فرهنگ فارسی
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. (صفت ) حقیقی، واقعی.
۳. (صفت ) محسوس.
۴. (صفت ) دارای وجود خارجی، قابل مشاهده و اثبات.
پیشنهاد کاربران
برابر پارسی واژه ( ابژکتیو ) ، واژه ( برون آختی ) می باشد و برابر پارسی واژه ( سوبژکتیو ) ، واژه ( درون آختی ) می باشد.
ابژه= برون آخته
سوژه= درون آخته
ابژکتیو= برون آختی
سوبژکتیو= درون آختی
... [مشاهده متن کامل]
منبع: نسک ( کتاب ) های سنجش خرد ناب کانت و بنیادهای منطق نگریک ترگویه ای از دکتر شمس الدین ادیب سلطانی
در دوگانه انگاری عین و ذهن، پدیده یا هستنده ذهنی را سوژه و هستنده عینی را ابژه می گویند. امر ذهنی را سوبژکتیو و امر عینی را ابژکتیو گویند.
برابرنهادهای پارسی این واژگان، درونمایه و معنای آن واژگان را بهتر به پارسی زبانان می رساند؛
ابژه= برون آخته
سوژه= درون آخته
ابژکتیو= برون آختی
سوبژکتیو= درون آختی
... [مشاهده متن کامل]
منبع: نسک ( کتاب ) های سنجش خرد ناب کانت و بنیادهای منطق نگریک ترگویه ای از دکتر شمس الدین ادیب سلطانی
در دوگانه انگاری عین و ذهن، پدیده یا هستنده ذهنی را سوژه و هستنده عینی را ابژه می گویند. امر ذهنی را سوبژکتیو و امر عینی را ابژکتیو گویند.
برابرنهادهای پارسی این واژگان، درونمایه و معنای آن واژگان را بهتر به پارسی زبانان می رساند؛
عینی، قابل مشاهده
مقصود . هدف . منضور مطلوب
به معنای بیرونی و شهودی می باشد، در فلسفه پدیدار شناختی به امر بیرونی یا Objective ( ابژه ) گفته می شود که یک امر عینی است. در مقابل آن واژه ی سوبژکتیو است که امر درونی اشاره میکند.