سازمان اتوبوسرانی شیراز سازمانی است که مسئولیت توسعه و نگهداری از سامانهٔ اتوبوسرانی درون شهری در شهر شیراز را به عهده دارد.
شیراز از نخستین شهرهای ایران است که دارای شرکت واحد اتوبوسرانی درون شهری شده است. از ابتدای سال ۱۳۸۰ خورشیدی، سازمان اتوبوسرانی شیراز در امر واگذاری اتوبوس ها به بخش خصوصی اقدام نموده است؛ به طوری که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از این ناوگان به بخش خصوصی واگذار گردیده است.
سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه در سال ۱۳۴۵ خورشیدی تأسیس گردید. در آن سال ۱۰ دستگاه اتوبوس به صورت نقد و اقساط از شرکت ایران ناسیونال خریداری شد. کارکنان شرکت عبارت بودند از ۱۰ نفر راننده، ۴۰ نفر کمک راننده، ۵۰ نفر بلیت فروش و ۱۰ نفر تعمیرکار و بازرس. حقوق روزانهٔ هر راننده به صورت تمام وقت ( ۶ صبح تا ۱۰ بعدازظهر ) مبلغ ۱۶۰ ریال و هر نفر کمک راننده و بلیت فروش ۸۳ ریال تعیین شده بود. با اتوبوس های خریداری شده، خط های یک، دو و سه راه اندازی شدند که این امر با استقبال مردم روبه رو گردید.
فعالیت های سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه عمدتا به سه بخش زیر تقسیم می شود:
• بخش اداری و مالی که به طور کل وظیفه آن برنامه ریزی نیروی انسانی و تجهیزات فنی و اداری است.
• بخش خدماتی که عمده وظیفه آن ارائه سرویس های منظم، نظارت برحسن انجام امور حمل ونقل، نظارت بر مینی بوسرانی، اصلاح شبکه خطوط و ایستگاه ها و آموزش شهروندان می باشد.
• بخش فنی و تخصصی که عمده وظیفه آن برنامه ریزی فنی، تعمیر و نگهداری اتوبوس ها، رسیدگی به امور تصادفات و رفع اختلاف و احداث و راه اندازی مرکز معاینه فنی خودروها می باشد، تقسیم می شود.
استفاده از اتوبوس های شهری در شیراز و پرداخت هزینه آن به وسیله کارت های NFC ( با همکاری بانک شهر و انصار ) انجام می پذیرد. با نزدیک کردن این کارت ها به دستگاه های منصوب در اتوبوس به صورت خودکار هزینه آن از کارت بلیت کسر می گردد. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
خطوط اتوبوسرانی شیراز دارای ۱۲ پایانه می باشد:
• ولی عصر: میدان ولیعصر ( ۱۲ خط )
• نمازی: میدان نمازی ( ۱۳ خط )
• شهیددستغیب :حد فاصل سه راه نمازی تا شاهچراغ ( ۱۵ خط )
• دروازه کازرون: دروازه کازرون ابتدای خیابان فخرآباد ( ۷ خط )
• شاهزاده قاسم: شاهزاده قاسم به شمت دروازه کازرون ( ۵ خط )
• بیست متری سعدی: انتهای بیست متری سعدی ( ۴ خط )
• عادل آباد:بولوار عدالت نرسیده به زندان عادل آباد ( ۳ خط )
• احمدی نو:بولوار احمدی جنوبی جنب فروشگاه شهرداری ( ۲ خط )
• لشکری: بولوار رحمت ابتدای خیابان لشکری ( ۲ خط )
• استقلال:حد فاصل باسکول نادر تا فلکه هنگ ( ۲ خط )
• قصردشت: میدان قصردشت ( ۱۲ خط )
• ابریشمی: میدان آزادی ( ۲ خط ) [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفشیراز از نخستین شهرهای ایران است که دارای شرکت واحد اتوبوسرانی درون شهری شده است. از ابتدای سال ۱۳۸۰ خورشیدی، سازمان اتوبوسرانی شیراز در امر واگذاری اتوبوس ها به بخش خصوصی اقدام نموده است؛ به طوری که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از این ناوگان به بخش خصوصی واگذار گردیده است.
سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه در سال ۱۳۴۵ خورشیدی تأسیس گردید. در آن سال ۱۰ دستگاه اتوبوس به صورت نقد و اقساط از شرکت ایران ناسیونال خریداری شد. کارکنان شرکت عبارت بودند از ۱۰ نفر راننده، ۴۰ نفر کمک راننده، ۵۰ نفر بلیت فروش و ۱۰ نفر تعمیرکار و بازرس. حقوق روزانهٔ هر راننده به صورت تمام وقت ( ۶ صبح تا ۱۰ بعدازظهر ) مبلغ ۱۶۰ ریال و هر نفر کمک راننده و بلیت فروش ۸۳ ریال تعیین شده بود. با اتوبوس های خریداری شده، خط های یک، دو و سه راه اندازی شدند که این امر با استقبال مردم روبه رو گردید.
فعالیت های سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه عمدتا به سه بخش زیر تقسیم می شود:
• بخش اداری و مالی که به طور کل وظیفه آن برنامه ریزی نیروی انسانی و تجهیزات فنی و اداری است.
• بخش خدماتی که عمده وظیفه آن ارائه سرویس های منظم، نظارت برحسن انجام امور حمل ونقل، نظارت بر مینی بوسرانی، اصلاح شبکه خطوط و ایستگاه ها و آموزش شهروندان می باشد.
• بخش فنی و تخصصی که عمده وظیفه آن برنامه ریزی فنی، تعمیر و نگهداری اتوبوس ها، رسیدگی به امور تصادفات و رفع اختلاف و احداث و راه اندازی مرکز معاینه فنی خودروها می باشد، تقسیم می شود.
استفاده از اتوبوس های شهری در شیراز و پرداخت هزینه آن به وسیله کارت های NFC ( با همکاری بانک شهر و انصار ) انجام می پذیرد. با نزدیک کردن این کارت ها به دستگاه های منصوب در اتوبوس به صورت خودکار هزینه آن از کارت بلیت کسر می گردد. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
خطوط اتوبوسرانی شیراز دارای ۱۲ پایانه می باشد:
• ولی عصر: میدان ولیعصر ( ۱۲ خط )
• نمازی: میدان نمازی ( ۱۳ خط )
• شهیددستغیب :حد فاصل سه راه نمازی تا شاهچراغ ( ۱۵ خط )
• دروازه کازرون: دروازه کازرون ابتدای خیابان فخرآباد ( ۷ خط )
• شاهزاده قاسم: شاهزاده قاسم به شمت دروازه کازرون ( ۵ خط )
• بیست متری سعدی: انتهای بیست متری سعدی ( ۴ خط )
• عادل آباد:بولوار عدالت نرسیده به زندان عادل آباد ( ۳ خط )
• احمدی نو:بولوار احمدی جنوبی جنب فروشگاه شهرداری ( ۲ خط )
• لشکری: بولوار رحمت ابتدای خیابان لشکری ( ۲ خط )
• استقلال:حد فاصل باسکول نادر تا فلکه هنگ ( ۲ خط )
• قصردشت: میدان قصردشت ( ۱۲ خط )
• ابریشمی: میدان آزادی ( ۲ خط ) [ ۴]
wiki: اتوبوسرانی شیراز