[ویکی فقه] احکام گنج (قرآن). در شریعت اسلام گنچ دارای احکامی است که به برخی از این ها در آیات قرآنی اشاره شده است.
حرام بودن انباشتن و گنج نمودن ثروت، با امساک از پرداخت واجبات مالی :•یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اِنَّ کَثیرًا مِنَ الاَحبارِ والرُّهبانِ لَیَأکُلونَ اَمولَ النّاسِ بِالبـطِـلِ ویَصُدّونَ عَن سَبیلِ اللّهِ والَّذینَ یَکنِزونَ الذَّهَبَ والفِضَّةَ ولا یُنفِقونَها فی سَبیلِ اللّهِ فَبَشِّرهُم بِعَذاب اَلیم. •اِنَّ قـرونَ کانَ مِن قَومِ موسی فَبَغی عَلَیهِم وءاتَینـهُ مِنَ الکُنوزِ ما اِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنواُ بِالعُصبَةِاولِی القُوَّةِ اِذ قالَ لَهُ قَومُهُ لا تَفرَح اِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الفَرِحین • وابتَغِ فیما ءاتـکَ اللّهُ الدّارَ الأخِرَةَ ولا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا واَحسِن کَما اَحسَنَ اللّهُ اِلَیکَ ولا تَبغِ الفَسادَ فِی الاَرضِ اِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ المُفسِدین • فَخَرَجَ عَلی قَومِهِ فی زینَتِهِ قالَ الَّذینَ یُریدونَ الحَیوةَ الدُّنیا یــلَیتَ لَنا مِثلَ ما اوتِیَ قـرونُ اِنَّهُ لَذو حَظّ عَظیم • فَخَسَفنا بِهِ وبِدارِهِ الاَرضَ فَما کانَ لَهُ مِن فِئَة یَنصُرونَهُ مِن دونِ اللّهِ وما کانَ مِنَ المُنتَصِرین.
جواز پس انداز و گنج مودن اموال
جواز پس انداز و گنج نمودن اموال، برای تأمین آینده فرزندان خویش: واَمَّا الجِدارُ فَکانَ لِغُلـمَینِ یَتیمَینِ فِی المَدینَةِ وکانَ تَحتَهُ کَنزٌ لَهُما وکانَ اَبوهُما صــلِحـًا فَاَرادَ رَبُّکَ اَن یَبلُغا اَشُدَّهُما ویَستَخرِجا کَنزَهُما رَحمَةً مِن رَبِّکَ وما فَعَلتُهُ عَن اَمری ذلِکَ تَأویلُ ما لَم تَسطِع عَلَیهِ صَبرا.کهف (۱۸) ۸۲ ۳. وجوب زکات، در گنج: ...والَّذینَ یَکنِزونَ الذَّهَبَ والفِضَّةَ ولا یُنفِقونَها فی سَبیلِ اللّهِ فَبَشِّرهُم بِعَذاب اَلیم. احتمال دارد مقصود از گنج اندوزی و انفاق نکردن، کنایه از پرداخت نکردن زکات باشد، پس آیه به طور اجمال به وجوب زکات اشاره دارد.
حرام بودن انباشتن و گنج نمودن ثروت، با امساک از پرداخت واجبات مالی :•یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اِنَّ کَثیرًا مِنَ الاَحبارِ والرُّهبانِ لَیَأکُلونَ اَمولَ النّاسِ بِالبـطِـلِ ویَصُدّونَ عَن سَبیلِ اللّهِ والَّذینَ یَکنِزونَ الذَّهَبَ والفِضَّةَ ولا یُنفِقونَها فی سَبیلِ اللّهِ فَبَشِّرهُم بِعَذاب اَلیم. •اِنَّ قـرونَ کانَ مِن قَومِ موسی فَبَغی عَلَیهِم وءاتَینـهُ مِنَ الکُنوزِ ما اِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنواُ بِالعُصبَةِاولِی القُوَّةِ اِذ قالَ لَهُ قَومُهُ لا تَفرَح اِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الفَرِحین • وابتَغِ فیما ءاتـکَ اللّهُ الدّارَ الأخِرَةَ ولا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا واَحسِن کَما اَحسَنَ اللّهُ اِلَیکَ ولا تَبغِ الفَسادَ فِی الاَرضِ اِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ المُفسِدین • فَخَرَجَ عَلی قَومِهِ فی زینَتِهِ قالَ الَّذینَ یُریدونَ الحَیوةَ الدُّنیا یــلَیتَ لَنا مِثلَ ما اوتِیَ قـرونُ اِنَّهُ لَذو حَظّ عَظیم • فَخَسَفنا بِهِ وبِدارِهِ الاَرضَ فَما کانَ لَهُ مِن فِئَة یَنصُرونَهُ مِن دونِ اللّهِ وما کانَ مِنَ المُنتَصِرین.
جواز پس انداز و گنج مودن اموال
جواز پس انداز و گنج نمودن اموال، برای تأمین آینده فرزندان خویش: واَمَّا الجِدارُ فَکانَ لِغُلـمَینِ یَتیمَینِ فِی المَدینَةِ وکانَ تَحتَهُ کَنزٌ لَهُما وکانَ اَبوهُما صــلِحـًا فَاَرادَ رَبُّکَ اَن یَبلُغا اَشُدَّهُما ویَستَخرِجا کَنزَهُما رَحمَةً مِن رَبِّکَ وما فَعَلتُهُ عَن اَمری ذلِکَ تَأویلُ ما لَم تَسطِع عَلَیهِ صَبرا.کهف (۱۸) ۸۲ ۳. وجوب زکات، در گنج: ...والَّذینَ یَکنِزونَ الذَّهَبَ والفِضَّةَ ولا یُنفِقونَها فی سَبیلِ اللّهِ فَبَشِّرهُم بِعَذاب اَلیم. احتمال دارد مقصود از گنج اندوزی و انفاق نکردن، کنایه از پرداخت نکردن زکات باشد، پس آیه به طور اجمال به وجوب زکات اشاره دارد.
wikifeqh: احکام_گنج_(قرآن)