احجار الزیت

لغت نامه دهخدا

احجارالزیت. [ اَ رُزْ زَ ] ( اِخ ) سنگهاست اندرون مدینه که زیّاتان بر آن اندکی زیت میگذاشتند.

احجارالزیت. [ اَرُزْ زَ ] ( اِخ ) محلی است در مدینه نزدیک زوراء و آن موضع نماز استسقاء است ، در داخل مدینه. ( مراصد ).

فرهنگ فارسی

سنگهاست اندرون مدینه که زیاتان بر آن اندکی زیت میگذاشتند

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] احجار الزیت محلی در مدینه، جایگاه رویدادهای گوناگون می باشد.
احجار الزیت مکانی معروف در شهر مدینه، نزدیک محله زوراء و بازار مدینه بر دامنه کوه سلع و غرب مسجد نبوی، برابر باب السلام بوده است. اردوگاه نظامی نیز در همین منطقه قرار داشت. در سبب نام گذاری این مکان دو سخن در دست است: در آن جا سنگ هایی بوده که ظرف های روغن بر آن می نهادند؛ و نیز روایت شده که در این مکان، برای پیامبر از سنگی روغن تراوید. به رغم شهرت و اهمیت احجار الزیت در تاریخ مدینه، اطلاعات چندان از آن در دست نیست.
رویدادهای احجاز الزیت
اسد الغابه: ابن اثیر علی بن محمد الجزری (م. ۶۳۰ق.)، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۹ق؛ الاصابه: ابن حجر العسقلانی (م. ۸۵۲ق.)، به کوشش علی محمد و دیگران، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۱۵ق؛ امتاع الاسماع: المقریزی (م. ۸۴۵ق.)، به کوشش محمد عبدالحمید، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۲۰ق؛ انساب الاشراف: البلاذری (م. ۲۷۹ق.)، به کوشش زکار، بیروت، دار الفکر، ۱۴۱۷ق؛ البدایة و النهایه: ابن کثیر (م. ۷۷۴ق.)، بیروت، مکتبة المعارف؛ تاریخ ابن خلدون: ابن خلدون (م. ۸۰۸ق.)، به کوشش خلیل، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۸ق؛ تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر: الذهبی (م. ۷۴۸ق.)، به کوشش عمر عبدالسلام، بیروت، دار الکتاب العربی، ۱۴۱۰ق؛ تاریخ طبری (تاریخ الامم و الملوک): الطبری (م. ۳۱۰ق.)، به کوشش محمد ابوالفضل، بیروت، دار احیاء التراث العربی؛ تاریخ المدینة المنوره: ابن شبة النمیری (م. ۲۶۲ق.)، به کوشش شلتوت، قم، دار الفکر، ۱۴۱۰ق؛ تاریخ الیعقوبی: احمد بن یعقوب (م. ۲۹۲ق.)، بیروت، دار صادر، ۱۴۱۵ق؛ تجارب الامم: ابن مسکویه (م. ۴۲۱ق.)، به کوشش امامی، تهران، سروش، ۱۳۷۹ش؛ تفسیر ثعلبی (الکشف و البیان): الثعلبی (م. ۴۲۷ق.)، به کوشش ابن عاشور، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۲۲ق؛ دلائل النبوه: البیهقی (م. ۴۵۸ق.)، به کوشش عبدالمعطی، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۰۵ق؛ سبل الهدی: محمد بن یوسف الصالحی (م. ۹۴۲ق.)، به کوشش عادل احمد و علی محمد، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۱۴ق؛ الطبقات الکبری: ابن سعد (م. ۲۳۰ق.)، به کوشش محمد عبدالقادر، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۱۸ق؛ الفخری: ابن الطقطقی (م. ۷۰۹ق.)، به کوشش عبدالقادر، دار القلم العربی، بیروت، ۱۴۱۸ق؛ الکامل فی التاریخ: ابن اثیر علی بن محمد الجزری (م. ۶۳۰ق.)، بیروت، دار صادر، ۱۳۸۵ق؛ المجدی فی انساب الطالبیین: علی بن محمد العلوی (م. ۷۰۹ق.)، به کوشش المهدوی، قم، مکتبة النجفی، ۱۴۰۹ق؛ مجمع البیان: الطبرسی (م. ۵۴۸ق.)، بیروت، دار المعرفه، ۱۴۰۶ق؛ مسند احمد: احمد بن حنبل (م. ۲۴۱ق.)، بیروت، دار صادر؛ المعالم الاثیره: محمد محمد حسن شراب، دمشق، دار القلم، ۱۴۱۱ق؛ معجم البلدان: یاقوت الحموی (م. ۶۲۶ق.)، بیروت، دار صادر، ۱۹۹۵م؛ معجم ما استعجم: عبدالله البکری (م. ۴۸۷ق.)، به کوشش مصطفی السقاء، بیروت، عالم الکتاب، ۱۴۰۳ق؛ المغازی: الواقدی (م. ۲۰۷ق.)، به کوشش مارسدن جونس، بیروت، اعلمی، ۱۴۰۹ق؛ مقاتل الطالبیین: ابن ابی الفرج الاصفهانی (م. ۳۵۶ق.)، به کوشش سید احمد صقر، بیروت، دار المعرفه.

[ویکی حج] اَحجارُ الزَّیت مکانی معروف در مدینه که محل وقوع رویدادهای گوناگون در صدر اسلام بوده است. احجار الزیت در غرب مسجدالنبی و در دامنه کوه سلع، روبروی باب السلام قرار دارد. به علت آنکه در زمان پیامبر(ص) در آنجا نماز باران می خواندند، «موضع الاستسقاء» نیز نامیده شده است. این مکان، اردوگاه نظامی نیز بود. در ماجرای قتل عثمان، حضرت علی(ع) در احجار الزیت مستقر بود. محمد نفس زکیه نیز در همین محل به دست عباسیان کشته شد.
احجار الزیت مکانی معروف در شهر مدینه، نزدیک محله زوراء و بازار مدینه بر دامنه کوه سَلْع و غرب مسجد نبوی ، برابر باب السلام بوده است. اردوگاه نظامی نیز در همین منطقه قرار داشت.
در سبب نام گذاری احجار الزیت دو سخن در دست است: در آنجا سنگ هایی بود که ظرف های روغن را روی آنها می گذاشتند؛ همچنین روایت شده است که در این مکان، برای پیامبر(ص) از سنگی روغن تراوید. به رغم شهرت و اهمیت احجار الزیت در تاریخ مدینه، اطلاعات چندان از آن در دست نیست.

پیشنهاد کاربران

بپرس