ادملا
گویش مازنی
پیشنهاد کاربران
📜ادملا باکرمحله/ایل باکر در اسناد
📗در کتاب اسنادبارفروش ازصفوی تا پهلوی، حامدابراهیم زاده بازگیر، چاپ اول_بهار ۱۴۰۳ شابک ۱_۰_۹۱۴۱۶_۶۲۲_۹۷۸ صفحه ۳۱۳ و ۳۱۴ آمده است:
�هوالله سبحانه تعالی الحکیم.
... [مشاهده متن کامل]
در بلوک بندپی دهات آدملا و بتیار و تهمتن و دیوا ملک شاهان و دیار رجال کثیرالاعلام بودند.
رسالت هبه نمودند و به فضل طریقت سپردند.
وقتی محمدشاه قاجار پای در سرزمین باکرمحله آدمُل [ادملا] نهاد صفر بیک باکر امر به سنت کرد و از آن علمای باکر وی میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار را به ارادت پی ایشان توصیه کرد و لوحی با خون از ابدان باکر مکتوب و ممهور شد و وفادار بمانند.
جماعت باکر به امر شاه قاجار، نفرت ابدال خان کرد بر سینه نهادند و به قول و قدرت اله لایزال آن خبیث را در بلد ساری به قتل رساندند.
بهرام باکر ولد نامدارخان باکر با وصلت ماه سیما شاه صنم گبرزن [گاوزن] بندپی وصلت و دیافه را مهر کرد زرخال را توسعه داد و شاه لیم را عطا کرد.
ملامت سرزنش لا.
العبدالعاصی آقابابابیک باکر�
📌همچنین در صفحه ی ۳۱۵ همان کتاب آمده است:
《خلف شاه بابا بیک باکرمحله [ادملا] بندپی جوانمرد جهاندار باکر تاجر از دیار خویش ادملا بندپی به وصلت زوجه ی پاشا رو به سوی کلارزمین [باکرزمین/کرازمین] نهاده و قدم به خاک اجداد جماعت باکر ونند [انند] سوات [سوادکوه] نهاده و النهایه آن غفران پناه عالیجاه پای در سرزمین اسپهبدان [دودانگه]سارویه طبرستان نهاد. آقابابابیک باکر عن بطن جانی سلطان باکر. 》
📌این اسناد برگرفته از پژوهش ادملاوند وابسته به آوات قلم پژوهشگر آقای محسن داداش پور باکر می باشد که نمایه ی آن در اختیار نگارنده قرار گرفته است.
http://mohsendadashpour2021. blogfa. com/post/3044
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📗در کتاب اسنادبارفروش ازصفوی تا پهلوی، حامدابراهیم زاده بازگیر، چاپ اول_بهار ۱۴۰۳ شابک ۱_۰_۹۱۴۱۶_۶۲۲_۹۷۸ صفحه ۳۱۳ و ۳۱۴ آمده است:
�هوالله سبحانه تعالی الحکیم.
... [مشاهده متن کامل]
در بلوک بندپی دهات آدملا و بتیار و تهمتن و دیوا ملک شاهان و دیار رجال کثیرالاعلام بودند.
رسالت هبه نمودند و به فضل طریقت سپردند.
وقتی محمدشاه قاجار پای در سرزمین باکرمحله آدمُل [ادملا] نهاد صفر بیک باکر امر به سنت کرد و از آن علمای باکر وی میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار را به ارادت پی ایشان توصیه کرد و لوحی با خون از ابدان باکر مکتوب و ممهور شد و وفادار بمانند.
جماعت باکر به امر شاه قاجار، نفرت ابدال خان کرد بر سینه نهادند و به قول و قدرت اله لایزال آن خبیث را در بلد ساری به قتل رساندند.
بهرام باکر ولد نامدارخان باکر با وصلت ماه سیما شاه صنم گبرزن [گاوزن] بندپی وصلت و دیافه را مهر کرد زرخال را توسعه داد و شاه لیم را عطا کرد.
ملامت سرزنش لا.
العبدالعاصی آقابابابیک باکر�
📌همچنین در صفحه ی ۳۱۵ همان کتاب آمده است:
《خلف شاه بابا بیک باکرمحله [ادملا] بندپی جوانمرد جهاندار باکر تاجر از دیار خویش ادملا بندپی به وصلت زوجه ی پاشا رو به سوی کلارزمین [باکرزمین/کرازمین] نهاده و قدم به خاک اجداد جماعت باکر ونند [انند] سوات [سوادکوه] نهاده و النهایه آن غفران پناه عالیجاه پای در سرزمین اسپهبدان [دودانگه]سارویه طبرستان نهاد. آقابابابیک باکر عن بطن جانی سلطان باکر. 》
📌این اسناد برگرفته از پژوهش ادملاوند وابسته به آوات قلم پژوهشگر آقای محسن داداش پور باکر می باشد که نمایه ی آن در اختیار نگارنده قرار گرفته است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜اِدمُلّا
این روستا [اِدمُلّا] دارای اماکنی چون: دو مسجد[حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام حسین علیه السلام] ، سقاخانه ، تکیه امام حسین علیه السلام، زینبیه، امام زاده سید پادشاعلی مرعشی علیه السلام ، امام زاده سید یحیی رضی علیه السلام، سیده نرگس مرعشی سلام الله علیها، خانه بهداشت، دو قبرستان عمومی، خانه هلال احمر، مدرسه نمونه شبانه روزی مرحوم فیروزجایی، مدرسه بعثت، مدرسه پسرانه شهید داغمه چی، مدرسه دخترانه حضرت رقیه سلام الله علیها، شرکت لبنی پاستوریزه شمال ساغر، ساختمان دهیاری و حل اختلاف، پایگاه بسیج برادران شهید باهنر و پایگاه بسیج خواهران می باشد.
... [مشاهده متن کامل]
📜کرازمین:
ییلاق اهالی ( ( کرازمین ) ) است که نام آن در اسناد کلارزمین، کارازمین، باکرزمین، کرادزمین، کرات زمین، آمده است.
📜محلات اِدمُلّا:
محلات قدیم اِدمُلّا عبارتند از اشدکت، کشکا، پا، کرات، تیرباغی، رخشان باکر، جورسره[محله ی مسیحیان]، بازیرون باکر، قرق یونس باکر، اتاق سر باکر، نارنج پشت باکر، کیمون باکر، هندوری باکر، میرملک باکر، فلکا باکر، شاهکلا برفچالسی باکر، شورسر باکر، خریدم باکر، لپر باکر، گوتلار باکر، گرکا چال، مزار ننه مار، سوچشمه باکر و ولیم و. . . می باشند.
📜رودخانه و چشمه های اِدمُلّا:
رودخانه ی تاریخی چادرکا[به نام امیرکا بن ورداسف] در ضلع غربی روستا و رودخانه ی متالون [زریجا]در ضلع شرقی اِدمُلّا قرار گرفتند که نهر روار[چهارشمین] منشعب از چادرکا می باشد.
نهر تاریخی ( ( سجرو ) ) که از سنگ پراشت آغاز و به محله ی کرات باکر ختم می شده، نشان از خردورزی در امر دهقانی و نظام دقیق آبیاری جماعت باکر بشمار می آید.
چشمه های سلیمه و نادر از معروف ترین چشمه های اِدمُلّا محسوب می شدند. سایر چشمه ها عبارتند از چشمه جورسره، چشمه زریجا، چشمه رحیم، چشمه داداش و چشمه پای آقاجان می باشند.
بیش از بیست پل بزرگ و کوچک در اِدمُلّا احداث شده است که نمونه ی آنها پل متالون، پل روار، پل چادرکا، پل کشکا هستند.
اودنگ سر در مسیر نهر روار در قدیم مربوط به کدخدا آقاجان داداش پور باکر[باکریان] و عباسعلی باکر بوده و در امر آسیاب شالی و جو بسیار فعال بوداند.
دنگه سر افرادی چون جانعلی باکر، الله قلی باکر، جمعلی گل علیزاده باکر، احمدی باکر، داداشعلی باکر [که بدون اب کار می کردند]، شهرت داشته اند.
اراضی کشاورزی اِدمُلّا حدود هفتاد هکتار می باشد که هر قطعه دارای نام مخصوصی چون اتال، هلیین، موزی پشت، کبض چال، باغی زمین و. . می باشند. بیش از دوازده خویز زمین مزروعی وقفی گزارش شده است.
📜تاریخچه اِدمُلّا:
ساکنان اصلی این روستا قبائلی از ( ( آمارد ) ) بودند. محل زندگی آنان در ارتفاعات و مراتع آدمل [اِدمُلّا] بوده و در محل فعلی روستا به امر کشاورزی و دامپروری اشتغال داشتند. این روستا محل تحصیل و آموزش روحانیون به آئین مرسوم [زرتشتی، مسیحیت و اسلام] بوده است. حاکم مستقل تبرستان ( ( کا بن ورداسب ) ) زاده ی اده ملا[اِدمُلّا] بوده که نام چادرکا[رودخانه ی اِدمُلّا] منتسب به ایشان است. در محل قرق یونس باکر و فلکا، زندان زیر زمینی وجود داشت که امروزه اثری از آن نیست و بطور کلی امحا شده است. آثار بسیار ارزشمندی[مجسمه ها، ظروف، زیورآلات از جنس سیمین و طلا و نقره و آهن و مس و سنگ و. . . ] از دوره های مختلف در حوزه ی مردم شناسی در اِدمُلّا کشف شد که بدلیل بی توجهی و عدم نظارت کافی مورد چپاول و غارت قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت. قطعه سنگ مربع شکلی به رنگ سیاه که بر روی آن عباراتی به خط میخی و کوفی حک شده بود، در بقعه ی سید پادشاه علی اِدمُلّا نگهداری می شد که اهالی آن را ( ( سنگ آرزو ) ) می نامیدند. اما این سنگ در دهه ی ۱۳۵۰ توسط سارقی معلوم الحال به سرقت رفت و تا کنون اطلاع موثقی از سرنوشت آن اثر تاریخی فاخر کسب نشده است.
📜مهاجرت جماعت باکر:
بر اساس تحقیقات میدانی و یافته های شفاهی و اسناد موجود، چهار برادر از باکر ده وننت [انند] سوادکوه به روستای اِدمُلّا مهاجرت می کنند.
با حضور جماعت باکر اما سرزمین اِدمُلّا نظم گرفته و شیوه ی نگهداری آن تحت عنوان ( ( بندپی میانه ) ) [از باکرده وننت سوات تا کلارزمین و دیافه و سنگ پراشت تا حوالی لمسوکلا بندپی غربی و از خردیم باکر تا ابتدای فیلبند] روزگاری در تصرف و حکمرانی جماعت باکر بوده است.
جماعت باکر مقیم بندپی بدلیل علم آموزی و روحیه ی پهلوانی همواره زبانزد بوده و در برخورد با طغیانگران جدی بودند و عزم راسخ داشتند. شهید پیران بن نامدارخان باکر از جمله شخصیتی است که در جریان اشغال ایران توسط مغول با گروهی از منتخبین، یلان و پهلوانان جماعت باکر و سایر طوایف به دفاع و مبارزه برخاست که در نهایت برای میهن و ارزشها کشته شد.
برخی معتقدند که جماعت باکر مهاجر از ( ( شاه داغ ) ) باکو هستند و به عبارتی کلمه ی ( ( باکر ) ) تغییر یافته ی ( ( باکو ) ) می باشد.
باکر ده وننت سوات[انند سوادکوه]، باکر محله ی و باکر زمین [کرازمین]بندپی، باکر سره ی و خرنوای باکر دودانگه ساری، باکر محله ی گرگان، تپه باکر آذربایجان شرقی و مرحمت آباد آذربایجان غربی و. . . از جمله ی سرزمین {ایل باکر} در ایران است.
از تقسیم نامه ی علیشاه باکر دو برادر به نام های طهماسب باکر و نامدارخان باکر از وارثین و ملاکین جماعت باکر محسوب می شوند. مرحوم ملا شاه بابا بیک باکر از جمله شخصیتی در جماعت باکر بندپی است که نسل ایشان امروزه در محلاتی چون اِدمُلّا، فکچال، هلی کتی، کمدره، باکرسره، خرنوای باکر[خرم آبادباکر] ، پاشاکلا، پهندر، جعفرکلا، وادره و. . . سکونت دارند.
📜منظومه های ایل باکر:
۱/منظومه شاه باجی باکر و اسپهبد کیا
۲/ منظومه شاه باجی باکر و سید حسن
۳/ منظومه شاه باجی باکر و جهانگیر باکر
۴/ منظومه معصومه باکر و تقی جنگن لفوری
۵/ منظومه حاجی آقاجان باکر
۶/ منظومه عمه خانم داداش پور باکر
۷/ منظومه کلثوم غلامی [باکر]
۸/ منظومه جانبرار زاق [رستمی]
۹/ منظومه مسلم علیجان زاده باکر
۱۰/ شعردوست، مهرب قلم، ریحانه، لیلییوم، اشک نامه، آوات قلم محسن داداش پور باکر
۱۱/منظومه میرزا غلامحسین باکر
۱۲/منظومه میرزا محمد باکر
📜آثار نوشتاری تاریخی و نیاکان:
۱/نامه ی آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۴
۲/گزارش ملاآقبابیک باکر
۳/تقسیم نامه علیشاه باکر
۴/قران نفیس خطی با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال
۵/سنگ فسیلی بیش از ۶۰۰۰ سال
۶/عقیق نباتی چادرکا
۷/سنگ آرزو پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا
۸/شجره نامه پادشاعلی علیه السلام که بر روی تخته ی مربعی شکل حک شده و در بقعه ی سید نظام الدین پادشا امیر نصب شده است.
۹/شجره نامه پارچه نوشته ی[قدیمی] پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا
۱۰/شجره نامه پارچه نوشته ی [قدیمی] امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا
۱۱/سایر دست نوشته ها و کتب خطی بسیار ارزشمند و جذاب
📜نامداران جماعت باکر و اِدمُلّا:
اِدمُلّا مهد بزرگان، ملاها و نامدارنی چون اتروداد باکر، ارشین باکر، ارشک باکر، راجی باکر، شجاع باکر، رخش سوار باکر، باشار باکر، خسرو باکر، بهرداد باکر، بهرام باکر، میرعلی باکر، بهنیار باکر، علیشاه باکر، بهمن باکر، گرشاسب باکر، اسکندر باکر، پورمند باکر، رادمهر باکر، رضی باکر، ملاعلی باکر، پیران باکر، ملا محمدفاضل باکر، ملا فتح اله باکر، ملا محمدرضا باکر، ملا سلیمان باکر، جانی سلطان باکر، حاجی آقاجان باکر، ملا آقبابیک باکر و میرزا محمد شفیع ادملایی مازندرانی [صدر اعظم دولت قاجار] می باشد.
به استناد نامه ی آقا محمد خان قاجار در صفرالمظفر سنه ۱۲۰۴ وی بواسطه ی صفربیک باکر و حاجی خانجان حلال الخور در قریه ی اِدمُلّا تبعید بوده است و در همین روستا با میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی مازندرانی آشنا شد. [آقا محمدخان قاجار در قریه اِدمُلّا تفسیر قران نوشت که متاسفانه آن قران در حادثه آتش سوزی سال ۱۳۴۹ دچار آتش سوزی شد].
مرحوم سیدکربلایی آقا کوچک زاده موسوی مشهور به معلم قران اِدمُلّا و مرحوم ملا علی باکر از مکتب داران سنتی و قرانی در اِدمُلّا بودند.
مرحوم حاجی آقاجان باکر و مرحوم کربلائی مرادعلی باکر از واقفین مطرح و نامدار جماعت باکر محسوب می شوند.
منظومه معصومه باکر اِدمُلّائی و تقی نوروزی [جنگن] که در مازندران آوازه دارد، از وقایع ادبی و واقعی این روستا [اِدمُلّا]و لفور سوادکوه بشمار می رود.
مزار جده معظمه؛ سیده میرمریم حسنی[مشهور به مریم تبار باکر و مادر کرازمین]، مزار سیده جده خانم مرعشی، مزار سیده جده خانم حسینی، مزار سیده نورخانم حسن زاده مورد احترام اهالی و زائرین و علاقمندان از راه دور و نزدیک می باشند.
مراسم محرم [دهه ی اول و دوم] مراسم دهه آخر صفر همزمان در اِدمُلّا[باکرمحله] و کرازمین با شور و شوق کم نظیری برگزار می شود.
موقوفاتی برای عزای حسینی جهت اطعام دهی در طول محرم[دهه اول]و دهه آخر صفر توسط واقفین در نظر گرفته شده است.
مراسم خانگی دینی در ایام جشن و عزا میان بانوان و زنان اِدمُلّا بسیار چشم گیر است.
ماه رمضان اماکن مذهبی ادملا با حضور روحانی و نمازگزاران فعال است.
مردم اِدمُلّا به کشتی لوچو بسیار علاقمند بوده و در منطقه از گذشته تا کنون به پهلوان مدار اشتهار دارند. مزار مرحوم پهلوان الله وردی علیتبار
در قبرستان امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا واقع شده است.
مردم اِدمُلّا مسلمان، انقلابی بوده و در امر معاش بسیار سخت کوش هستند.
📜شهدا جماعت باکر:
شهیدان علی باکری، حمید باکری، مهدی باکری، حسن باکری، قربانعلی تقی نیا و جمال گل علیزاده باکر از افتخارات جماعت باکر در جمهوری اسلامی ایران هستند.
📜تبارها و خاندان های اِدمُلّا :
الف ) تبار باکر ب ) سادات ج ) خاندان پریجایی د ) خاندان تالش ص ) خاندان ازبک و ) خاندان گاوزن ه ) خاندان رودگری بابلی ی ) سایر مهاجرین
نکته: نام خانوادگی جماعت باکر مقیم اِدمُلّا عمدتا با پسوند اِدمُلّائی می باشد.
۱. باکری ۲. همایونی باکر ۳. داداش پور[باکر]اِدمُلّائی ۴. احمدی باکر ۵. محمودی باکر ۶. رضایی باکر ۷. غلامی باکر ۸. سید حسن زاده ۹. غلامعلی زاده باکر ۱۰. ادبی پریجایی ۱۱. حیدری پریجایی ۱۲. فتحی پریجایی ۱۳. رستمی رودگرمحله ۱۴. بخشی تبار گاوزن ۱۵. رمضانی تالش ۱۶. رمضان زاده تالش ۱۷. حسین پور باکر ۱۸. داداش زاده باکر ۱۹. محمدزاده باکر ۲۰. اصغری باکر ۲۱. صفری باکر ۲۲. حاجی زاده باکر ۲۳. حاجی آقازاده باکر ۲۴. طهماسب نژاد باکر ۲۵. علیتبار پریجایی ۲۶. سید موسوی انیجدان ۲۷. سید کوچک زاده موسوی ۲۸. کامیابی باکر طالقانی ۲۹. کامیاب نژاد باکر طالقانی۳۰. تیغ خورشید اسبک [ازبکستان] ۳۱. حسین پور اکبر ۳۲. تکتبار پریجایی ۳۳. تقی زاده باکر ۳۳. تقی زاده عمران ۳۴. تقی نیا عمران ۳۵. ابراهیمی عمران ۳۶. گل علی زاده باکر ۳۷. علیجان زاده باکر ۳۸. مهدی قلی زاده باکر ۳۹. خورشیدی اسبک [ازبکستان] ۴۰. نقی دوست اسبک [ازبکستان] ۴۱. شریفی نیک اسبک [ازبکستان]
📜منبع: شجره نامه اشاداد و #تبار شناسی باکر در ایران به قلم محسن داداش پور باکر
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi ﷽
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021. blogfa. com
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
این روستا [اِدمُلّا] دارای اماکنی چون: دو مسجد[حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام حسین علیه السلام] ، سقاخانه ، تکیه امام حسین علیه السلام، زینبیه، امام زاده سید پادشاعلی مرعشی علیه السلام ، امام زاده سید یحیی رضی علیه السلام، سیده نرگس مرعشی سلام الله علیها، خانه بهداشت، دو قبرستان عمومی، خانه هلال احمر، مدرسه نمونه شبانه روزی مرحوم فیروزجایی، مدرسه بعثت، مدرسه پسرانه شهید داغمه چی، مدرسه دخترانه حضرت رقیه سلام الله علیها، شرکت لبنی پاستوریزه شمال ساغر، ساختمان دهیاری و حل اختلاف، پایگاه بسیج برادران شهید باهنر و پایگاه بسیج خواهران می باشد.
... [مشاهده متن کامل]
📜کرازمین:
ییلاق اهالی ( ( کرازمین ) ) است که نام آن در اسناد کلارزمین، کارازمین، باکرزمین، کرادزمین، کرات زمین، آمده است.
📜محلات اِدمُلّا:
محلات قدیم اِدمُلّا عبارتند از اشدکت، کشکا، پا، کرات، تیرباغی، رخشان باکر، جورسره[محله ی مسیحیان]، بازیرون باکر، قرق یونس باکر، اتاق سر باکر، نارنج پشت باکر، کیمون باکر، هندوری باکر، میرملک باکر، فلکا باکر، شاهکلا برفچالسی باکر، شورسر باکر، خریدم باکر، لپر باکر، گوتلار باکر، گرکا چال، مزار ننه مار، سوچشمه باکر و ولیم و. . . می باشند.
📜رودخانه و چشمه های اِدمُلّا:
رودخانه ی تاریخی چادرکا[به نام امیرکا بن ورداسف] در ضلع غربی روستا و رودخانه ی متالون [زریجا]در ضلع شرقی اِدمُلّا قرار گرفتند که نهر روار[چهارشمین] منشعب از چادرکا می باشد.
نهر تاریخی ( ( سجرو ) ) که از سنگ پراشت آغاز و به محله ی کرات باکر ختم می شده، نشان از خردورزی در امر دهقانی و نظام دقیق آبیاری جماعت باکر بشمار می آید.
چشمه های سلیمه و نادر از معروف ترین چشمه های اِدمُلّا محسوب می شدند. سایر چشمه ها عبارتند از چشمه جورسره، چشمه زریجا، چشمه رحیم، چشمه داداش و چشمه پای آقاجان می باشند.
بیش از بیست پل بزرگ و کوچک در اِدمُلّا احداث شده است که نمونه ی آنها پل متالون، پل روار، پل چادرکا، پل کشکا هستند.
اودنگ سر در مسیر نهر روار در قدیم مربوط به کدخدا آقاجان داداش پور باکر[باکریان] و عباسعلی باکر بوده و در امر آسیاب شالی و جو بسیار فعال بوداند.
دنگه سر افرادی چون جانعلی باکر، الله قلی باکر، جمعلی گل علیزاده باکر، احمدی باکر، داداشعلی باکر [که بدون اب کار می کردند]، شهرت داشته اند.
اراضی کشاورزی اِدمُلّا حدود هفتاد هکتار می باشد که هر قطعه دارای نام مخصوصی چون اتال، هلیین، موزی پشت، کبض چال، باغی زمین و. . می باشند. بیش از دوازده خویز زمین مزروعی وقفی گزارش شده است.
📜تاریخچه اِدمُلّا:
ساکنان اصلی این روستا قبائلی از ( ( آمارد ) ) بودند. محل زندگی آنان در ارتفاعات و مراتع آدمل [اِدمُلّا] بوده و در محل فعلی روستا به امر کشاورزی و دامپروری اشتغال داشتند. این روستا محل تحصیل و آموزش روحانیون به آئین مرسوم [زرتشتی، مسیحیت و اسلام] بوده است. حاکم مستقل تبرستان ( ( کا بن ورداسب ) ) زاده ی اده ملا[اِدمُلّا] بوده که نام چادرکا[رودخانه ی اِدمُلّا] منتسب به ایشان است. در محل قرق یونس باکر و فلکا، زندان زیر زمینی وجود داشت که امروزه اثری از آن نیست و بطور کلی امحا شده است. آثار بسیار ارزشمندی[مجسمه ها، ظروف، زیورآلات از جنس سیمین و طلا و نقره و آهن و مس و سنگ و. . . ] از دوره های مختلف در حوزه ی مردم شناسی در اِدمُلّا کشف شد که بدلیل بی توجهی و عدم نظارت کافی مورد چپاول و غارت قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت. قطعه سنگ مربع شکلی به رنگ سیاه که بر روی آن عباراتی به خط میخی و کوفی حک شده بود، در بقعه ی سید پادشاه علی اِدمُلّا نگهداری می شد که اهالی آن را ( ( سنگ آرزو ) ) می نامیدند. اما این سنگ در دهه ی ۱۳۵۰ توسط سارقی معلوم الحال به سرقت رفت و تا کنون اطلاع موثقی از سرنوشت آن اثر تاریخی فاخر کسب نشده است.
📜مهاجرت جماعت باکر:
بر اساس تحقیقات میدانی و یافته های شفاهی و اسناد موجود، چهار برادر از باکر ده وننت [انند] سوادکوه به روستای اِدمُلّا مهاجرت می کنند.
با حضور جماعت باکر اما سرزمین اِدمُلّا نظم گرفته و شیوه ی نگهداری آن تحت عنوان ( ( بندپی میانه ) ) [از باکرده وننت سوات تا کلارزمین و دیافه و سنگ پراشت تا حوالی لمسوکلا بندپی غربی و از خردیم باکر تا ابتدای فیلبند] روزگاری در تصرف و حکمرانی جماعت باکر بوده است.
جماعت باکر مقیم بندپی بدلیل علم آموزی و روحیه ی پهلوانی همواره زبانزد بوده و در برخورد با طغیانگران جدی بودند و عزم راسخ داشتند. شهید پیران بن نامدارخان باکر از جمله شخصیتی است که در جریان اشغال ایران توسط مغول با گروهی از منتخبین، یلان و پهلوانان جماعت باکر و سایر طوایف به دفاع و مبارزه برخاست که در نهایت برای میهن و ارزشها کشته شد.
برخی معتقدند که جماعت باکر مهاجر از ( ( شاه داغ ) ) باکو هستند و به عبارتی کلمه ی ( ( باکر ) ) تغییر یافته ی ( ( باکو ) ) می باشد.
باکر ده وننت سوات[انند سوادکوه]، باکر محله ی و باکر زمین [کرازمین]بندپی، باکر سره ی و خرنوای باکر دودانگه ساری، باکر محله ی گرگان، تپه باکر آذربایجان شرقی و مرحمت آباد آذربایجان غربی و. . . از جمله ی سرزمین {ایل باکر} در ایران است.
از تقسیم نامه ی علیشاه باکر دو برادر به نام های طهماسب باکر و نامدارخان باکر از وارثین و ملاکین جماعت باکر محسوب می شوند. مرحوم ملا شاه بابا بیک باکر از جمله شخصیتی در جماعت باکر بندپی است که نسل ایشان امروزه در محلاتی چون اِدمُلّا، فکچال، هلی کتی، کمدره، باکرسره، خرنوای باکر[خرم آبادباکر] ، پاشاکلا، پهندر، جعفرکلا، وادره و. . . سکونت دارند.
📜منظومه های ایل باکر:
۱/منظومه شاه باجی باکر و اسپهبد کیا
۲/ منظومه شاه باجی باکر و سید حسن
۳/ منظومه شاه باجی باکر و جهانگیر باکر
۴/ منظومه معصومه باکر و تقی جنگن لفوری
۵/ منظومه حاجی آقاجان باکر
۶/ منظومه عمه خانم داداش پور باکر
۷/ منظومه کلثوم غلامی [باکر]
۸/ منظومه جانبرار زاق [رستمی]
۹/ منظومه مسلم علیجان زاده باکر
۱۰/ شعردوست، مهرب قلم، ریحانه، لیلییوم، اشک نامه، آوات قلم محسن داداش پور باکر
۱۱/منظومه میرزا غلامحسین باکر
۱۲/منظومه میرزا محمد باکر
📜آثار نوشتاری تاریخی و نیاکان:
۱/نامه ی آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۴
۲/گزارش ملاآقبابیک باکر
۳/تقسیم نامه علیشاه باکر
۴/قران نفیس خطی با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال
۵/سنگ فسیلی بیش از ۶۰۰۰ سال
۶/عقیق نباتی چادرکا
۷/سنگ آرزو پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا
۸/شجره نامه پادشاعلی علیه السلام که بر روی تخته ی مربعی شکل حک شده و در بقعه ی سید نظام الدین پادشا امیر نصب شده است.
۹/شجره نامه پارچه نوشته ی[قدیمی] پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا
۱۰/شجره نامه پارچه نوشته ی [قدیمی] امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا
۱۱/سایر دست نوشته ها و کتب خطی بسیار ارزشمند و جذاب
📜نامداران جماعت باکر و اِدمُلّا:
اِدمُلّا مهد بزرگان، ملاها و نامدارنی چون اتروداد باکر، ارشین باکر، ارشک باکر، راجی باکر، شجاع باکر، رخش سوار باکر، باشار باکر، خسرو باکر، بهرداد باکر، بهرام باکر، میرعلی باکر، بهنیار باکر، علیشاه باکر، بهمن باکر، گرشاسب باکر، اسکندر باکر، پورمند باکر، رادمهر باکر، رضی باکر، ملاعلی باکر، پیران باکر، ملا محمدفاضل باکر، ملا فتح اله باکر، ملا محمدرضا باکر، ملا سلیمان باکر، جانی سلطان باکر، حاجی آقاجان باکر، ملا آقبابیک باکر و میرزا محمد شفیع ادملایی مازندرانی [صدر اعظم دولت قاجار] می باشد.
به استناد نامه ی آقا محمد خان قاجار در صفرالمظفر سنه ۱۲۰۴ وی بواسطه ی صفربیک باکر و حاجی خانجان حلال الخور در قریه ی اِدمُلّا تبعید بوده است و در همین روستا با میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی مازندرانی آشنا شد. [آقا محمدخان قاجار در قریه اِدمُلّا تفسیر قران نوشت که متاسفانه آن قران در حادثه آتش سوزی سال ۱۳۴۹ دچار آتش سوزی شد].
مرحوم سیدکربلایی آقا کوچک زاده موسوی مشهور به معلم قران اِدمُلّا و مرحوم ملا علی باکر از مکتب داران سنتی و قرانی در اِدمُلّا بودند.
مرحوم حاجی آقاجان باکر و مرحوم کربلائی مرادعلی باکر از واقفین مطرح و نامدار جماعت باکر محسوب می شوند.
منظومه معصومه باکر اِدمُلّائی و تقی نوروزی [جنگن] که در مازندران آوازه دارد، از وقایع ادبی و واقعی این روستا [اِدمُلّا]و لفور سوادکوه بشمار می رود.
مزار جده معظمه؛ سیده میرمریم حسنی[مشهور به مریم تبار باکر و مادر کرازمین]، مزار سیده جده خانم مرعشی، مزار سیده جده خانم حسینی، مزار سیده نورخانم حسن زاده مورد احترام اهالی و زائرین و علاقمندان از راه دور و نزدیک می باشند.
مراسم محرم [دهه ی اول و دوم] مراسم دهه آخر صفر همزمان در اِدمُلّا[باکرمحله] و کرازمین با شور و شوق کم نظیری برگزار می شود.
موقوفاتی برای عزای حسینی جهت اطعام دهی در طول محرم[دهه اول]و دهه آخر صفر توسط واقفین در نظر گرفته شده است.
مراسم خانگی دینی در ایام جشن و عزا میان بانوان و زنان اِدمُلّا بسیار چشم گیر است.
ماه رمضان اماکن مذهبی ادملا با حضور روحانی و نمازگزاران فعال است.
مردم اِدمُلّا به کشتی لوچو بسیار علاقمند بوده و در منطقه از گذشته تا کنون به پهلوان مدار اشتهار دارند. مزار مرحوم پهلوان الله وردی علیتبار
در قبرستان امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا واقع شده است.
مردم اِدمُلّا مسلمان، انقلابی بوده و در امر معاش بسیار سخت کوش هستند.
📜شهدا جماعت باکر:
شهیدان علی باکری، حمید باکری، مهدی باکری، حسن باکری، قربانعلی تقی نیا و جمال گل علیزاده باکر از افتخارات جماعت باکر در جمهوری اسلامی ایران هستند.
📜تبارها و خاندان های اِدمُلّا :
الف ) تبار باکر ب ) سادات ج ) خاندان پریجایی د ) خاندان تالش ص ) خاندان ازبک و ) خاندان گاوزن ه ) خاندان رودگری بابلی ی ) سایر مهاجرین
نکته: نام خانوادگی جماعت باکر مقیم اِدمُلّا عمدتا با پسوند اِدمُلّائی می باشد.
۱. باکری ۲. همایونی باکر ۳. داداش پور[باکر]اِدمُلّائی ۴. احمدی باکر ۵. محمودی باکر ۶. رضایی باکر ۷. غلامی باکر ۸. سید حسن زاده ۹. غلامعلی زاده باکر ۱۰. ادبی پریجایی ۱۱. حیدری پریجایی ۱۲. فتحی پریجایی ۱۳. رستمی رودگرمحله ۱۴. بخشی تبار گاوزن ۱۵. رمضانی تالش ۱۶. رمضان زاده تالش ۱۷. حسین پور باکر ۱۸. داداش زاده باکر ۱۹. محمدزاده باکر ۲۰. اصغری باکر ۲۱. صفری باکر ۲۲. حاجی زاده باکر ۲۳. حاجی آقازاده باکر ۲۴. طهماسب نژاد باکر ۲۵. علیتبار پریجایی ۲۶. سید موسوی انیجدان ۲۷. سید کوچک زاده موسوی ۲۸. کامیابی باکر طالقانی ۲۹. کامیاب نژاد باکر طالقانی۳۰. تیغ خورشید اسبک [ازبکستان] ۳۱. حسین پور اکبر ۳۲. تکتبار پریجایی ۳۳. تقی زاده باکر ۳۳. تقی زاده عمران ۳۴. تقی نیا عمران ۳۵. ابراهیمی عمران ۳۶. گل علی زاده باکر ۳۷. علیجان زاده باکر ۳۸. مهدی قلی زاده باکر ۳۹. خورشیدی اسبک [ازبکستان] ۴۰. نقی دوست اسبک [ازبکستان] ۴۱. شریفی نیک اسبک [ازبکستان]
📜منبع: شجره نامه اشاداد و #تبار شناسی باکر در ایران به قلم محسن داداش پور باکر
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادملا
آئدملاه eydemollah:
بر اساس یافته های شفاهی و تحقیقات میدانی بزرگان؛ریش سفیدها و گیس سفیدها؛ آنان اظهار می نمایند که به دلیل کثرت روحانیون، ملاها[از ادیانی چون زردشتی، مسیحی و اسلام که شواهدی چون قبرستان گبری ها در محل قدیمی روستا و قبرستان قرق یونس و همچنین قبرستان مسیحیان جورسره ادملا این ادعا را قابل تامل و توجه ویژه قرار میدهد]و قاریان قرآن در این روستا و طی جشن ازدواج همزمانی چند تن از روحانیون؛ ملاها این ده به ( ( آئدملا ) ) یا ( ( آئدات ملاها ) ) شهرت و سپس به مرور زمان به اِدمُلّا تغییر یافت.
... [مشاهده متن کامل]
منبع: شجره نامه اشاداد ، فرهنگ واژگان محسن و #تبار شناسی باکر در ایران و به قلم محسن داداش پور باکر
آئدملاه eydemollah:
بر اساس یافته های شفاهی و تحقیقات میدانی بزرگان؛ریش سفیدها و گیس سفیدها؛ آنان اظهار می نمایند که به دلیل کثرت روحانیون، ملاها[از ادیانی چون زردشتی، مسیحی و اسلام که شواهدی چون قبرستان گبری ها در محل قدیمی روستا و قبرستان قرق یونس و همچنین قبرستان مسیحیان جورسره ادملا این ادعا را قابل تامل و توجه ویژه قرار میدهد]و قاریان قرآن در این روستا و طی جشن ازدواج همزمانی چند تن از روحانیون؛ ملاها این ده به ( ( آئدملا ) ) یا ( ( آئدات ملاها ) ) شهرت و سپس به مرور زمان به اِدمُلّا تغییر یافت.
... [مشاهده متن کامل]
منبع: شجره نامه اشاداد ، فرهنگ واژگان محسن و #تبار شناسی باکر در ایران و به قلم محسن داداش پور باکر
🔎 اِدمُلّا edmellaa:
اِدمُلّا، روستایی است از توابع�بخش بندپی شرقی�شهرستان بابل�در�استان مازندران�ایران که به ( ( باکرمحه ) ) شهرت دارد.
این روستا در�دهستان سجادرود�قرار دارد.
نام این روستا در اسناد بویژه در گزارش آقبابیک باکر ( ( آدمل/آدمول ) ) قید شده است.
... [مشاهده متن کامل]
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
📜نام اِدمُلّا در گذشته تا کنون:
۱/آدمل/آدمول admol:
همچون شهر آمل در این روستا قوم ( ( آمارد ) ) زیست میکرده و در تصرف آنان بوده است و به همین دلیل در گذشته مسیر کوچ چارویداران عشایر و بومی بندپی که به جاده ی قدیم شاه عباسی تهران می پیوست از همین روستا اِدمُلّا عبور می کرد. ابتدای مسیر لشکریان، مهاجرین، رهگذران، عشایر و مسافران که از آنون تنگه به چرات، سیدشریف و یا انند[باکرده] و سپس بعد از عبور از کوه و کوهپایه به سمت اِدمُلّا آمده و پس از پذیرایی در قرق یونس فعلی اِدمُلّا آنگاه به سوی آوین بن و هراز و پوجرد ( پوجردخمن ) و ماهی خنیو منگل و در نهایت به سمت تهران منتهی می شدند.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۲/اِدمُلّا edmellaa:
بر اساس شجره نامه موجود و الصاق شده به ضریح چوبی در ضلع غربی مزار سید نظام الدین پاشاامیر بندپی شرقی آمده است: ( ( الخادم الفقرا پادشاه علی ابن ادملا اسکندر مجاور غفرالله ذنوب یا رب ) )
بر اساس این شجره نامه و سایر مستندات نام پدر این امام زاده سید اِدمُلّا آمده است. مزار امام زاده پادشاعلی بن ادملا در ضلع جنوبی روستای اِدمُلّا در محل جورسره واقع شده است.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۳/ ادام الله adamallah:
تعداد اندکی از جمله سید محمدصادق ابراهیمیان شیاده بر این باورند که نام این روستا تغییر یافته ( ( ادام الله ) ) می باشد که به مرور به اِدمُلّا شهرت یافته و ثابت ماند.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۴/عید ملاه eydemollah:
بر اساس یافته های شفاهی و تحقیقات میدانی بزرگان؛ریش سفیدهذ و گیس سفیدها اظهار می نمایند که به دلیل کثرت روحانیون، قاریان قرآن در این روستا و طی جشن همزمانی چند تن از روحانیون؛ ملاها این ده به ( ( عیدملا ) ) شهرت و سپس به اِدمُلّا تغییر یافت.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۵/ده ملاه dehmollah:
در برخی از اسناد ، کتاب بندپی میراث ماندگار و یافته های شفاهی نام این روستا به دلیل حضور روحانیون نامدار منطقه از جمله ملا محمدفاضل باکر، ملا بهرام باکر ، ملا علی باکر، ملا فتح الله باکر، ملا شاه بابا باکر، میرزا محمد شفیع ادملایی مازندرانی ( صدر اعظم حکومت قاجار ) و. . . . ده ملاه شهرت داشته که که به مرور به اِدمُلّا تغییر شکل داد.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۶/ باکرمحله bakermahalleh:
براساس گزارش آقبابیک باکر، سایر مستندات و حضور جماعت باکر که از ییلاق باکرده انند [وننت] سوادکوه بدین جا مهاجرت نمودند و در بین اهالی بندپی به باکرمحله مشهور می باشند. اکنون ساکنان پایه و اکثریت این قریه از جماعت باکر و مابقی از بستگان سببی و نسبی این جماعت می باشند.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۷/آدمولا یا آردملا admolla/ ardmolla
در برخی از اسناد اداری دوره پهلوی نام روستای اِدمُلّا به اشتباه چنین نوشته شده است.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۸/ نام اِدمُلّا در گویش بدین شکل تلفظ می شود:
اِدمُلّا [به ضم میم]
ادملا [به کسر میم]
📚منبع: شجره نامه اشاداد و #تبار شناسی باکر در ایران به قلم محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021. blogfa. com
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
اِدمُلّا، روستایی است از توابع�بخش بندپی شرقی�شهرستان بابل�در�استان مازندران�ایران که به ( ( باکرمحه ) ) شهرت دارد.
این روستا در�دهستان سجادرود�قرار دارد.
نام این روستا در اسناد بویژه در گزارش آقبابیک باکر ( ( آدمل/آدمول ) ) قید شده است.
... [مشاهده متن کامل]
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
📜نام اِدمُلّا در گذشته تا کنون:
۱/آدمل/آدمول admol:
همچون شهر آمل در این روستا قوم ( ( آمارد ) ) زیست میکرده و در تصرف آنان بوده است و به همین دلیل در گذشته مسیر کوچ چارویداران عشایر و بومی بندپی که به جاده ی قدیم شاه عباسی تهران می پیوست از همین روستا اِدمُلّا عبور می کرد. ابتدای مسیر لشکریان، مهاجرین، رهگذران، عشایر و مسافران که از آنون تنگه به چرات، سیدشریف و یا انند[باکرده] و سپس بعد از عبور از کوه و کوهپایه به سمت اِدمُلّا آمده و پس از پذیرایی در قرق یونس فعلی اِدمُلّا آنگاه به سوی آوین بن و هراز و پوجرد ( پوجردخمن ) و ماهی خنیو منگل و در نهایت به سمت تهران منتهی می شدند.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۲/اِدمُلّا edmellaa:
بر اساس شجره نامه موجود و الصاق شده به ضریح چوبی در ضلع غربی مزار سید نظام الدین پاشاامیر بندپی شرقی آمده است: ( ( الخادم الفقرا پادشاه علی ابن ادملا اسکندر مجاور غفرالله ذنوب یا رب ) )
بر اساس این شجره نامه و سایر مستندات نام پدر این امام زاده سید اِدمُلّا آمده است. مزار امام زاده پادشاعلی بن ادملا در ضلع جنوبی روستای اِدمُلّا در محل جورسره واقع شده است.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۳/ ادام الله adamallah:
تعداد اندکی از جمله سید محمدصادق ابراهیمیان شیاده بر این باورند که نام این روستا تغییر یافته ( ( ادام الله ) ) می باشد که به مرور به اِدمُلّا شهرت یافته و ثابت ماند.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۴/عید ملاه eydemollah:
بر اساس یافته های شفاهی و تحقیقات میدانی بزرگان؛ریش سفیدهذ و گیس سفیدها اظهار می نمایند که به دلیل کثرت روحانیون، قاریان قرآن در این روستا و طی جشن همزمانی چند تن از روحانیون؛ ملاها این ده به ( ( عیدملا ) ) شهرت و سپس به اِدمُلّا تغییر یافت.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۵/ده ملاه dehmollah:
در برخی از اسناد ، کتاب بندپی میراث ماندگار و یافته های شفاهی نام این روستا به دلیل حضور روحانیون نامدار منطقه از جمله ملا محمدفاضل باکر، ملا بهرام باکر ، ملا علی باکر، ملا فتح الله باکر، ملا شاه بابا باکر، میرزا محمد شفیع ادملایی مازندرانی ( صدر اعظم حکومت قاجار ) و. . . . ده ملاه شهرت داشته که که به مرور به اِدمُلّا تغییر شکل داد.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۶/ باکرمحله bakermahalleh:
براساس گزارش آقبابیک باکر، سایر مستندات و حضور جماعت باکر که از ییلاق باکرده انند [وننت] سوادکوه بدین جا مهاجرت نمودند و در بین اهالی بندپی به باکرمحله مشهور می باشند. اکنون ساکنان پایه و اکثریت این قریه از جماعت باکر و مابقی از بستگان سببی و نسبی این جماعت می باشند.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۷/آدمولا یا آردملا admolla/ ardmolla
در برخی از اسناد اداری دوره پهلوی نام روستای اِدمُلّا به اشتباه چنین نوشته شده است.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
۸/ نام اِدمُلّا در گویش بدین شکل تلفظ می شود:
اِدمُلّا [به ضم میم]
ادملا [به کسر میم]
📚منبع: شجره نامه اشاداد و #تبار شناسی باکر در ایران به قلم محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
معنی اِدمُلّاه
به نظر باید در چند مسئله بررسی شود:
الف ) اِدمُلّاه یعنی حضرت اِدمُلّاه علیه السلام:
بر روی بقعه حضرت سید نظام الدین علیه السلام روستای پاشامیر بندپی شرقی شهرستان بابل دو تخته مستطیلی منبت کاری شده وجود دارد که بر روی یکی از آنها عبارات زیر حک شده است: ( ( الخادم الفقراء پادشاه علی ابن اِدمُلّاه اسکندر مجاور غفرالله ذنوبه یا رب ) ) . با استناد به این سند قدیمی و سایر اسناد نام روستا اِدمُلّاه در واقع برگرفته از نام پدر بزرگوار حضرت پادشاه علی علیه السلام جناب حضرت اِدمُلّاه علیه السلام ( پادشاه علی ابن اِدمُلّاه ) است.
... [مشاهده متن کامل]
ب ) اِدمُلّاه یعنی آدم مُلّاه:
با توجه به حضور حضرات پاک اندیش و خردمند پادشاه علی علیه السلام و امام زاده یحیی رضوی علیهماالسلام در رجوع افراد مقیم و یا مهمان به آنان نام این دیار را ( ( آدم مُلّاه ) ) نامیدند که به مرور زمان به ( ( اِدمُلّاه ) ) شهرت و تغییر کرده است.
آستان مبارک پادشاه علی ابن ادملاه علیه السلام درروستای ادملاه بندپی شرقی درفضادی سرسبزوپوسیده ازدرختان در 2 کیلومتری شهر قراردارد و با راه آسفالته به شهر ارتباط دارد. دارای امکانات اولیه و هیأت امنا می باشد و سالانه میانگین 800 نفر از این مکان دیدن می کنند.
آستان مبارک امام زاده یحیی رضوی علیه السلام درروستای ادملاه بندپی شرقی در 2 کیلومتری شهر قراردارد و با جاده ی آسفالته با شهر ارتباط دارد. دارای امکانات اولیه وهمچنین زائرسرای دردست احداث و هیئت امنا می باشد و سالانه میانگین 1000 نفر از این مکان دیدن می نمایند.
ج ) برخی معتقد هستند که با توجه به واقعه ی مسدود شدن مسیر آب سجرو به اِدمُلّاه از آن جایی که این امر حیاتی برای مردم روستا بسیار مهم بوده است لذا کلمه ( ( ِاِد ) ) که به معنای ( ( بلا گیرنده و یا بلا دهنده ) ) می باشد را به ( ( مُلّاه ) ) اضافه کردند. و به همین دلیل نام این روستا ( ( اِدمُلّاه ) ) نامگذاری شد.
منبع: از وب آوات قلم محسن داداش پور و کتاب شجره نامه اشاداد ( بقلم محسن داداش پور )
به نظر باید در چند مسئله بررسی شود:
الف ) اِدمُلّاه یعنی حضرت اِدمُلّاه علیه السلام:
بر روی بقعه حضرت سید نظام الدین علیه السلام روستای پاشامیر بندپی شرقی شهرستان بابل دو تخته مستطیلی منبت کاری شده وجود دارد که بر روی یکی از آنها عبارات زیر حک شده است: ( ( الخادم الفقراء پادشاه علی ابن اِدمُلّاه اسکندر مجاور غفرالله ذنوبه یا رب ) ) . با استناد به این سند قدیمی و سایر اسناد نام روستا اِدمُلّاه در واقع برگرفته از نام پدر بزرگوار حضرت پادشاه علی علیه السلام جناب حضرت اِدمُلّاه علیه السلام ( پادشاه علی ابن اِدمُلّاه ) است.
... [مشاهده متن کامل]
ب ) اِدمُلّاه یعنی آدم مُلّاه:
با توجه به حضور حضرات پاک اندیش و خردمند پادشاه علی علیه السلام و امام زاده یحیی رضوی علیهماالسلام در رجوع افراد مقیم و یا مهمان به آنان نام این دیار را ( ( آدم مُلّاه ) ) نامیدند که به مرور زمان به ( ( اِدمُلّاه ) ) شهرت و تغییر کرده است.
آستان مبارک پادشاه علی ابن ادملاه علیه السلام درروستای ادملاه بندپی شرقی درفضادی سرسبزوپوسیده ازدرختان در 2 کیلومتری شهر قراردارد و با راه آسفالته به شهر ارتباط دارد. دارای امکانات اولیه و هیأت امنا می باشد و سالانه میانگین 800 نفر از این مکان دیدن می کنند.
آستان مبارک امام زاده یحیی رضوی علیه السلام درروستای ادملاه بندپی شرقی در 2 کیلومتری شهر قراردارد و با جاده ی آسفالته با شهر ارتباط دارد. دارای امکانات اولیه وهمچنین زائرسرای دردست احداث و هیئت امنا می باشد و سالانه میانگین 1000 نفر از این مکان دیدن می نمایند.
ج ) برخی معتقد هستند که با توجه به واقعه ی مسدود شدن مسیر آب سجرو به اِدمُلّاه از آن جایی که این امر حیاتی برای مردم روستا بسیار مهم بوده است لذا کلمه ( ( ِاِد ) ) که به معنای ( ( بلا گیرنده و یا بلا دهنده ) ) می باشد را به ( ( مُلّاه ) ) اضافه کردند. و به همین دلیل نام این روستا ( ( اِدمُلّاه ) ) نامگذاری شد.
منبع: از وب آوات قلم محسن داداش پور و کتاب شجره نامه اشاداد ( بقلم محسن داداش پور )
معنی اِدمُلّاه
به نظر باید در چند مسئله بررسی شود:
الف ) اِدمُلّاه یعنی حضرت اِدمُلّاه علیه السلام:
بر روی بقعه حضرت سید نظام الدین علیه السلام روستای پاشامیر بندپی شرقی شهرستان بابل دو تخته مستطیلی منبت کاری شده وجود دارد که بر روی یکی از آنها عبارات زیر حک شده است: ( ( الخادم الفقراء پادشاه علی ابن اِدمُلّاه اسکندر مجاور غفرالله ذنوبه یا رب ) ) . با استناد به این سند قدیمی و سایر اسناد نام روستا اِدمُلّاه در واقع برگرفته از نام پدر بزرگوار حضرت پادشاه علی علیه السلام جناب حضرت اِدمُلّاه علیه السلام ( پادشاه علی ابن اِدمُلّاه ) است.
... [مشاهده متن کامل]
ب ) اِدمُلّاه یعنی آدم مُلّاه:
با توجه به حضور حضرات پاک اندیش و خردمند پادشاه علی علیه السلام و امام زاده یحیی رضوی علیهماالسلام در رجوع افراد مقیم و یا مهمان به آنان نام این دیار را ( ( آدم مُلّاه ) ) نامیدند که به مرور زمان به ( ( اِدمُلّاه ) ) شهرت و تغییر کرده است.
آستان مبارک پادشاه علی ابن ادملاه علیه السلام درروستای ادملاه بندپی شرقی درفضادی سرسبزوپوسیده ازدرختان در 2 کیلومتری شهر قراردارد و با راه آسفالته به شهر ارتباط دارد. دارای امکانات اولیه و هیأت امنا می باشد و سالانه میانگین 800 نفر از این مکان دیدن می کنند.
آستان مبارک امام زاده یحیی رضوی علیه السلام درروستای ادملاه بندپی شرقی در 2 کیلومتری شهر قراردارد و با جاده ی آسفالته با شهر ارتباط دارد. دارای امکانات اولیه وهمچنین زائرسرای دردست احداث و هیئت امنا می باشد و سالانه میانگین 1000 نفر از این مکان دیدن می نمایند.
ج ) برخی معتقد هستند که با توجه به واقعه ی مسدود شدن مسیر آب سجرو به اِدمُلّاه از آن جایی که این امر حیاتی برای مردم روستا بسیار مهم بوده است لذا کلمه ( ( ِاِد ) ) که به معنای ( ( بلا گیرنده و یا بلا دهنده ) ) می باشد را به ( ( مُلّاه ) ) اضافه کردند. و به همین دلیل نام این روستا ( ( اِدمُلّاه ) ) نامگذاری شد.
به نظر باید در چند مسئله بررسی شود:
الف ) اِدمُلّاه یعنی حضرت اِدمُلّاه علیه السلام:
بر روی بقعه حضرت سید نظام الدین علیه السلام روستای پاشامیر بندپی شرقی شهرستان بابل دو تخته مستطیلی منبت کاری شده وجود دارد که بر روی یکی از آنها عبارات زیر حک شده است: ( ( الخادم الفقراء پادشاه علی ابن اِدمُلّاه اسکندر مجاور غفرالله ذنوبه یا رب ) ) . با استناد به این سند قدیمی و سایر اسناد نام روستا اِدمُلّاه در واقع برگرفته از نام پدر بزرگوار حضرت پادشاه علی علیه السلام جناب حضرت اِدمُلّاه علیه السلام ( پادشاه علی ابن اِدمُلّاه ) است.
... [مشاهده متن کامل]
ب ) اِدمُلّاه یعنی آدم مُلّاه:
با توجه به حضور حضرات پاک اندیش و خردمند پادشاه علی علیه السلام و امام زاده یحیی رضوی علیهماالسلام در رجوع افراد مقیم و یا مهمان به آنان نام این دیار را ( ( آدم مُلّاه ) ) نامیدند که به مرور زمان به ( ( اِدمُلّاه ) ) شهرت و تغییر کرده است.
آستان مبارک پادشاه علی ابن ادملاه علیه السلام درروستای ادملاه بندپی شرقی درفضادی سرسبزوپوسیده ازدرختان در 2 کیلومتری شهر قراردارد و با راه آسفالته به شهر ارتباط دارد. دارای امکانات اولیه و هیأت امنا می باشد و سالانه میانگین 800 نفر از این مکان دیدن می کنند.
آستان مبارک امام زاده یحیی رضوی علیه السلام درروستای ادملاه بندپی شرقی در 2 کیلومتری شهر قراردارد و با جاده ی آسفالته با شهر ارتباط دارد. دارای امکانات اولیه وهمچنین زائرسرای دردست احداث و هیئت امنا می باشد و سالانه میانگین 1000 نفر از این مکان دیدن می نمایند.
ج ) برخی معتقد هستند که با توجه به واقعه ی مسدود شدن مسیر آب سجرو به اِدمُلّاه از آن جایی که این امر حیاتی برای مردم روستا بسیار مهم بوده است لذا کلمه ( ( ِاِد ) ) که به معنای ( ( بلا گیرنده و یا بلا دهنده ) ) می باشد را به ( ( مُلّاه ) ) اضافه کردند. و به همین دلیل نام این روستا ( ( اِدمُلّاه ) ) نامگذاری شد.
ادملائی کیست؟
ادملائی ها آدم هایی هستند که دلشان از جنس نور است
محبت شان زلال و پاک و بی ریاست
و سخاوتشان به وسعت اقیانوس است. . .
محسن داداش پور
( مطالب بیشتر در مورد ادملا را آوات قلم محسن داداش پور جستجو کنید )
ادملائی ها آدم هایی هستند که دلشان از جنس نور است
محبت شان زلال و پاک و بی ریاست
و سخاوتشان به وسعت اقیانوس است. . .
محسن داداش پور
( مطالب بیشتر در مورد ادملا را آوات قلم محسن داداش پور جستجو کنید )