[ویکی فقه] احتجاج اشموئیل (قرآن). اشموئیل علیه السّلام (شموئیل، سموئیل) یکی از پیامبران بود که برای راهنمایی و نجات بنی اسرائیل پس از مغلوب شدن آن ها به دست فلسطینیان، فرستاده شد.
سَموئیل یا اُشموئیل(به معنی «مسموع از خدا»)از شخصیت های یهودی و عهد عتیق در انجیل است. او آخرین داور بنی اسرائیل و نخستین پیامبر پس از موسی و هارون بود.۱. نام اشموئیل علیه السّلام در قرآن صریحا ذکر نشده و تنها در آیه ۲۴ سوره بقره چنین آمده است: (الم تر الی الملا من بنی اسرائیل من بعد موسی اذ قالوا لنبی لهم ابعث لنا ملکا نقاتل فی سبیل الله قال هل عسیتم ان کتب علیکم القتال الا تقاتلوا…)؛«آیا از(حال) سران بنی اسرائیل پس از موسی خبر نیافتی آنگاه که به پیامبری از خود گفتند پادشاهی برای ما بگمار تا در راه خدا پیکار کنیم(آن پیامبر) گفت اگر جنگیدن بر شما مقرر گردد چه بسا پیکار نکنید…». طبق منابع تفسیری منظور از پیامبر در این آیه همان حضرت سموئیل علیه السّلام است. ۲. خداوند در آیه ای دیگر در مورد حضرت «شموئیل» یا «سموئیل» چنین فرموده است: «واذکر فی کتاب اسماعیل انه کان صادق الوعد و کان رسولا ونبیا...» «و در این کتاب از اسماعیل یاد کن، زیرا که او درست وعده و فرستاده ای پیامبر بود» . علامه مجلسی از حضرت امام رضا ، روایت می کند که فرمود: حضرت «سموئیل» «صادق الوعد» معرفی شده است. «سموئیل» یا «اسمائیل» غیر از اسمائیل فرزند حضرت ابراهیم (ع) است. حدیثی در کتاب علل الشرائع به سند خود از ابن ابی عمیر و محمد بن سنان ، از شخصی که نام برده، از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: اسماعیلی که خدای عزوجل در کتاب خود در باره اش فرموده" و اذکر فی الکتاب إسماعیل إنه کان صادق الوعد و کان رسولا نبیا" اسماعیل فرزند ابراهیم نیست بلکه پیغمبری دیگر از انبیاء بوده که خدای عزوجل به سوی قومش مبعوث نمود، و مردمش او را گرفته و پوست سر و رویش را کندند.
احتجاجات شموئیل
بنی اسرائیل بعد از مبعوث شدن حضرت اشموئیل علیه السّلام، به وی پناه آورده و از وی تقاضای معرفی پادشاه و امیری کردند تا تحت فرمان او شکوه گذشته خود را دوباره باز یابند. «أَلَمْ تَرَ إِلَی الْمَلَإِ مِن بَنِی إِسْرَ ائِیلَ مِن بَعْدِ مُوسَیٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِیٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِکًا نُّقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ...» آن حضرت که از کم همتی آن ها آگاه و بر ضعف و سستی همّت قوم خود واقف بود، ابتدا از اجابت تقاضای آن ها استنکاف کرد؛ و در جواب آنها گفت:اگر چنین شود مطمئناً شما از رهبر خود سرپیچی می کنید. «...قَالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِن کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا...» ولی سرانجام پس از اصرار فراوان آن ها، به درگاه الهی روی آورد و خواسته قوم را به پیشگاه الهی عرضه کرد. خداوند نیز به او وحی کرد طالوت را به پادشاهی آن ها برگزیدم.
← توانایی علمی و جسمی طالوت
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۴.
...
سَموئیل یا اُشموئیل(به معنی «مسموع از خدا»)از شخصیت های یهودی و عهد عتیق در انجیل است. او آخرین داور بنی اسرائیل و نخستین پیامبر پس از موسی و هارون بود.۱. نام اشموئیل علیه السّلام در قرآن صریحا ذکر نشده و تنها در آیه ۲۴ سوره بقره چنین آمده است: (الم تر الی الملا من بنی اسرائیل من بعد موسی اذ قالوا لنبی لهم ابعث لنا ملکا نقاتل فی سبیل الله قال هل عسیتم ان کتب علیکم القتال الا تقاتلوا…)؛«آیا از(حال) سران بنی اسرائیل پس از موسی خبر نیافتی آنگاه که به پیامبری از خود گفتند پادشاهی برای ما بگمار تا در راه خدا پیکار کنیم(آن پیامبر) گفت اگر جنگیدن بر شما مقرر گردد چه بسا پیکار نکنید…». طبق منابع تفسیری منظور از پیامبر در این آیه همان حضرت سموئیل علیه السّلام است. ۲. خداوند در آیه ای دیگر در مورد حضرت «شموئیل» یا «سموئیل» چنین فرموده است: «واذکر فی کتاب اسماعیل انه کان صادق الوعد و کان رسولا ونبیا...» «و در این کتاب از اسماعیل یاد کن، زیرا که او درست وعده و فرستاده ای پیامبر بود» . علامه مجلسی از حضرت امام رضا ، روایت می کند که فرمود: حضرت «سموئیل» «صادق الوعد» معرفی شده است. «سموئیل» یا «اسمائیل» غیر از اسمائیل فرزند حضرت ابراهیم (ع) است. حدیثی در کتاب علل الشرائع به سند خود از ابن ابی عمیر و محمد بن سنان ، از شخصی که نام برده، از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: اسماعیلی که خدای عزوجل در کتاب خود در باره اش فرموده" و اذکر فی الکتاب إسماعیل إنه کان صادق الوعد و کان رسولا نبیا" اسماعیل فرزند ابراهیم نیست بلکه پیغمبری دیگر از انبیاء بوده که خدای عزوجل به سوی قومش مبعوث نمود، و مردمش او را گرفته و پوست سر و رویش را کندند.
احتجاجات شموئیل
بنی اسرائیل بعد از مبعوث شدن حضرت اشموئیل علیه السّلام، به وی پناه آورده و از وی تقاضای معرفی پادشاه و امیری کردند تا تحت فرمان او شکوه گذشته خود را دوباره باز یابند. «أَلَمْ تَرَ إِلَی الْمَلَإِ مِن بَنِی إِسْرَ ائِیلَ مِن بَعْدِ مُوسَیٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِیٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِکًا نُّقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ...» آن حضرت که از کم همتی آن ها آگاه و بر ضعف و سستی همّت قوم خود واقف بود، ابتدا از اجابت تقاضای آن ها استنکاف کرد؛ و در جواب آنها گفت:اگر چنین شود مطمئناً شما از رهبر خود سرپیچی می کنید. «...قَالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِن کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا...» ولی سرانجام پس از اصرار فراوان آن ها، به درگاه الهی روی آورد و خواسته قوم را به پیشگاه الهی عرضه کرد. خداوند نیز به او وحی کرد طالوت را به پادشاهی آن ها برگزیدم.
← توانایی علمی و جسمی طالوت
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۴.
...
wikifeqh: احتجاج_اشموئیل_(قرآن)