احکام حیض

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] احکام حیض (قرآن). ترک آمیزش در زمان عادت ماهانه زن، از احکام حکیمانه الهی است.
حرمت آمیزش با زنان حائض، تا زمان پاک شدن آنان از حیض:• «... فاعتزلوا النساء فی المحیض ولا تقربوهن حتی یطهرن...؛ و از تو درباره عادت زنانه می پرسند، بگو: آن نوعی آزار و ناراحتی است. پس از (آمیزش با) زنان در زمان عادت کناره گیری نمایید و تا پاک نشوند به آنها نزدیک نشوید و چون (از عادت) پاک شدند (یا غسل کردند) از همان جا که خدا دستور داده با آنان آمیزش نمایید، همانا خداوند کسانی را که زود و زیاد توبه می کنند و کسانی را که کوشا در پاکی اند دوست دارد.» از نظر بیشتر فقها آمیزش در صورت قطع دم و قبل از غسل جایز است، چنانکه مقتضای روایات و جمع بین آنها همین است برخی گفته اند: شستن محل یا وضو نیز لازم است.
جواز ازدواج پس از سه طهر
جواز ازدواج زنان مطلقه، پس از سه طهر:• « والمطـلقـت یتربصن بانفسهن ثلـثة قروء ولا یحل لهن ان یکتمن ما خلق الله فی ارحامهن...؛ و زنان طلاق داده شده باید مدت سه پاکی (از عادت زنانه) خود را در انتظار دارند (عدّه نگه دارند) و اگر به خدا و روز واپسین ایمان دارند بر آنها جایز نیست که آنچه را خداوند در رحم هایشان آفریده (از خون حیض یا فرزند) پنهان دارند (مثلا حیض سوم را دیده ولی انکار کنند تا به وسیله رجوع به شوهر اول بازگردند یا ندیده ادعای دیدن کنند تا مانع از رجوع شوهر شوند یا وجود اولاد را انکار نمایند تا شوهر دیگر کنند)...» «قروء» جمع «قرء» است و از جهت اشتراک یا حقیقت و مجاز، هم بر حیض اطلاق می شود و هم بر طهر و مقصود از آن به اعتقاد فقهای شیعه، طهر است.
رجوع شوهر به زن مطلقه
جواز رجوع شوهر به زن مطلقه، در حال عده تا قبل از حیض سوم:• «والمطـلقـت یتربصن بانفسهن ثلـثة قروء ولا یحل لهن ان یکتمن ما خلق الله فی ارحامهن...؛ وبعولتهن احق بردهن فی ذلک...؛ و زنان طلاق داده شده باید مدت سه پاکی (از عادت زنانه) خود را در انتظار دارند (عدّه نگه دارند) و اگر به خدا و روز واپسین ایمان دارند بر آنها جایز نیست که آنچه را خداوند در رحم هایشان آفریده (از خون حیض یا فرزند) پنهان دارند (مثلا حیض سوم را دیده ولی انکار کنند تا به وسیله رجوع به شوهر اول بازگردند یا ندیده ادعای دیدن کنند تا مانع از رجوع شوهر شوند یا وجود اولاد را انکار نمایند تا شوهر دیگر کنند)، و شوهران شان (در طلاق رجعی) سزاوارترند آنها را در زمان عده (به همسری) بازگردانند اگر قصد آشتی و سازش دارند، و برای آنها بر عهده مردان (در سنت فطرت و حکم شریعت) حقوقی شایسته است (چون حق استمتاع و نفقه و حسن معاشرت و ارث) مانند حقوقی که (برای مردان) بر عهده آنهاست (مثل حق طلاق، استمتاع، حسن معاشرت، و انتخاب همسر دیگر، منع از سفر، ولایت بر اولاد، ارث و غیره) و مردان را (به شهادت اختلاف کمّ و کیف حقوق) بر آنها برتری است. و خداوند مقتدر و حکیم مصلحت دان (در تکوین و تشریع) است.»
مشقت بار بودن
...

پیشنهاد کاربران

بپرس