ادوارد ویلیام گادوین ( به انگلیسی: Edward William Godwin ) ؛ ( زادۀ ۲۶ مهٔ ۱۸۳۳ میلادی – درگذشتۀ ۶ اکتبر ۱۸۸۶ میلادی ) یک معمار - طراح مترقی اهل بریتانیا بود که کار خود را با کار در سبک بسیار رنگین «گوتیک راسکین» بریتانیای اواسط دورۀ ویکتوریایی، با الهام از کتاب سنگ های ونیز آغاز کرد، سپس به ارائۀ طرح هایی با سلیقۀ «انگلیسی - ژاپنی»، جنبش زیبایی شناسی و حلقۀ ویسلر در دهۀ ۱۸۷۰ میلادی پرداخت. تأثیر گادوین را می توان در جنبش هنر و صنایع دستی بعدی تشخیص داد.
شناخته شده ترین آثار اولیۀ او عبارتند از: نورث همپتون گیلدهال، که اولین مأموریت عمومی قابل توجه او بود، و تالار شهر کونگلتون، و همچنین بازسازی ها و الحاقات نئو - گوتیک به قلعۀ درومور، لیمرک و قلعۀ اشبی. [ ۱]
گادوین که نزد یک مهندس در بریستول، جایی که آموزش معماری او عمدتاً خودآموز بود، شاگردی می کرد، در حدود سال ۱۸۶۲ میلادی به لندن نقل مکان کرد و با ویلیام بورگس، طراح گوتیک اصلاحی آشنا شد. [ ۲] او به عنوان یک عتیقه شناس، علاقۀ خاصی به لباس، مبلمان و معماری قرون وسطی داشت. [ ۳]
گادوین در سال ۱۸۶۵ میلادی بیوه شد؛ در طول رابطۀ او با بازیگر مشهور الن تری بین سالهای ۱۸۶۸ و ۱۸۷۴ میلادی، تری از بازیگری کناره گرفت و با او به هرتفوردشایر رفت و دو فرزند به دنیا آورد: ادیت کریگ ( ۱۹۴۷–۱۸۶۹ میلادی ) و ادوارد گوردون کریگ ( ۱۹۶۶–۱۸۷۲ میلادی ) ، [ ۴] که بازیگر، طراح، کارگردان و نویسندۀ نظری مهم اوایل قرن بیستم اروپا تبدیل شد. [ ۵] این ماجرا الهام بخش گادوین شد تا زمان زیادی را صرف طراحی لباس و مناظر تئاتر کند. پس از بازگشت تری به تئاتر و سرد شدن ارتباط آن ها، گادوین با یک طراح جوان در دفتر خود به نام بئاتریس/بئاتریکس برنی فیلیپ ( ۱۸۹۶–۱۸۵۷ میلادی ) ازدواج کرد که از او پسری به نام ادوارد به دنیا آورد. پس از مرگ گادوین، او در سال ۱۸۸۸ میلادی با جیمز ویسلر نقاش ازدواج کرد. گادوین یکی از همکاران مکرر مجله معمار بریتانیایی بود و تعدادی کتاب در زمینۀ معماری، لباس و تئاتر منتشر کرد. [ ۶]
برای قضاوت از روی کتاب های پیش طرح های او در موزۀ ویکتوریا و آلبرت[ ۷] ، می توان انتظار داشت که نیاز به یک تاریخ نگار التقاطی باشد، اما گادوین، به هیچ وجه بازتولیدکنندۀ رام طرح های گوتیک باستانی نیست، او جزو اولین کسانی بود که فهرست طراحی های اروپایی را به هنرهای ژاپن گسترش داد، که در سال ۱۸۵۳ میلادی به روی جهان غرب گشوده شده بود. [ ۸] مبلمان سبک انگلیسی - ژاپنی او، که عمدتاً با روکش آبنوس وار اجرا شده بود، برای قلعه درومور و استفادۀ شخصی او از سال ۱۸۶۷ میلادی طراحی شد. طرح های مشابهی که بعداً توسط شرکت های ویلیام وات و کالینسون و لاک تولید شدند، همچنین بر «طعم انگلیسی - ژاپنی »ای که صرفاً جنبه های تزئینی داشت، تأکید داشت. [ ۲] [ ۹] روح ژاپن، به جای جزئیات صرف، به شدت در کابینت سیاه رنگ گادوین که برای کالینسون و لاک طراحی شده آشکار می شود، [ ۹] که اکنون در موزۀ هنر مدرن، نیویورک نگهداری می شود.



این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفشناخته شده ترین آثار اولیۀ او عبارتند از: نورث همپتون گیلدهال، که اولین مأموریت عمومی قابل توجه او بود، و تالار شهر کونگلتون، و همچنین بازسازی ها و الحاقات نئو - گوتیک به قلعۀ درومور، لیمرک و قلعۀ اشبی. [ ۱]
گادوین که نزد یک مهندس در بریستول، جایی که آموزش معماری او عمدتاً خودآموز بود، شاگردی می کرد، در حدود سال ۱۸۶۲ میلادی به لندن نقل مکان کرد و با ویلیام بورگس، طراح گوتیک اصلاحی آشنا شد. [ ۲] او به عنوان یک عتیقه شناس، علاقۀ خاصی به لباس، مبلمان و معماری قرون وسطی داشت. [ ۳]
گادوین در سال ۱۸۶۵ میلادی بیوه شد؛ در طول رابطۀ او با بازیگر مشهور الن تری بین سالهای ۱۸۶۸ و ۱۸۷۴ میلادی، تری از بازیگری کناره گرفت و با او به هرتفوردشایر رفت و دو فرزند به دنیا آورد: ادیت کریگ ( ۱۹۴۷–۱۸۶۹ میلادی ) و ادوارد گوردون کریگ ( ۱۹۶۶–۱۸۷۲ میلادی ) ، [ ۴] که بازیگر، طراح، کارگردان و نویسندۀ نظری مهم اوایل قرن بیستم اروپا تبدیل شد. [ ۵] این ماجرا الهام بخش گادوین شد تا زمان زیادی را صرف طراحی لباس و مناظر تئاتر کند. پس از بازگشت تری به تئاتر و سرد شدن ارتباط آن ها، گادوین با یک طراح جوان در دفتر خود به نام بئاتریس/بئاتریکس برنی فیلیپ ( ۱۸۹۶–۱۸۵۷ میلادی ) ازدواج کرد که از او پسری به نام ادوارد به دنیا آورد. پس از مرگ گادوین، او در سال ۱۸۸۸ میلادی با جیمز ویسلر نقاش ازدواج کرد. گادوین یکی از همکاران مکرر مجله معمار بریتانیایی بود و تعدادی کتاب در زمینۀ معماری، لباس و تئاتر منتشر کرد. [ ۶]
برای قضاوت از روی کتاب های پیش طرح های او در موزۀ ویکتوریا و آلبرت[ ۷] ، می توان انتظار داشت که نیاز به یک تاریخ نگار التقاطی باشد، اما گادوین، به هیچ وجه بازتولیدکنندۀ رام طرح های گوتیک باستانی نیست، او جزو اولین کسانی بود که فهرست طراحی های اروپایی را به هنرهای ژاپن گسترش داد، که در سال ۱۸۵۳ میلادی به روی جهان غرب گشوده شده بود. [ ۸] مبلمان سبک انگلیسی - ژاپنی او، که عمدتاً با روکش آبنوس وار اجرا شده بود، برای قلعه درومور و استفادۀ شخصی او از سال ۱۸۶۷ میلادی طراحی شد. طرح های مشابهی که بعداً توسط شرکت های ویلیام وات و کالینسون و لاک تولید شدند، همچنین بر «طعم انگلیسی - ژاپنی »ای که صرفاً جنبه های تزئینی داشت، تأکید داشت. [ ۲] [ ۹] روح ژاپن، به جای جزئیات صرف، به شدت در کابینت سیاه رنگ گادوین که برای کالینسون و لاک طراحی شده آشکار می شود، [ ۹] که اکنون در موزۀ هنر مدرن، نیویورک نگهداری می شود.




wiki: ادوارد ویلیام گادوین