در پاریس برای تریستان تزارا ساخت، نشان دهندهٔ تأثیر داداییستها بر اوست.
... [مشاهده متن کامل]
• وبگاه اطلاعات
لوس پس از گذراندن دوره هایی در پلی تکنیک درسدن، در ۱۸۹۳ سفری طولانی به آمریکا انجام داد و در آنجا آثار مکتب شیکاگو و نیز نمودهایی از جنبش هنر و فن را به چشم دید. در بازگشت به اروپا فعالیت حرفه ای خود را در وین آغاز کرد و آثاری پدید آورد که تجسم مادی و کامل نظریاتی بودند که او در نوشته هایش ارائه می داد. خانه هایی که او در دو دههٔ نخست سدهٔ بیستم می ساخت، در تضاد کامل با جریان یوگندشتیل قرار داشت و تجسم دقیق دیدگاه های نظری او بود که در مقالهٔ «معماری» در سال ۱۹۱۰ بیان شده بود. فضاهای داخلی پیراسته از جنس چوب و مرمر با نماهای بیرونی مکعبی شکل و اندودپوش، که هیچ تزئینی نداشتند، در تقابل قرار می گرفتند. در دههٔ ۱۹۲۰ او معمار ارشد شهر شد، مقامی که به او امکان می داد مشغول مسکن سازی همگانی شود. لوس با فرهنگ معماری زمانهٔ خود چندان احساس نزدیکی نمی کرد و بیش تر هوادار آوانگارد اروپایی بود. خانه ای انقلابی که او در پاریس برای تریستان تزارا ساخت، نشان دهندهٔ تأثیر داداییستها بر اوست.
... [مشاهده متن کامل]
• وبگاه اطلاعات