آتیلا پسیانی ( ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶ – ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ) بازیگر و کارگردانِ تئاتر ایرانی بود. او در طول بیش از چهار دهه فعالیت، یکی از پرکارترین بازیگران ایرانی به شمار می رفت و در بیش از ۴۰ نمایش، حدود ۸۰ فیلم، و بیش از ۷۰ مجموعه حضور یافت. پسیانی یکی از پیشگامان تئاتر تجربی در ایران دانسته می شود.
... [مشاهده متن کامل]
آتیلا پسیانی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران زاده شد. او فرزند بازیگر جمیله شیخی بود. در دوران کودکی، پدرش حین مأموریتی در بهشهر درگذشت و او به همراه مادرش به تهران بازگشت.
پسیانی در ۱۳۴۶ در ده سالگی به همراه مادرش در تمرین تئاتر نمایش حکومت زمان خان اثر میرزا آقا تبریزی حضور یافت و با بازیگری آشنا شد. او در این نمایش دو نقش، یعنی ولیعهد شاه قاجار و شاگرد دلاک را بازی کرد. بازیگر این نقش ها آن زمان برای اجرا حاضر نشد و به درخواست رکن الدین خسروی پسیانی با بداهه کاری های اش به بازیگران این نمایش پیوست. او برای این کار ۲۴۰ تک تومانی دستمزد گرفت.
به گفتهٔ پسیانی او در ۱۱ سالگی با دیدن نمایش پژوهشی ژرف و سترگ و نو، در سنگواره های دوره بیست و پنجم زمین شناسی یا چهاردهم، بیستم، و غیره، فرقی نمی کند به این نتیجه رسید که قطعاً در کار نمایش خواهد بود. او در ۱۶ سالگی وارد کارگاه نمایش شد. پسیانی فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا بود. او در دانشگاه در کلاس های افرادی مانند بهرام بیضایی، حمید سمندریان و شمیم بهار شرکت کرد.
نخستین تجربهٔ سینمایی او در سال ۱۳۴۸ در تله فیلم گم شده ای به نام آرتیست اثر ابراهیم وحیدزاده بود که ۴۰ ثانیه در آن نقش داشت. او از سال ۱۳۶۳ حضور در تئاتر را با نمایش هفت خان رستم آغاز کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت تجربه کرد. او سال بعد در مرگ سفید حضور داشت که همسرش نیز از بازیگران آن بود. پسیانی برای مدتی از سینما فاصله گرفت و در سال ۱۳۶۵ با طلسم یکی از برجسته ترین نقش هایش را بازی کرد.
بخشی از پرکاری پسیانی به دلیل بازی او در نقش های مکمل، همکاری با طیف متنوعی از سینماگران، بدون ملاک های ایدئولوژیک، و چهره منعطفی بود که می توانست قالب های گوناگون به خود بگیرد.
پسیانی طی حدود پنج دهه فعالیت با طیف گسترده ای از کارگردانان کار کرد. او با تأسیس گروه تئاتر بازی، جریان سازی مطلوبی در تئاتر ایران و روند پیشرفت آن رقم زد. فرزاد مؤتمن پسیانی را بازیگری تکنیکی با تمرکزی بالا در صحنه دانست که قادر بود نقش های پیچیده و روانشناختی را به گونه ای ادراک پذیر بازی کند.
... [مشاهده متن کامل]
آتیلا پسیانی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران زاده شد. او فرزند بازیگر جمیله شیخی بود. در دوران کودکی، پدرش حین مأموریتی در بهشهر درگذشت و او به همراه مادرش به تهران بازگشت.
پسیانی در ۱۳۴۶ در ده سالگی به همراه مادرش در تمرین تئاتر نمایش حکومت زمان خان اثر میرزا آقا تبریزی حضور یافت و با بازیگری آشنا شد. او در این نمایش دو نقش، یعنی ولیعهد شاه قاجار و شاگرد دلاک را بازی کرد. بازیگر این نقش ها آن زمان برای اجرا حاضر نشد و به درخواست رکن الدین خسروی پسیانی با بداهه کاری های اش به بازیگران این نمایش پیوست. او برای این کار ۲۴۰ تک تومانی دستمزد گرفت.
به گفتهٔ پسیانی او در ۱۱ سالگی با دیدن نمایش پژوهشی ژرف و سترگ و نو، در سنگواره های دوره بیست و پنجم زمین شناسی یا چهاردهم، بیستم، و غیره، فرقی نمی کند به این نتیجه رسید که قطعاً در کار نمایش خواهد بود. او در ۱۶ سالگی وارد کارگاه نمایش شد. پسیانی فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا بود. او در دانشگاه در کلاس های افرادی مانند بهرام بیضایی، حمید سمندریان و شمیم بهار شرکت کرد.
نخستین تجربهٔ سینمایی او در سال ۱۳۴۸ در تله فیلم گم شده ای به نام آرتیست اثر ابراهیم وحیدزاده بود که ۴۰ ثانیه در آن نقش داشت. او از سال ۱۳۶۳ حضور در تئاتر را با نمایش هفت خان رستم آغاز کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت تجربه کرد. او سال بعد در مرگ سفید حضور داشت که همسرش نیز از بازیگران آن بود. پسیانی برای مدتی از سینما فاصله گرفت و در سال ۱۳۶۵ با طلسم یکی از برجسته ترین نقش هایش را بازی کرد.
بخشی از پرکاری پسیانی به دلیل بازی او در نقش های مکمل، همکاری با طیف متنوعی از سینماگران، بدون ملاک های ایدئولوژیک، و چهره منعطفی بود که می توانست قالب های گوناگون به خود بگیرد.
پسیانی طی حدود پنج دهه فعالیت با طیف گسترده ای از کارگردانان کار کرد. او با تأسیس گروه تئاتر بازی، جریان سازی مطلوبی در تئاتر ایران و روند پیشرفت آن رقم زد. فرزاد مؤتمن پسیانی را بازیگری تکنیکی با تمرکزی بالا در صحنه دانست که قادر بود نقش های پیچیده و روانشناختی را به گونه ای ادراک پذیر بازی کند.
آتیلا پسیانی ( زاده ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶ ) فرزند جمیله شیخی بود.
پسیانی از دهه شصت خورشیدی به بعد حضور فعالی در عرصه تئاتر ایران داشته که شامل اجراهای جشنواره ای و آزاد می شود. او با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته که از این میان می توان به جشنواره فجر سال ۱۳۷۰ اشاره کرد. پسیانی در این دوره واقعه خوانی جهاز جادو نوشته محمد چرمشیر را کارگردانی کرد و آن را به روی صحنه برد.
... [مشاهده متن کامل]
هجدهمین مراسم �شب کارگردان� خانه تئاتر، که عصر یک شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد، به نکوداشت آتیلا پسیانی اختصاص داشت.
پسیانی همچنین در سال ۱۳۸۰ برنده لوح زرین بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم نسل سوخته نیز شد.
پسیانی از دهه شصت خورشیدی به بعد حضور فعالی در عرصه تئاتر ایران داشته که شامل اجراهای جشنواره ای و آزاد می شود. او با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته که از این میان می توان به جشنواره فجر سال ۱۳۷۰ اشاره کرد. پسیانی در این دوره واقعه خوانی جهاز جادو نوشته محمد چرمشیر را کارگردانی کرد و آن را به روی صحنه برد.
... [مشاهده متن کامل]
هجدهمین مراسم �شب کارگردان� خانه تئاتر، که عصر یک شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد، به نکوداشت آتیلا پسیانی اختصاص داشت.
پسیانی همچنین در سال ۱۳۸۰ برنده لوح زرین بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم نسل سوخته نیز شد.
آتیلا پسیانی در تاریخ چهاردهم مهر ماه هزار و چهارصد و دو درگذشت.
معنی یک کلمه رااگرنمیدانید مردم راسرکارنگذارید. این همه فلسفه چینی نمیخواد.