ابوالفضل مهدیار ( زاده ۲ خرداد ۱۳۲۷ در قم – درگذشته ۲ آبان ۱۳۵۹ در جزیره فاو ) سرگرد خلبان اف - ۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.
عمده سرشناسی وی جدای از مهارت ویژه در پرواز، حضور فعال ۷۰ روزه در جنگ ایران و عراق و نحوه درگذشت اوست.
... [مشاهده متن کامل]
ابوالفضل مهدیار پس از پایان تحصیلات در بهمن ماه سال ۱۳۴۷ وارد نیروی هوایی ایران گردید پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و به عنوان خلبان اف۴ انتخاب و به پایگاه یکم شکاری ( فرودگاه مهرآباد ) منتقل گردید. مهدیار بهترین خلبان لیزر ایران و یکی از بهترین ها در جهان بود. در سال ۵۴ پس از طی دوره کابین جلو به پایگاه هفتم شکاری ( شیراز ) منتقل شد و در سال ۵۶ مجدداً به پایگاه یک شکاری در تهران بازگشت، سپس با پیروزی انقلاب به پایگاه ششم شکاری منتقل شد.
وی در تابستان ۱۳۵۹ به اتهام شرکت در کودتای نوژه دستگیر و به اعدام محکوم می شود؛ ولی اسنادی مبنی بر دخالت وی در کودتا یافت نشد.
به نوشته کتاب عملیات نفوذ "روز دادگاه، این خلبان دلیر اظهار می دارد که من را اگر هم می خواهید اعدام کنید به جبهه ببرید و به عنوان یک سپر انسانی استفاده کنید یا مرا از هواپیما به همراه بمب بر سر عراقی ها بیاندازید! قاضی دادگاه از این اظهارات متاثر می شود و پرونده وی را به نزد روح الله خمینی می برد و وی حکم به عفو او می دهد. "
با آغاز جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، سرگرد مهدیار درخواست بازگشت به گردان پرواز را می نماید که با درخواستش موافقت شد.
با توجه به تخصص سرگرد مهدیار، پروازهای مهمی در یک ماه اول جنگ ( ماه مهر سال ۱۳۵۹ ) به وی واگذار شد. روز یکم آبان ماه طی دو پرواز جهت حمله به بندر فاو و اسکله ام القصر به عنوان لیدر شرکت نمود و ضربات زیادی بر ارتش عراق وارد نمود. ساعت ۱۲ ظهر روز دوم آبان ماه سال ۱۳۵۹ دو فروند اف ۴ فانتوم ۲ ئی به لیدری شماره یک سرگرد خلبان ابوالفضل مهدیار و کمک سروان محمود شادمان بخت و شماره دو به خلبانی سرگرد محمود ضرابی و کمک ستوانیکم اسماعیل پیروان جهت بمباران اسکله ام القصر به پرواز در می آیند. با رسیدن روی هدف خلبانان ابتدا با تیربار اسکله را هدف قرار می دهند. سپس ام کی۸۲ خود را روی اسکله می ریزند و در حال گردش به سمت مرز ایران، هواپیمای لیدر ( سرگرد مهدیار ) مورد اصابت موشک ارتش عراق قرار می گیرد. هر دو خلبان اقدام به اجکت می نمایند. خلبان های عراقی برخلاف کنوانسیون های بین المللی که برای چتربازان در آسمان، تأمین جانی قائل هستند، سرگرد مهدیار و کمک خلبانش را هدف رگبار مسلسل های خود قرار می دهند و پیکر بی جانش در خلیج فارس فرو افتاد.
عمده سرشناسی وی جدای از مهارت ویژه در پرواز، حضور فعال ۷۰ روزه در جنگ ایران و عراق و نحوه درگذشت اوست.
... [مشاهده متن کامل]
ابوالفضل مهدیار پس از پایان تحصیلات در بهمن ماه سال ۱۳۴۷ وارد نیروی هوایی ایران گردید پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و به عنوان خلبان اف۴ انتخاب و به پایگاه یکم شکاری ( فرودگاه مهرآباد ) منتقل گردید. مهدیار بهترین خلبان لیزر ایران و یکی از بهترین ها در جهان بود. در سال ۵۴ پس از طی دوره کابین جلو به پایگاه هفتم شکاری ( شیراز ) منتقل شد و در سال ۵۶ مجدداً به پایگاه یک شکاری در تهران بازگشت، سپس با پیروزی انقلاب به پایگاه ششم شکاری منتقل شد.
وی در تابستان ۱۳۵۹ به اتهام شرکت در کودتای نوژه دستگیر و به اعدام محکوم می شود؛ ولی اسنادی مبنی بر دخالت وی در کودتا یافت نشد.
به نوشته کتاب عملیات نفوذ "روز دادگاه، این خلبان دلیر اظهار می دارد که من را اگر هم می خواهید اعدام کنید به جبهه ببرید و به عنوان یک سپر انسانی استفاده کنید یا مرا از هواپیما به همراه بمب بر سر عراقی ها بیاندازید! قاضی دادگاه از این اظهارات متاثر می شود و پرونده وی را به نزد روح الله خمینی می برد و وی حکم به عفو او می دهد. "
با آغاز جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، سرگرد مهدیار درخواست بازگشت به گردان پرواز را می نماید که با درخواستش موافقت شد.
با توجه به تخصص سرگرد مهدیار، پروازهای مهمی در یک ماه اول جنگ ( ماه مهر سال ۱۳۵۹ ) به وی واگذار شد. روز یکم آبان ماه طی دو پرواز جهت حمله به بندر فاو و اسکله ام القصر به عنوان لیدر شرکت نمود و ضربات زیادی بر ارتش عراق وارد نمود. ساعت ۱۲ ظهر روز دوم آبان ماه سال ۱۳۵۹ دو فروند اف ۴ فانتوم ۲ ئی به لیدری شماره یک سرگرد خلبان ابوالفضل مهدیار و کمک سروان محمود شادمان بخت و شماره دو به خلبانی سرگرد محمود ضرابی و کمک ستوانیکم اسماعیل پیروان جهت بمباران اسکله ام القصر به پرواز در می آیند. با رسیدن روی هدف خلبانان ابتدا با تیربار اسکله را هدف قرار می دهند. سپس ام کی۸۲ خود را روی اسکله می ریزند و در حال گردش به سمت مرز ایران، هواپیمای لیدر ( سرگرد مهدیار ) مورد اصابت موشک ارتش عراق قرار می گیرد. هر دو خلبان اقدام به اجکت می نمایند. خلبان های عراقی برخلاف کنوانسیون های بین المللی که برای چتربازان در آسمان، تأمین جانی قائل هستند، سرگرد مهدیار و کمک خلبانش را هدف رگبار مسلسل های خود قرار می دهند و پیکر بی جانش در خلیج فارس فرو افتاد.