اتوپیا

/~otopiyA/

برابر پارسی: آرمانشهر

دانشنامه عمومی

اتوپیا (فیلم). اتوپیا ( انگلیسی: Utopia ) فیلمی به کارگردانی سهراب شهیدثالث محصول سال ۱۹۸۳ کشور آلمان غربی است.
پنج زن به خواست خودشان و بنا به نیاز اقتصادی در یک فاحشه خانه که تحت سرپرستی یک مرد اداره می شود، شروع به کار می کنند. سرپرست فاحشه خانه در سکانس های مختلف، هر بار به شکلی آزارگرانه و تحقیرآمیز، زن های فیلم را مورد استعمار قرار می دهد. هرکدام از زن ها از جایی می آیند و رؤیایی دارند.
عکس اتوپیا (فیلم)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

جدول کلمات

آرمانشهر

پیشنهاد کاربران

نهایت آرزوی دنیایی
ناکجاآباد، مدینه ی فاضله، آرمانشهر ( در برابر: کابوس شهر dystopia ) ، دولت یا کشور کامل و ایده آل
با توجه به فلسفه علم و معرفت شناسی و حکمت شناسی رفتاری همچنانکه دوستان { این کلمه را به معنای ناکجا آباد و آرمانشهر در اندیشه مارکسیسم ها با توجه نگاه پراگماتیست وجود دارد } همچنانکه دکتر چگوارا برای این ایده آل و پخش کردن افق اندیشه و رسالت نمود. اما جهت یادروی. . !نمیشود گفت : ناکجاد آباد و آرمان شهر وجود خارجی ندارد, زیرا با تصور انسانها پراگتیک با توجه تفکر رادیکالیسم توانستندازنیمه قرن 18میلادی تا به امروز با اتودپلتفرم ها , اختراعات, اکتشافات و همچنین در جهت تحقق تولید و توسعه علوم هزاران هزار موضوع از علوم مهندسی و ساختتولیدات ماشین آلات تا علوم علوم پایه و علوم طبیعی و انواع موضوعات مختلف در علوم انسانی - اجتماعی بمانند: نوشته ها مارکس و اندیشمندان فلسفه دانی بمانند: پوپر و ماکیاول مستفاد از جریان فکری افلاطون حتا از مارکسیسم به رئالیست و کاپیتالیسم و ایمپریالیست رسیده اند. . بماند کنفدراسیون روسیه وجهموری خلق کامونیست چین که از شاخه مذاهب تا بخشهای آگونیست ها تا آتاتیست ها تحقق برای آزادی و برابری و رفاه اجتماعی تا موضوعات محیط زیست کل انسانها با توجه به ضد ونقیض تفکرات بشر مدرن امروزی از قرن ۱۶ میلادی تا امروز با آنکه تضادهای جدید بازهم با تنوع ها های نژادی کارکرد مختلف با کارکردهای مختلف دارند. رسالتهای مهم را لطفا از ( " نگاه دکترین فلسفه علم و معرفت شناسی هرم مازلو" ) باید بررسی در جوامع مدرن دومرکراسی بمانند : حزب سبز آلمان و حزب سوسیال دموکرات فرانسه با توجه تعهد و مقاصد واهداف باید با توجه به الیت از منظر فلسفه علوم اجتماعی - اقتصادی وسیاسی دوباره بررسی نمود.
...
[مشاهده متن کامل]


نگاه کنید:

منابع• https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9781400834952.1/html• https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/j.0435-3684.2002.00121.x• http://www.gutenberg.org/files/624/624-h/624-h.htm• http://psychclassics.yorku.ca/Maslow/motivation.htm• https://www.youtube.com/watch?v=sfmo04EZP3o
آرمان شهر
اتوپیا. آرمانشهر. ( منبع: واژه نامۀ پارسی سره، گروه علمی تک، فروردین ۱۳۸۹ خورشیدی )
اتوپیا به چه معناست؟
این کلمه به معنای زندگانی آرمانی داشتن و دنیایى فرضى است که در آن همه چیز در حد اعلى نیکو است و داشتن چنین دنیایی خیال و تصور هر انسانیست!
...
[مشاهده متن کامل]

در واقع یکی دیگر از معانی این کلمه همان وهم، خیال و تصور است، داشتن دولت یا کشور ی کامل و ایده آل که به تعبیری از آن با نام مدینه ی فاضله نیز یاد شده است!
معانی تخصصی:
قانون ـ فقه : مثالى
روانشناسى : آرمانشهر
بازرگانى : مدینه فاضله
اضافات:
این واژه را می توان به صورت «یوتُپیا» نیز نوشت و این نوع نگارش نیز کاملا درست است.
این کلمه سالهاست که وارد زبان پارسی شده است و هم اکنون در خیل کلمات پذیرفته شده در زبان فارسی می باشد.
این کلمه سالهاست که به واژگان فارسی اضافه گردیده است و پیرامون آن فیلم نامه های و نیز مقالات و سخنرانی های زیادی در عرصه های رسانه و. . . موجود است که خود حاکی از پیوستن این واژه به جمع واژگان فارسی می باشد.
توضیحات تکمیلی
اتوپیا Utopia واژه­ای است مرکب از OU ( او ) یونانی به­معنای «نفی» و کلمه­ی TOPOS ( توپوس ) به­معنای «مکان» می­باشد؛ بنابر­این از لحاظ لغوی به­معنای «لامکان»می­باشد. در اصطلاح رایج، به­معنای جزیره­ی خیالی­ای توصیف شده که در آن سیاست و قانون و همه چیز در کمال خوبی اجرا می­گردد و نیز نام کتابی از توماس مور در این­باره می­باشد. معانی دیگر این واژه عبارتند از: دولت یا کشور کامل و ایده­آل، کشور خیالی، کتابی که درباره­ی کشور مرفه­الحال بحث می­کند. ( 1 )
همچنان­که در معانی اولیه مشخص است یوتوپیا از منظر خود طراحان آن، جامعه­ای خیالی و غیر­قابل تحقق است و در دنیای بشریت جایی برای آن سراغ نداریم و نخواهیم داشت و از همین­جا تفاوت­های اصلی یوتوپیای محصول مکاتب ماده­گرای شرق و غرب و نطریه­پردازان آن با مدینه­ی فاضله در مکتب اسلام آشکار می­شود.

پیشینه
در طول تاریخ انسان در پی تأمین جامعه­ای مطلوب بوده که خبری از ظلم و تبعیض و جنگ و ستیز و جهل و فقر و مرض در آن نباشد. در این راستا برخی به طراحی و ارائه­ی نظراتی درباره­ی چنین جامعه­ی آرمانی کوشیدند که به ذکر مختصر برخی از این یوتوپیاها یا رایج­ترین معادل فارسی آن - یعنی مدینه­ی فاضله - و شاخصه­های آن می­پردازیم:
1 ) مدینه­ی افلاطونی: افلاطون در مدینه­ی فاضله­ای که ترسیم نموده فقط فلاسفه­ی حقیقی را شایسته­ی زمامداری امور سیاسی می­داند. کمال مطلوب از نظر فردی در عدل و از نظر اجتماعی در حکومت آنها است. عده­ای باید برای دفاع از شهر و نیز هجوم به همسایگان تربیت شوند. مالکیت خصوصی را نیز برای زمامداران و نظامیان مضر می­داند، چرا که ایجاد تعلق خاطر مانع خدمت آنها به کشور است. به نظر او آنان­که لیاقت حکومت دارند خداوند در نهادشان طلا سرشته و در نهاد نگهبانان نقره و در نهاد برزگران و سایر شغل­ها، آهن و برنج. . . ( 2 )
2 ) مدینه­ی فاضله­ی اگوستین: او در قرن چهارم در کتاب شهر خدا، صلح و عدالت خواهی را دو ویژگی مدینه­ی فاضله می­داند، شهر خدا در آسمآن­ها است و شهرهای زمینی هر قدر بتوانند به این دو آرمان نزدیک­تر شوند قابل احترام­ترند. ( 3 )
3 ) مدینه­ی فاضله­ی فارابی­ ( فیلسوف مسلمان قرن چهارم ) : مدینه­ی فاضله او در سطوح مختلف سرزمینی، صغری، وسطی و عظمی طرح شده­ی است. رئیس اول آن پیامبر ( ص ) است که متصل به عقل فعال است و پس از او رئیس مماثل و در غیاب او رئیس فقاهت عهده­دار امور زمامداری جامعه­ی فاضله است. مقصد مدینه­ی فارابی سعادت و خیر مطلق است و ریشه در فطرت مشترک همه­ی انسآن­ها دارد. . . ( 4 )
4 ) مدینه­ی فاضله­ی توماس مور­ ( در کتاب یوتوپیا ) : لغو مالکیت خصوصی و پول از شاخصه­های مدینه­ی فاضله اوست. مردم از قمارهای فاسدکننده­ی احمقانه بی­خبرند، از جمله بازی­های آنان نبرد میان رذیلت و فضیلت است. میخانه و روسپی­گری در کار نیست، امکانی برای فساد و جایی برای پنهان شدن و دیدارهای پنهانی نیست و همه چشم در چشم هم زندگی می­کنند. . . . ( 5 )
5 ) از نظر آیت­الله مصباح یزدی مدینه­ی­ فاضله­ دارای ویژگی­هایی است که عبارتند از:
«1 - ارتباط فرد با خدای متعال
2 - ارتباط فرد با فرد [خودش امانت الهی است]
3 - ارتباط فرد با طبیعت [در این قبال دو موضع دارد: الف ) امانتدار خدای متعال است ب ) خلیفه­ی خدا است]
4 - ارتباط فرد با دیگر انسآن­ها بر اساس دو اصل عدالت و احسان، در ارتباط با نهاد خانواده - نهاد اقتصاد – نهاد سیاست و حکومت – نهاد حقوق و نهاد آموزش و پرورش» ( 6 )
ویل دورانت در «لذات فلسفه»، اتین کابه در «سفر به ایکاری»، ارسطو در «سیاست»، خواجه­نصیر طوسی در «اخلاق­الملوک»، کامپلانلا در «شهر خورشید»، فرانسیس بیکن در «ارغنون جدید» و «آتلانتیس نو» و فلاسفه­ی دیگری چون کانت، هگل، راسل از افرادی هستند که تلاش نمودند شاخصه­هایی را برای مدینه­ی فاضله­ی مطلوب بشریت ترسیم نمایند.

مدینه­ی فاضله و غیر­فاضله
مدینه­ی فاضله، شهر، دولت یا اجتماعى است که در آن همکارى زیادى براى نیل به سعادت دنیوى و اخروى وجود دارد. به بیان دیگر، در چنین شهرى، مردم سعادت خود و ابزار نیل به آن را مى‏شناسند و براى دست‏یابى به آن ( سعادت ) با یکدیگر همکارى مى‏کنند. البته این هم­کارى، شرط بقا و حیات مدینه­ی فاضله نیز شمرده مى‏شود؛ زیرا مدینه­ی فاضله همانند تن آدمى است که­ اعضایى دارد و اگر این اعضا با یکدیگر هماهنگ نباشد، حاصل کار آن چیزى نیست که سعادت انسان را تأمین نماید. بنابراین، کامل و سالم بودن اعضا و نیز هماهنگى و هم­کارى آنها از شروط لازم براى فراهم آمدن سعادت است. ( 7 )
در نقطه مقابل مدینه­ی فاضله، مدینه­ی جاهله قرار دارد - که بیشتر فارابی به­طور مستقیم به آن پرداخته - که بدون درک آن، فهم مدینه­ی فاضله دشوار است. این مدینه­ی جاهله یا جامعه­ی ناسالم خ . . .

بپرس