ابن عربی
/~ebne~arabi/
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
یکی از اعاظم حکمای صوفیه
پیشنهاد کاربران
ابن عربی ( به عربی: ابن عربی ) با نام کامل أبو عبدالله محمد بن علی بن محمد إبن عربی الحاتمی الطائی الأندلسی المرسی الدماشقی ( زادهٔ ۲۶ ژوئیه ۱۱۶۵ – درگذشتهٔ ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ میلادی ) ملقب به محیی الدین و ابن عربی و سلطان العارفین، و الشیخ الاکبر و امام العارفین و … دانشور، عارف، شاعر و فیلسوف مسلمان اندلسی بود که در اندیشه اسلامی بسیار تأثیرگذار بود. از ۸۵۰ اثر منتسب به وی، حدود ۷۰۰ اثر معتبر هستند در حالی که بیش از ۴۰۰ اثر هنوز موجود است. آموزه های جهان شناختی وی جهان بینی غالب در بسیاری از نقاط جهان اسلام شد.
... [مشاهده متن کامل]
وی در میان اهل سلوک و عرفان با نام های الشیخ الاکبر ( از اینجا مکتب اکبریه یا اکبریان ) و محیی الدین ابن عربی در سراسر خاورمیانه معروف است.
برخلاف تصور بسیاری، هرچند ابن عربی در برخی مباحث، سخنانی از صوفیه را تایید کرده است ؛ اما در مواردی نیز، به نقد آرایی از صوفیه پرداخته است و در فتوحات ج۱، ص ۶۱ گفته است که او دیدگاه مستقلی دارد و او تابع دیدگاه صوفیه نیست.
محیی الدین در سال ۵۶۰ ه. ق در شهر مرسیه در جنوب شرقی اندلس به دنیا آمد. پدرش علی بن محمد از عالمان فقه و حدیث و تصوف بود و جدش نیز یکی از قضات اندلسی بود.
او قرآن، حدیث، فقه، لغت، ادبیات و تصوف را نزد عالمان عصر آموخت و با ابن رشد فیلسوف اندلسی دیدار کرد. عالی ترین دانش نامه ابن عربی، کتب فتوحات مکیه و فصوص الحکم است.
ابن عربی در ۲۲ ربیع الثانی ۶۳۸ برابر با ۱۰ نوامبر ۱۲۴۰ در دمشق در سن ۷۸ سالگی درگذشت.
ورود رسمی ابن عربی به سلوک در سنّ ۲۱ سالگی ( در سال ۵۸۰ ه. ق ) روی داد، ولی او به زودی و در زمانی اندک بلندآوازه گردید، و مشایخ زمانش به دیدار او شتاب کردند. محیی الدّین آثاری گران سنگ و پرارزش در شاخه های مختلف حکمت و علم پدیدآورد، عرفان را به نوعی، به فلسفه تبدیل کرد، و در نوشته هایش عقاید و باورهای بسیاری از مکاتب را به نقد کشید. برخی کوشیده اند که با استناد به برخی از نوشته هایش، اثبات کنند که او از اهل سنت است؛ و برخی کوشیده اند که با استناد به برخی دیگر از سخنانش، او را شیعه قلمدا کنند. حقیقت امر این است که کسی که در هر علمی، تخصص و تبحر و تحقیقات ویژه ای داردهمواره نقطه نظرهایی دارد که فراتر از دیگران است. در باب معارف نیز، همین گونه است و از این رو، نمی توان محیی الدین را در چهارچوب هیچ گروهی قرار داد. مهم ترین کتاب وی «فصوص الحکم» بر مبنای خواب مبشرین است.






... [مشاهده متن کامل]
وی در میان اهل سلوک و عرفان با نام های الشیخ الاکبر ( از اینجا مکتب اکبریه یا اکبریان ) و محیی الدین ابن عربی در سراسر خاورمیانه معروف است.
برخلاف تصور بسیاری، هرچند ابن عربی در برخی مباحث، سخنانی از صوفیه را تایید کرده است ؛ اما در مواردی نیز، به نقد آرایی از صوفیه پرداخته است و در فتوحات ج۱، ص ۶۱ گفته است که او دیدگاه مستقلی دارد و او تابع دیدگاه صوفیه نیست.
محیی الدین در سال ۵۶۰ ه. ق در شهر مرسیه در جنوب شرقی اندلس به دنیا آمد. پدرش علی بن محمد از عالمان فقه و حدیث و تصوف بود و جدش نیز یکی از قضات اندلسی بود.
او قرآن، حدیث، فقه، لغت، ادبیات و تصوف را نزد عالمان عصر آموخت و با ابن رشد فیلسوف اندلسی دیدار کرد. عالی ترین دانش نامه ابن عربی، کتب فتوحات مکیه و فصوص الحکم است.
ابن عربی در ۲۲ ربیع الثانی ۶۳۸ برابر با ۱۰ نوامبر ۱۲۴۰ در دمشق در سن ۷۸ سالگی درگذشت.
ورود رسمی ابن عربی به سلوک در سنّ ۲۱ سالگی ( در سال ۵۸۰ ه. ق ) روی داد، ولی او به زودی و در زمانی اندک بلندآوازه گردید، و مشایخ زمانش به دیدار او شتاب کردند. محیی الدّین آثاری گران سنگ و پرارزش در شاخه های مختلف حکمت و علم پدیدآورد، عرفان را به نوعی، به فلسفه تبدیل کرد، و در نوشته هایش عقاید و باورهای بسیاری از مکاتب را به نقد کشید. برخی کوشیده اند که با استناد به برخی از نوشته هایش، اثبات کنند که او از اهل سنت است؛ و برخی کوشیده اند که با استناد به برخی دیگر از سخنانش، او را شیعه قلمدا کنند. حقیقت امر این است که کسی که در هر علمی، تخصص و تبحر و تحقیقات ویژه ای داردهمواره نقطه نظرهایی دارد که فراتر از دیگران است. در باب معارف نیز، همین گونه است و از این رو، نمی توان محیی الدین را در چهارچوب هیچ گروهی قرار داد. مهم ترین کتاب وی «فصوص الحکم» بر مبنای خواب مبشرین است.






اَستُدّالدین پور تازی:
محی الدین ابن عربی.
محی الدین ابن عربی.
ابن عربی متولد شهر مورسیا ( murcia ) می باشد که به زبان فارسی اشتباها مرسیه ترجمه شده است. مور سیا به زبان فارسی به معنای مور یا حشره سیاه رنگ می باشد. لذا نام آن شهر ریشه در زبان فارسی دارد.
مهاجرت او در سن هشت سالگی به شهر سه ویلا ( sevilla ) به وقوع پیوسته است. نام این شهر در ترجمه فارسی به اشبیلیه تبدیل گردیده است. خواننده گرامی فارسی زبان وجدان خودرا قاضی نماید و از خود به پرسد که نام این دو شهر چه شباهتی با مرسیه و اشبیلیه می توانند داشته باشند ؟ آیا مترجمین نا آگاه بوده یا جهت تشویش خاطر خوانندگان فارسی زبان مرتکب چنین خطایی گردیده اند.
... [مشاهده متن کامل]
در پایان اشاره کوتاه به اعداد و راز نهفته در آنان :
اثر قطور و حجیم فتوحات مکیه به ۶ فصل اصلی و ۵۶۰ فصول جزئی و ۳۷ جلد تقسیم بندی شده است. این اعداد چه چیزی را در ذهن پژوهشگر عرفانی القاء میکنند؟
آیا رمز و رازی در پشت آنها نهفته است؟
طوریکه اطلاع داریم بر طبق باور دینی ادیان ابراهیمی جهان را ظرف ۶ روز به انجام رسانید. لذا ۶ فصل اصلی فتوحات ( حتا شش دفتر مثنوی معنوی مولانا ) اقتباسی از خلقت ۶ روزه می باشد. کتاب عهد یا وصیت نامه قدیم از ۳۷ کتاب چه تشکیل گردیده است و ۳۷ جلد فتوحات اقتباس از ۳۷ کتاب چه عهد قدیم می باشد. ابن عربی دقیقا ۵۶۰ سال بعد از هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه متولد شده است و تقسیم بندی اثر فتوحات به ۵۶۰ فصل جزئی اقتباسی از این عدد می باشد.
اثر معروف فصوص الحکم ( یا نگین های انگشتری خرد خداوندی ) از ۲۷ فصل تشکیل شده است. همچنین اطلاع داریم که عهد یا وصیت نامه جدید از گرد آوری ۲۷ دفترچه تدوین گردیده است. لذا ۲۷ فصل بودن این اثر اقتباسی از ۲۷ دفتر چه ای بودن آن اثر می باشد. ابن عربی حدود ۳۵۵ اثر به جای گذاشته است که تعداد آن ها برابر با تعداد روز های سال قمری می باشد که حدود ده روز کوتاه تر از سالهای شمسی می باشند.
مهاجرت او در سن هشت سالگی به شهر سه ویلا ( sevilla ) به وقوع پیوسته است. نام این شهر در ترجمه فارسی به اشبیلیه تبدیل گردیده است. خواننده گرامی فارسی زبان وجدان خودرا قاضی نماید و از خود به پرسد که نام این دو شهر چه شباهتی با مرسیه و اشبیلیه می توانند داشته باشند ؟ آیا مترجمین نا آگاه بوده یا جهت تشویش خاطر خوانندگان فارسی زبان مرتکب چنین خطایی گردیده اند.
... [مشاهده متن کامل]
در پایان اشاره کوتاه به اعداد و راز نهفته در آنان :
اثر قطور و حجیم فتوحات مکیه به ۶ فصل اصلی و ۵۶۰ فصول جزئی و ۳۷ جلد تقسیم بندی شده است. این اعداد چه چیزی را در ذهن پژوهشگر عرفانی القاء میکنند؟
آیا رمز و رازی در پشت آنها نهفته است؟
طوریکه اطلاع داریم بر طبق باور دینی ادیان ابراهیمی جهان را ظرف ۶ روز به انجام رسانید. لذا ۶ فصل اصلی فتوحات ( حتا شش دفتر مثنوی معنوی مولانا ) اقتباسی از خلقت ۶ روزه می باشد. کتاب عهد یا وصیت نامه قدیم از ۳۷ کتاب چه تشکیل گردیده است و ۳۷ جلد فتوحات اقتباس از ۳۷ کتاب چه عهد قدیم می باشد. ابن عربی دقیقا ۵۶۰ سال بعد از هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه متولد شده است و تقسیم بندی اثر فتوحات به ۵۶۰ فصل جزئی اقتباسی از این عدد می باشد.
اثر معروف فصوص الحکم ( یا نگین های انگشتری خرد خداوندی ) از ۲۷ فصل تشکیل شده است. همچنین اطلاع داریم که عهد یا وصیت نامه جدید از گرد آوری ۲۷ دفترچه تدوین گردیده است. لذا ۲۷ فصل بودن این اثر اقتباسی از ۲۷ دفتر چه ای بودن آن اثر می باشد. ابن عربی حدود ۳۵۵ اثر به جای گذاشته است که تعداد آن ها برابر با تعداد روز های سال قمری می باشد که حدود ده روز کوتاه تر از سالهای شمسی می باشند.