اثر قالب بندی ( به انگلیسی: framing effect ) نوعی سوگیری شناختی است که در آن، افراد بر اساس گزینه هایی تصمیم می گیرند که به شکلی معنایی مثبت و منفی هستند، مثلاً به صورت زیان یا سود مطرح می شوند.
انسان ها در مواقعی که یک قالب مثبت ارائه می شود، ریسک آن را نادیده می گیرند، اما وقتی یک قالب منفی ارائه می شود، آن را زیان آور ارزیابی می کنند. سود و زیان به عنوان توصیفی از نتیجه ( مثلاً مرگ یا نجات جان یک نفر، درمان یا عدم درمان بیماری و غیره ) بیان می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفانسان ها در مواقعی که یک قالب مثبت ارائه می شود، ریسک آن را نادیده می گیرند، اما وقتی یک قالب منفی ارائه می شود، آن را زیان آور ارزیابی می کنند. سود و زیان به عنوان توصیفی از نتیجه ( مثلاً مرگ یا نجات جان یک نفر، درمان یا عدم درمان بیماری و غیره ) بیان می شود.
wiki: اثر قالب بندی