ابن زُرْعه، ابوعلی عیسی (۳۳۱ـ۳۹۸ق)
فیلسوف، منطقی و مترجم مسیحی. اگرچه جهت امرار معاش به تجارت اشتغال داشت، ولی با این وجود بر خلاف رأی ابوحیان، منزلتی بلند در علم منطق و نزدیک کردن دانش های عقلی با دین دارد. به نظر ابن زرعه دین کاملاً با منطق و فلسفه منطبق است، گرچه نبوتِ نبی فقط با معجزه اثبات می شود و بر این اساس حکمت قوی ترین داعی جهت اتبّاع شریعت است. وی درپی سعایت نزدیکانش به تهمت جاسوسی دولت روم و مصادرۀ اموالش، دچار بیماری عصبی و فلج شد و در اثر همان بیماری جان داد. آثاری از ارسطو، نیکلاس و جالینوس ترجمه کرده است که از آن شمار می توان اغراض کتاب ارسطوطالیس المنطقیة، ترجمۀ الحیوان ارسطو، ترجمۀ خمس مقالات نیقولاوس را نام برد. از دیگر آثارش: رسالة فی أن علم الحکمة اقوی الدواعی الی متابعة الشرع؛ ردّ الیهود؛ فی التثلیث.
فیلسوف، منطقی و مترجم مسیحی. اگرچه جهت امرار معاش به تجارت اشتغال داشت، ولی با این وجود بر خلاف رأی ابوحیان، منزلتی بلند در علم منطق و نزدیک کردن دانش های عقلی با دین دارد. به نظر ابن زرعه دین کاملاً با منطق و فلسفه منطبق است، گرچه نبوتِ نبی فقط با معجزه اثبات می شود و بر این اساس حکمت قوی ترین داعی جهت اتبّاع شریعت است. وی درپی سعایت نزدیکانش به تهمت جاسوسی دولت روم و مصادرۀ اموالش، دچار بیماری عصبی و فلج شد و در اثر همان بیماری جان داد. آثاری از ارسطو، نیکلاس و جالینوس ترجمه کرده است که از آن شمار می توان اغراض کتاب ارسطوطالیس المنطقیة، ترجمۀ الحیوان ارسطو، ترجمۀ خمس مقالات نیقولاوس را نام برد. از دیگر آثارش: رسالة فی أن علم الحکمة اقوی الدواعی الی متابعة الشرع؛ ردّ الیهود؛ فی التثلیث.
wikijoo: ابن_زرعه،_ابوعلی_عیسی_(۳۳۱ـ۳۹۸ق)