[ویکی فقه] اخبار اعجاز غیبی قرآن. بهترین دلیل وجود اخبار غیبی در قرآن کریم ، تصریح خود قرآن است. در بسیاری از آیات نیز مطالبی ذکر شده که از امور غیبی به شمار می آید، هر چند در قرآن به خبر غیبی بودن آن اشاره نشده است.
خداوند در سه سوره آل عمران ، هود و یوسف ، پس از گزارش اخباری از دوران گذشته، بر غیبی بودن آنها تاکید کرده است. از جمله بعد از بیان داستان زندگی حضرت یوسف علیه السّلام فرموده است: «ذلِکَ مِن اَنباءِ الغَیبِ نوحیهِ اِلَیکَ= این (داستان) از خبرهای غیبی است که به تو وحی می کنیم». در بسیاری از آیات نیز مطالبی ذکر شده که از امور غیبی به شمار می آید، هر چند در قرآن به خبر غیبی بودن آن اشاره نشده است. نمونه آن، آیات بیان کننده وقایع و سرنوشت مردمان دورانهای گذشته است که آگاهی از برخی از آنها با روشها و ابزارهای متعارف در دست بشر، نه در زمان نزول قرآن ممکن بوده و نه اکنون میسّر است. آیاتی که از چگونگی آغاز آفرینش خبر می دهد، آیات حاکی از حوادث و وقایع آینده جهان ، و آیاتی که درباره پایان جهان موجود و برپایی قیامت و عوالم پس از آن است، همه بیان کننده مطالب بیرون از قلمرو معارف متعارف بشری و گواه وجود اخبار غیبی در قرآن است. قرآن پژوهان نیز بر وجود اخبار غیبی قرآن تاکید دارند و کسی آن را انکار نکرده است.
دیدگاه ها درباره اخبار غیبی
با آنکه وجود خبرهای غیبی در قرآن حتمی است، درباره معجزه بودن آن نظر واحدی نیست و اختلافاتی به شرح زیر مشاهده می شود.
← دیدگاه اول
مقصود از معجزه بودن اخبار غیبی قرآن این است که برخی آیات قرآن، از امور ناپیدای گذشته یا حال یا آینده سخن گفته که آگاهی بشر به آنها از راه متعارف ممکن نبوده و دلیل خدایی بودن قرآن است، زیرا درستی بخشی از این اخبار ، هنگام نزول قرآن بر برخی از کسانی که به تاریخ ادیان و محتوای کتابهای آسمانی گذشته آگاهی داشتند آشکار بود. آنان به خوبی می دانستند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم درس ناخوانده است و با هیچ یک از اهل کتاب یا عالمان به این اخبار، هر چند به شکل تحریف شده آن، ارتباطی نداشته تا از آنان بیاموزد.قرآن نیز خود، استدلال به امی بودن پیامبر را راه مناسبی برای بستن دهان یاوه گویان مشرک قلمداد می کند: «وما کُنتَ تَتلوا مِن قَبلِهِ مِن کِتـب و لا تَخُطُّهُ بِیَمینِکَ اِذًا لاَرتابَ المُبطِـلون» ؛ همچنین بخشی از پیشگوییهایی که سرآمد آن در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بوده، بر همگان آشکار شد؛ مانند وعده بازگشت پیامبر به مکه پس از هجرت که در سوره قصص آمده است: «اِنَّ الَّذی فَرَضَ عَلَیکَ القُرءانَ لَرادُّکَ اِلی مَعاد». آیات دیگری نیز شاهد این مدعاست؛ مانند بقره ؛ مائده ؛ حجر ؛ روم ؛ فتح ؛ قمر ؛ نصر ؛ مسد .
آشکار شدن تدریجی اخبار غیبی
...
خداوند در سه سوره آل عمران ، هود و یوسف ، پس از گزارش اخباری از دوران گذشته، بر غیبی بودن آنها تاکید کرده است. از جمله بعد از بیان داستان زندگی حضرت یوسف علیه السّلام فرموده است: «ذلِکَ مِن اَنباءِ الغَیبِ نوحیهِ اِلَیکَ= این (داستان) از خبرهای غیبی است که به تو وحی می کنیم». در بسیاری از آیات نیز مطالبی ذکر شده که از امور غیبی به شمار می آید، هر چند در قرآن به خبر غیبی بودن آن اشاره نشده است. نمونه آن، آیات بیان کننده وقایع و سرنوشت مردمان دورانهای گذشته است که آگاهی از برخی از آنها با روشها و ابزارهای متعارف در دست بشر، نه در زمان نزول قرآن ممکن بوده و نه اکنون میسّر است. آیاتی که از چگونگی آغاز آفرینش خبر می دهد، آیات حاکی از حوادث و وقایع آینده جهان ، و آیاتی که درباره پایان جهان موجود و برپایی قیامت و عوالم پس از آن است، همه بیان کننده مطالب بیرون از قلمرو معارف متعارف بشری و گواه وجود اخبار غیبی در قرآن است. قرآن پژوهان نیز بر وجود اخبار غیبی قرآن تاکید دارند و کسی آن را انکار نکرده است.
دیدگاه ها درباره اخبار غیبی
با آنکه وجود خبرهای غیبی در قرآن حتمی است، درباره معجزه بودن آن نظر واحدی نیست و اختلافاتی به شرح زیر مشاهده می شود.
← دیدگاه اول
مقصود از معجزه بودن اخبار غیبی قرآن این است که برخی آیات قرآن، از امور ناپیدای گذشته یا حال یا آینده سخن گفته که آگاهی بشر به آنها از راه متعارف ممکن نبوده و دلیل خدایی بودن قرآن است، زیرا درستی بخشی از این اخبار ، هنگام نزول قرآن بر برخی از کسانی که به تاریخ ادیان و محتوای کتابهای آسمانی گذشته آگاهی داشتند آشکار بود. آنان به خوبی می دانستند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم درس ناخوانده است و با هیچ یک از اهل کتاب یا عالمان به این اخبار، هر چند به شکل تحریف شده آن، ارتباطی نداشته تا از آنان بیاموزد.قرآن نیز خود، استدلال به امی بودن پیامبر را راه مناسبی برای بستن دهان یاوه گویان مشرک قلمداد می کند: «وما کُنتَ تَتلوا مِن قَبلِهِ مِن کِتـب و لا تَخُطُّهُ بِیَمینِکَ اِذًا لاَرتابَ المُبطِـلون» ؛ همچنین بخشی از پیشگوییهایی که سرآمد آن در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بوده، بر همگان آشکار شد؛ مانند وعده بازگشت پیامبر به مکه پس از هجرت که در سوره قصص آمده است: «اِنَّ الَّذی فَرَضَ عَلَیکَ القُرءانَ لَرادُّکَ اِلی مَعاد». آیات دیگری نیز شاهد این مدعاست؛ مانند بقره ؛ مائده ؛ حجر ؛ روم ؛ فتح ؛ قمر ؛ نصر ؛ مسد .
آشکار شدن تدریجی اخبار غیبی
...
wikifeqh: اخبار_اعجاز_غیبی_قرآن