اثر شبکه ای

دانشنامه عمومی

در علم اقتصاد و کسب وکار، اثر شبکه ای تأثیری ست که یک استفاده کننده از یک کالا یا خدمات، بر ارزش آن دارد. وقتی اثر شبکه ای وجود داشته باشد، ارزش یک محصول یا خدمت به تعداد استفاده کنندگان آن بستگی دارد. [ ۱]
نمونهٔ کلاسیک آن تلفن است. هرچه مردم بیشتری از آن استفاده کنند، تلفن برای هر صاحب آن ارزشمندتر می شود. ممکن است این افزایش ارزش اثر جانبی باشد، یعنی هر فرد بنا بر نیازی که دارد از تلفن استفاده می کند و نه به خاطر ارزشمند شدن آن، و همین استفاده از تلفن به ارزش آن می افزاید. خدمات شبکه های اجتماعی نیز به همین شیوه عمل می کنند، سایت هایی چون فیس بوک و گوگل+ هرچه کاربران بیشتری عضوشان شوند، محبوبتر شده و ارزش آنها نیز بیشتر می شوند.
قانون رید
• وب معنایی
عکس اثر شبکه ای
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس