ابوالبختری
لغت نامه دهخدا
ابوالبختری. [ اَ بُل ْ ب َ ت َ ] ( اِخ ) وهب بن وهب بن کثیربن عبداﷲ قرشی. ربیب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام. هارون خلیفه او را قضای عسکر مهدی داد و سپس بقضای مدینةالرسول مأمور گشت و پس از آن عزل و به بغداد باز گردید و تا آخر عمر بدانجا ببود. او مردی کریم و خوش طبع بود و شعرا او را مدح کرده و صلت و انعام یافته اند. لکن بضعف روایت خاصه در منقولات خویش از حضرت صادق متهم است و شهید ثانی در درایه او را نام برده ونمونه ای از وضع و جعل او را برای خوش آمد خلیفه آورده است. او را کتابی چند است و اسامی آن در فهرست ابن الندیم مذکور است. وفات او به سال 200 هَ. ق. است.
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] ابوالبختری (ابهام زدایی). ابوالبختری ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • ابوالبختری عاص بن هاشم، اَبوالْبَخْتَری، عاص بن هاشم بن حارث بن اسد بن عبدالعزی (د ۲ق/۶۲۴م)، یکی از بزرگان قریش در جاهلیت• ابوالبختری وهب بن وهب کبیر قرشی، اَبوالْبَخْتَری، وهْب بن وهْب کبیر بن عبداللـه بن زمعه قرشی (د ۲۰۰ق/۸۱۶م)، دولتمرد، قاضی، مورخ و محدّث
...
...
wikifeqh: ابو_البختری
[ویکی اهل البیت] ابوالبَخْتَری (سعد). این صفحه مدخلی از فرهنگ معارف و معاریف است
سعید یا سعد بن فیروز طائی (بالولاء) یا سعد بن عمران (م 82 ق) به روایت شیخ ابوجعفر طوسی در رجال و علامه حلی در خلاصه از خواص اصحاب امیرالمومنین علی علیه السلام و از مردم یمن بود که در کوفه اقامت داشت.
بعضی عمران را نام پدر فیروز دانسته اند. او از فقها و محدثین شیعه و از تابعین و مردی ثقه و مقبول القول بود ولی مستقیماً حدیثی از حضرت علیه السلام نشنیده است.
حبیب بن ابی ثابت، روایت کرده است که من و سعید بن جبیر و ابوالبختری با هم بودیم ولی ابوالبختری از ما عالمتر و فقیهتر بود. محدثین اهل سنت در تشیع او اتفاق دارند معذلک احادیث او را معتبر می شمارند. ابوالبختری مردی مجاهد بود.
در قیام محمد بن اشعث علیه حجاج بن یوسف ثقفی با او همراه شد و در دسته قاریان قرآن جهاد می کرد. قاریان خواستند او را به امارت برگزینند ولی نپذیرفت و گفت: من از موالی هستم و بهتر است سرداری از نژاد عرب را به این سمت انتخاب کنید و ایشان جهم بن زجر خثعمی را امیر خود ساختند. ابوالبختری در واقعه «جماجم» به زخم نیزه یکی از سپاهیان حجاج به شهادت رسید. (دائرةالمعارف تشیع)
سید مصطفی حسینی دشتی، معارف و معاریف.
سعید یا سعد بن فیروز طائی (بالولاء) یا سعد بن عمران (م 82 ق) به روایت شیخ ابوجعفر طوسی در رجال و علامه حلی در خلاصه از خواص اصحاب امیرالمومنین علی علیه السلام و از مردم یمن بود که در کوفه اقامت داشت.
بعضی عمران را نام پدر فیروز دانسته اند. او از فقها و محدثین شیعه و از تابعین و مردی ثقه و مقبول القول بود ولی مستقیماً حدیثی از حضرت علیه السلام نشنیده است.
حبیب بن ابی ثابت، روایت کرده است که من و سعید بن جبیر و ابوالبختری با هم بودیم ولی ابوالبختری از ما عالمتر و فقیهتر بود. محدثین اهل سنت در تشیع او اتفاق دارند معذلک احادیث او را معتبر می شمارند. ابوالبختری مردی مجاهد بود.
در قیام محمد بن اشعث علیه حجاج بن یوسف ثقفی با او همراه شد و در دسته قاریان قرآن جهاد می کرد. قاریان خواستند او را به امارت برگزینند ولی نپذیرفت و گفت: من از موالی هستم و بهتر است سرداری از نژاد عرب را به این سمت انتخاب کنید و ایشان جهم بن زجر خثعمی را امیر خود ساختند. ابوالبختری در واقعه «جماجم» به زخم نیزه یکی از سپاهیان حجاج به شهادت رسید. (دائرةالمعارف تشیع)
سید مصطفی حسینی دشتی، معارف و معاریف.
[ویکی فقه] ابوالبختری (قرآن). ابوالبختری، عاص بن هشام از سران مشرک قریش است.
برخی مفسران ، وی را دخیل در شان نزول آیات ۹۰ تا ۹۳ حجر دانسته و از «مقتسمین» برشمرده اند. گفته شده: آیات ۹۰-۹۵ درباره وی و دیگر سران شرک، آیه ۶۶ حج در ناسپاسی و انکار نشانه های قدرت و وحدانیت خداوند از سوی ایشان، آیات ۴ تا ۱۰ سوره ص درباره سخنان کفرآمیز وی و انکار نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نازل شده است. براساس اقوالی، آیات ۳۰ و ۳۶ انفال، ۴ عنکبوت ، ۱ محمد و ۲۹ مطففین نیز در شان وی و هم فکرانش نازل شده است.
برخی مفسران ، وی را دخیل در شان نزول آیات ۹۰ تا ۹۳ حجر دانسته و از «مقتسمین» برشمرده اند. گفته شده: آیات ۹۰-۹۵ درباره وی و دیگر سران شرک، آیه ۶۶ حج در ناسپاسی و انکار نشانه های قدرت و وحدانیت خداوند از سوی ایشان، آیات ۴ تا ۱۰ سوره ص درباره سخنان کفرآمیز وی و انکار نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نازل شده است. براساس اقوالی، آیات ۳۰ و ۳۶ انفال، ۴ عنکبوت ، ۱ محمد و ۲۹ مطففین نیز در شان وی و هم فکرانش نازل شده است.
wikifeqh: ابوالبختری_(قرآن)
[ویکی اهل البیت] ابوالبَخْتَری (وهب بن وهب). این صفحه مدخلی از فرهنگ معارف و معاریف است
وهب بن وهب بن کبیر بن عبدالله بن زمعه قرشی (200 ق/816 م) دولتمرد، قاضی، مورخ و محدث.
مادرش عبده دختر علی بن یزید رکانه هاشمی بود که گفته شده چندی در حباله نکاح امام صادق علیه السلام بوده است. وی از مردم مدینه بوده و در این شهر به تحصیل حدیث و فقه پرداخته. احادیث بسیاری از امام صادق علیه السلام روایت کرده، مرحوم نجاشی و مرحوم شیخ طوسی او را از اصحاب آن حضرت شمرده اند.
در یکی از سفرهای هارون الرشید به مدینه که فقهاء برجسته این شهر وی را از بالا رفتن به منبر پیامبر صلی الله علیه و آله بازداشتند، ابوالبختری با جعل حدیثی این امکان را برای او فراهم ساخت. وی در حوالی سال 174 هـ.ق مدینه را به قصد بغداد ترک گفت و در مسیر خود مدتی در کوفه اقامت گزید و به روایت حدیث پرداخت.
وی در دسیسه دستگیری یحیی بن عبدالله علوی شرکت فعالانه داشت و بدین منظور همراه فضل برمکی به ری رفت. ظاهرا آنگاه که قاضی القضاة ابویوسف در بغداد حضور نداشت، در مجلس محاکمه یحیی به عنوان یکی از قضاة شرکت کرد و با طرح شبهات، حکم به محکومیت یحیی نموده. اسباب رضایت هارون را فراهم ساخت و شاید همین امر باعث شد که هارون وی را به منصب قضاء «عسکر مهدی» واقع در بخش شرقی بغداد بگمارد. وی در دربار هارون صاحب نفوذ بود و پس از درگذشت ابویوسف وی به سمت قاضی القضاتی منصوب گردید.
در سال 192 از منصب قضاء بغداد عزل و به عنوان والی، قاضی و امام به مدینه اعزام شد. در مدینه نیز مردی پرنفوذ بود وی تا وفات هارون و حتی در اوائل خلافت امین بر مسند خود باقی بود و در 194 امین وی را از ولایت و قضاء عزل کرد و به دنبال آن ابوالبختری مدینه را ترک گفت و به بغداد بازگشت. در 195 مجددا وی را به قضاء منصوب کرد.
وهب بن وهب بن کبیر بن عبدالله بن زمعه قرشی (200 ق/816 م) دولتمرد، قاضی، مورخ و محدث.
مادرش عبده دختر علی بن یزید رکانه هاشمی بود که گفته شده چندی در حباله نکاح امام صادق علیه السلام بوده است. وی از مردم مدینه بوده و در این شهر به تحصیل حدیث و فقه پرداخته. احادیث بسیاری از امام صادق علیه السلام روایت کرده، مرحوم نجاشی و مرحوم شیخ طوسی او را از اصحاب آن حضرت شمرده اند.
در یکی از سفرهای هارون الرشید به مدینه که فقهاء برجسته این شهر وی را از بالا رفتن به منبر پیامبر صلی الله علیه و آله بازداشتند، ابوالبختری با جعل حدیثی این امکان را برای او فراهم ساخت. وی در حوالی سال 174 هـ.ق مدینه را به قصد بغداد ترک گفت و در مسیر خود مدتی در کوفه اقامت گزید و به روایت حدیث پرداخت.
وی در دسیسه دستگیری یحیی بن عبدالله علوی شرکت فعالانه داشت و بدین منظور همراه فضل برمکی به ری رفت. ظاهرا آنگاه که قاضی القضاة ابویوسف در بغداد حضور نداشت، در مجلس محاکمه یحیی به عنوان یکی از قضاة شرکت کرد و با طرح شبهات، حکم به محکومیت یحیی نموده. اسباب رضایت هارون را فراهم ساخت و شاید همین امر باعث شد که هارون وی را به منصب قضاء «عسکر مهدی» واقع در بخش شرقی بغداد بگمارد. وی در دربار هارون صاحب نفوذ بود و پس از درگذشت ابویوسف وی به سمت قاضی القضاتی منصوب گردید.
در سال 192 از منصب قضاء بغداد عزل و به عنوان والی، قاضی و امام به مدینه اعزام شد. در مدینه نیز مردی پرنفوذ بود وی تا وفات هارون و حتی در اوائل خلافت امین بر مسند خود باقی بود و در 194 امین وی را از ولایت و قضاء عزل کرد و به دنبال آن ابوالبختری مدینه را ترک گفت و به بغداد بازگشت. در 195 مجددا وی را به قضاء منصوب کرد.
[ویکی اهل البیت] ابو البختری (عاص بن هشام). این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
ابوالبختری، عاص بن هشام از سران مشرک قریش است. برخی مفسّران، وی را دخیل در شأن نزول آیات 90 تا 93 سوره حجر(15) دانسته و از «مقتسمین» برشمرده اند.
گفته شده: آیات 90 ـ 95 درباره وی و دیگر سران شرک، آیه 66 سوره حج(22) در ناسپاسی و انکار نشانه های قدرت و وحدانیت خداوند از سوی ایشان،
آیات 4 تا 10 سوره ص(38) درباره سخنان کفرآمیز وی و انکار نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است. بر اساس اقوالی، آیات 30 و 36 سوره انفال(8)، 4 سوره عنکبوت(29)، 1 سوره محمد(47) و 29 سوره مطففین(83) نیز در شأن وی و هم فکرانش نازل شده است.
ابوالبختری، عاص بن هشام از سران مشرک قریش است. برخی مفسّران، وی را دخیل در شأن نزول آیات 90 تا 93 سوره حجر(15) دانسته و از «مقتسمین» برشمرده اند.
گفته شده: آیات 90 ـ 95 درباره وی و دیگر سران شرک، آیه 66 سوره حج(22) در ناسپاسی و انکار نشانه های قدرت و وحدانیت خداوند از سوی ایشان،
آیات 4 تا 10 سوره ص(38) درباره سخنان کفرآمیز وی و انکار نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است. بر اساس اقوالی، آیات 30 و 36 سوره انفال(8)، 4 سوره عنکبوت(29)، 1 سوره محمد(47) و 29 سوره مطففین(83) نیز در شأن وی و هم فکرانش نازل شده است.
wikiahlb: ابو_البختری_(عاص_بن_هشام)
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید